• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
FAQ Najczęściej zadawane pytania.
#1
Jako że trochę już nas pogrywa w Cities Skylines, a nowych graczy stale przybywa, to pojawiają się też pytania odnośnie rozgrywki. Te zdarzają się powtarzać, dlatego postanowiłem założyć ten temat aby zebrać tutaj odpowiedzi na wszystkie pytania jakie mogą mieć gracze. Sam gry w 100% nie zgłębiłem, więc potrzeba będzie wasza pomoc. W komentarzach piszcie swoje pytania z odpowiedziami, a ja będę aktualizował temat i dodawał je do ogólnej puli. Stworzyłem też kategorie, jeśli coś pominąłem lub macie sugestie dajcie znać.

LEGENDA:
"Tekst" - odnośnik do jakiegoś menu/narzędzia itp. w grze.
* - dostępna jest nieoficjalna modyfikacja związana z danym aspektem. Po więcej udaj się na Steam Workshop lub do naszego działu modyfikacji.

1. DZIAŁANIE GRY:

2. BUDOWANIE:
1. Jak podnieść drogę - tworzyć wiadukty?
  • Mając zaznaczone narzędzie budowania dróg, użyj przycisków PAGE UP (wyżej) i PAGE DOWN (niżej).
2. Gdzie są narzędzia modelowania terenu?
  • Tam gdzie ich miejsce - w edytorze map.*
3. Jak obracać budynek?
  • Prawym przyciskiem myszy.
4. Jak mogę cofnąć jakieś polecenie, czyli jak np. zburzę nie ten dom, który chciałem?
  • Nie cofniesz chyba, że zapiszesz grę przed czynnością co do której nie jesteś pewien.
5. Jak zbudować tunel?
  • Możliwość budowania tuneli ma zostać dodana w przyszłości. Na razie jest to niemożliwe.
6. Jak działa narzędzie "Rozbuduj drogę"?
  • Narzędzie to działa troszkę inaczej niż w SimCity 2013. Przy zaznaczonym narzędziu najpierw musisz wybrać interesujący cię typ drogi a następnie kliknąć na drogę którą chcesz ulepszyć. Nie każdą drogę można ulepszyć w określony sposób.
7. Jak uzyskać dostęp do nowych obszarów pod zabudowę?
  • Patrz pkt 17.4
8. Jaka jest maksymalna ilość obszarów które mogę wykupić?
  • Możesz kupić maksymalnie 9 obszarów.*

3. ZARZĄDZANIE:
1. Do czego służy menu "Przepisy"?
  • W tym menu możesz ustalać konkretne zasady panujące w twoim mieście. Przynoszą one różne korzyści ale mają też swoje wady. Jeśli chciałbyś aby dany Przepis obowiązywał tylko na ograniczonym obszarze, skorzystaj z Dzielnic (pkt. 3.2, 3.3, 3.5)
2. Do czego służą dzielnice?
  • Dzięki dzielnicom można wydzielić konkretny obszar miasta i przypisać mu odrębne od reszty miasta przepisy.
3. Jak wyznaczyć dzielnicę?
  • Wybierz menu "Dzielnice" i zacznij malować w miejscu które chcesz objąć dzielnicą. Jeśli chcesz przedłużyć istniejącą dzielnicę, zacznij malowanie wewnątrz niej.
4. Jak zmienić nazwę dzielnicy?
  • Opuść wszystkie narzędzia tak abyś miał dostępny zwykły kursor a następnie najedź na nazwę dzielnicy i kliknij lewym przyciskiem myszy. Otworzy się nowy panel a na jego górze będzie nazwa dzielnicy. Kliknij w to miejsce i wpisz własną nazwę.
5. Jak nadać Przepisy dla konkretnej dzielnicy?
  • Zrób to samo co w punkcie 3.4 a w okienku które ci wyskoczy kliknij na przycisk "Przepisy".
6. Gdzie znajdę filtry pokazujące poziom zanieczyszczenia powietrza, wartość gruntu, zakorkowanie ulic itp.?
  • W lewym górnym rogu - przycisk "Widoki informacyjne".
[*]
7. Do czego służy zakładka "Budżet" w menu "Ekonomia"?
  • Możesz tam suwakami zwiększać lub zmniejszać dopłaty do konkretnych dziedzin miasta. Nakierowanie kursora na któryś pasek wyświetla szczegółowe informacje. Dla przykładu: zwiększenie budżetu na edukację, zwiększa ilość miejsc dostępnych w szkołach.

[*]
8. Nad budynkami pojawiają się czasem dziwne ikony - nie wiem co one oznaczają, jak to sprawdzić?
  • Zaznaczasz budynek i otwiera ci się nowe okienko. W lewym górnym rogu tego okienka pojawi się ta sama ikona - najedź na nią kursorem myszy a wyświetli się szczegółowa informacja.


[*]
9. Do czego służą "Elementy Ozdobne".
  • Poza poprawa wyglądu miasta mają one ogromny wpływ na jego funkcjonowanie. Podnoszą one wartość gruntu i uszczęśliwiają mieszkańców, dzięki czemu budynki rozwijają się. Ponadto są celem odwiedzin turystów.


[*]
10. Co wpływa na zadowolenie mieszkańców?
  • Na zadowolenie wpływa wiele czynników, a są to: aktywność zawodowa, przestępczość oraz ilość wydawanych przez mieszkańców pieniędzy. Bezpieczeństwo, rekreacja i edukacja podwyższa poziom zadowolenia. Na zadowolenie wpływa też obecność straży pożarnej, opieki medycznej, parków, szkół itp. Negatywnie na zadowolenie wpływają pożary i niski stan zdrowia. Pamiętaj, że niezadowoleni mieszkańcy będą opuszczali miasto.


[*]
11. Co wpływa na rozbudowę budynków?
  • W przypadku stref mieszkalnych jest to poziom wykształcenia i wartość gruntu. W przypadku pozostałych stref jest to poziom wykształcenia i ilość pobliskich usług miejskich.


[*]

4. MIESZKALNICTWO:
1. Czym różnią się poszczególne strefy mieszkalne?
  • Strefa mieszkalna o niskim zagęszczeniu to jednorodzinne domki - atrakcyjne dla rodzin i ich dzieci. Z kolei Strefa mieszkalna o wysokim zagęszczeniu to blokowiska które skupiają większe ilości osób, głównie młodych.


[*]

5. HANDEL:
1. Czym różnią się poszczególne strefy handlowe?
  • Strefa handlowa o niskim zagęszczeniu to skromne sklepiki i markety idealne dla mieszkańców stref o niskim zagęszczeniu. Strefa handlowa o wysokim zagęszczeniu to duże supermarkety i centra handlowe, mogące obsłużyć duże ilości osób - w sam raz na rejony mieszkalne o wysokim zagęszczeniu.


[*]

6. PRZEMYSŁ:
1. Jak wyspecjalizować przemysł?
  • Należy stworzyć dzielnicę o konkretnej specjalizacji. Jeśli chcesz korzystać z surowców - włącz mapę surowców (Widoki informacyjne) i w miejscu gdzie masz np rudę czy ropę naftową, stwórz dzielnicę przemysłową a następnie "zamaluj" pędzlem do malowania dzielnic (pkt. 3.3). Tam masz do wyboru różne specjalizacje.


[*]

7. ELEKTRYCZNOŚĆ:
1. Czy do każdego budynku muszę prowadzić linię energetyczną?
  • Nie, linię energetyczną prowadzisz z elektrowni na skraj swojego osiedla/miasta. Z tego miejsca prąd będzie płynął pod ziemią - każdy nowo wybudowany budynek to przedłużenie tej podziemnej linii. Jeśli odstęp pomiędzy dwoma budynkami będzie zbyt duży, będziesz musiał między tymi budynkami poprowadzić linię naziemną.


[*]
2. Moje miasto produkuje nadwyżkę prądu, prąd swoim zasięgiem obejmuje całe miasto a mimo to w części miasta nie ma energii.
  • Linia energetyczna jest przeciążona. Musisz utworzyć nową, oddzielną linię która bezpośrednio dotrze do miejsca bez prądu. Im więcej budynków na drodze linii energetycznej - tym bardziej jest ona wykorzystana. Pamiętaj by nie tworzyć rozwidleń, tylko całkiem nową linię od pierwszego do ostatniego punktu.


[*]

8. WODA/ŚCIEKI:
1. Woda pitna jest zanieczyszczona.
  • Pompy wodne trzeba stawiać w górze rzeki, a rury ściekowe zawsze niżej. Upewnij się też, że wydajność uzdatniania ścieków jest odpowiednio wysoka. Bywa też, że z czasem ścieki potrafią się cofnąć w górę rzeki. Przemieść wtedy swoje pompy wodne albo postaw oczyszczalnie. Przyczyną może być też zbyt stawianie budynków powodujących zanieczyszczenia przy brzegu rzeki.


[*]
2. Część mojego miasta została zalana wodą, jak się jej pozbyć?
  • To zdarza się w przypadku budowania tamy. Aby pozbyć się małych ilości wody które dostały się do miasta, wystarczy umieścić pompę wodną w zalanym miejscu. Woda z czasem zostanie wypompowana.


[*]

9. ODPADY:
1. Mam kilka spalarni, czy one wystarczą, czy trzeba też postawić wysypiska śmieci?
  • Wysypiska działają na zasadzie bufora. Chwilowo możesz produkować więcej śmieci niż są w stanie przyjąć spalarnie i w tym momencie przydają się właśnie wysypiska. Na dobrą sprawę jednak nie są one obowiązkowe.


[*]
2. Jak pozbyć się fioletowego/szarego zanieczyszczenia z terenu?
  • Fioletowy/szary pył powstaje na terenach przemysłowych (fabryki) oraz przy wysypiskach śmieci. Możesz pozbyć się części zanieczyszczeń sadząc drzewa. Aby w całości pozbyć się pyłu, musisz zlikwidować strefę przemysłową/wyburzyć budynki które tworzą pył. Gdy powstaną tam nowe budynki poziom pyłu od razu się zmniejszy, a z czasem już go nie będzie.


[*]
3. Nie mogę wyburzyć wysypiska.
  • Najpierw musisz je opróżnić, ale do tego celu potrzebujesz spalarni śmieci. Aby opróżnić wysypisko kliknij na nim a w nowym okienku na odpowiednią ikonkę. Gdy wysypisko zostanie opróżnione do 0% pojawi się nad nim stosowna ikona i będziesz mógł je wyburzyć.


[*]

10. EDUKACJA:
1. Jakie znaczenie ma poziom edukacji dla mojego miasta?
  • Lepiej wykształceni mieszkańcy gromadzą mniej odpadów, zużywają mniej wody i prądu. Lepsze wykształcenie ma też wpływ na poziom technologiczny miasta - lepsze wykształcenie powoduje rozwój budynków handlowych i przemysłowych. Dobra edukacja to też mniejsza przestępczość. Pamiętaj, że dobrze wykształceni mieszkańcy nie będą pracować na stanowiskach przeznaczonych dla niewykształconych i odwrotnie.


[*]

11. ZDROWIE:
1. Poziom zdrowia w moim mieście jest niski.
  • Upewnij się, że twoje miasto jest pokryte przychodniami i szpitalami. Zwiększenie budżetu na służbę zdrowia ("Ekonomia") lub zakaz palenia ("Przepisy") może także pomóc. Na zdrowie obywateli wpływa też wysoki poziom hałasu, zanieczyszczenia powietrza, gruntu oraz wody. Upewnij się, że strefy mieszkalne nie leżą na terenach objętych tymi problemami.


[*]

12. USŁUGI POGRZEBOWE:
1. Nie mogę wyburzyć cmentarza.
  • Najpierw musisz go opróżnić, ale do tego celu potrzebujesz krematorium. Aby opróżnić cmentarz kliknij na nim a w nowym okienku na odpowiednią ikonkę. Gdy cmentarz zostanie opróżniony do 0% pojawi się nad nim stosowna ikona i będziesz mógł go wyburzyć.


[*]
13. POŻARNICTWO:

14. POLICJA:
1. Poziom przestępczości jest za wysoki.
  • Upewnij się, że masz odpowiednią liczbę posterunków i komisariatów które pokrywają całe miasto. Do wzrostu przestępczości przyczynia się zezwolenie na korzystanie z używek (Przepisy), niski poziom wykształcenia mieszkańców, budynki handlowe a także budynki specjalne. Zwiększenie budżetu na policję spowoduje zwiększenie liczby dostępnych radiowozów co może pomóc.


[*]

15. TRANSPORT:
1. Jak usunąć linię autobusową/kolejową bądź linię metra?
  • Kliknij w lewym górnym rogu na przycisk "Widoki informacyjne" a następnie na "transport". Teraz Lewym przyciskiem myszy kliknij na linii którą chcesz usunąć a pojawi się nowe okienko z przyciskiem "Delete line".


[*]
2. Jak zmienić kolor linii autobusowej/kolejowej lub linii metra?
  • Tak samo jak w punkcie 15.1 z tymże w okienku znajduje się napis "kolor linii" a obok kolorowy kwadracik - klikasz go i z palety kolorów wybierasz dowolny kolor.


[*]

16. EDYCJA GRY:

17. INNE:
1. Czym charakteryzuje się "Tryb Trudny"?
  • Koszty budowy i utrzymania, w tym trybie zwiększone są o 25%. Ponadto zapotrzebowanie na rejony jest mniejsze.


[*]
2. Jak ukryć interfejs?
  • W prawym dolnym rogu znajduje się biała ikona "Tryb swobodnej kamery". Kliknij a kąt kamery zostanie zmieniony a interfejs ukryty. Aby powrócić do normalnego trybu wciśnij klawisz Escape.


[*]
3. Jak zrobić zrzut ekranu i gdzie zapisywane są screeny?
  • Zrzut ekranu domyślnie robi się klawiszem F12. Po zamknięciu gry wyskoczy okienko programu Steam ze wszystkimi zrobionymi screenami. Można je też znaleźć w zakładce Widok/Zrzuty Ekranu w aplikacji Steam.


[*]
4. Czym są "Kamienie Milowe"?
  • To swoiste etapy w rozwoju twojego miasta. Za awanse na kolejne etapy otrzymujesz dostęp do nowych budynków, rejonów i obszarów. Postęp możesz sprawdzić w lewym dolnym rogu (ikona wieżowców, obok ikony globusu).


[*]

Autorzy: Krecik1218, Swistak170
  Odpowiedz
#2
POLICJA:
Tutaj można dodać, że rejony handlowe oraz budynki specjalne również podnoszą poziom przestępczości.

Jak wyspecjalizować przemysł?
Należy stworzyć dzielnicę o konkretnej specjalizacji. Jeśli chcesz korzystać z surowców - włącz mapę surowców i w miejscu gdzie masz np rudę czy ropę naftową, stwórz dzielnicę przemysłową a następnie "zamaluj" pędzlem do malowania dzielnic. Tam masz do wyboru różne specjalizacje.
Moje miasto w Cities Skylines - <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://citiesskylines.com.pl/nowe-publikacje-f38/mokry-sen-perfekcjonisty-t214.html">nowe-publikacje-f38/mokry-sen-perfekcjonisty-t214.html</a><!-- l -->
  Odpowiedz
#3
Gdzie są narzędzia modelowania terenu?
Tam gdzie jego miejsce, w edytorze map.

Mam kilka spalarni, czy one wystarczą, czy trzeba też wysypiska?
Wysypiska działają na zasadzie bufora. Chwilowo możesz produkować więcej śmieci niż są w stanie przyjąć spalarnie i w tym momencie przydają się właśnie wysypiska. Na dobrą sprawę jednak nie są one obowiązkowe.

Jak obracać budynek?
Prawy przycisk myszy

Jak mogę cofnąć jakieś polecenie, czyli jak np. zburzę nie ten dom, który chciałem?
Nie cofniesz chyba ze zrobisz save przed czynnością co do której nie jesteś pewien

BUDOWANIE
Tutaj można dopisać, że nie ma na ten moment możliwości budowania tuneli.
Moje miasto w Cities Skylines - <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://citiesskylines.com.pl/nowe-publikacje-f38/mokry-sen-perfekcjonisty-t214.html">nowe-publikacje-f38/mokry-sen-perfekcjonisty-t214.html</a><!-- l -->
  Odpowiedz
#4
Chyba najlepiej będzie, jak kolega Krecik1218 który zapoczątkował temat uaktualniał Wasze faq w swoim temacie, a resztę kasował, inaczej nie będzie to czytelne, ewentualnie z Waszym nickiem.
  Odpowiedz
#5
No najlepiej byłoby gdyby temat był jednym postem, ale potrzebne jest miejsce, gdzie się będziemy mogli wymieniać uwagami i mogli dyskutować, w końcu to forum Duży uśmiech
Moje miasto w Cities Skylines - <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://citiesskylines.com.pl/nowe-publikacje-f38/mokry-sen-perfekcjonisty-t214.html">nowe-publikacje-f38/mokry-sen-perfekcjonisty-t214.html</a><!-- l -->
  Odpowiedz
#6
Myślę, że na razie zostaniemy przy tym jak jest. Ewentualnie jak się zbierze więcej to można zrobić nowy temat.
  Odpowiedz
#7
Nowy temat nie będzie dobrym pomysłem, lepiej będzie uaktualniać pierwszy post, a w dodatku temat zostanie zaindeksowany do google.
  Odpowiedz
#8
Gdzie są narzędzia modelowania terenu?

Tam gdzie jego miejsce - w warsztacie Steama Smile

http://steamcommunity.com/sharedfiles/f ... earchtext=
  Odpowiedz
#9
Myślę, że nie ma co mieszać tutaj z modami. Od tego jest osobny dział.
  Odpowiedz
#10
Krecik1218 napisał(a):Myślę, że nie ma co mieszać tutaj z modami. Od tego jest osobny dział.
Jeśli pytania o mody będą częste, można pomyśleć o "FAQ modów".
  Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości