Cities Skylines - Polskie forum gry

Pełna wersja: Traffic Manager - President Edition, kompletny podręcznik
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Tłumaczenie z wiki autora dodatku wraz z moim komentarzem. Każde zagadnienie jest w osobnym poście po to, aby można było łatwo linkować do konkretnego zagadnienia (link do posta na stronie jest w prawym górnym rogu posta - to ten numerek, na Tapatalku niech ktoś mi napisze jak uzyskać link, to tu dodam).
Równie tu napiszę spis treści do konkretnych zagadnień, kiedy skończę tłumaczyć całość.

Spis treści //SZyMeX
Podkreślone zagadnienia będą przekształcone na linki do postów je wyjaśniających. Niestety, forum automatycznie łączy posty wstawione w niedługim czasie od siebie, więc czas tworzenia tego podręcznika będzie sztucznie wydłużony.

Wstęp
Traffic Manager: President Edition (TM:PE, aktualnie 1.10.0) to modyfikacja do Cities: Skylines, która pomoże Ci zarządzać przepływem ruchu. Pozwala na:
  • przełączać włącznik istnienia sygnalizacji na skrzyżowaniach,
  • ustawiać adaptywną czasową sygnalizację, która zmienia zachowanie w zależności od pomiarów ruchu na żywo,
  • wstawianie znaków ustąp pierwszeństwa przejazdu oraz stop,
  • definiowanie własnych limitów prędkości,
  • zakazywania jazdy wybranym typom pojazdów po pewnych drogach,
  • egzekwowania zakazu parkowania.
Poza poręcznym zestawem narzędzi, zawiera schematy wyboru pasów i kilka innych możliwości, które pomogą podnieść poziom realizmu, zwłaszcza:
  • Zaawansowana SI pojazdów, ulepszony schemat kalkulacji kosztów w path-findingu, który modyfikuje sposób, w jaki cimsi wybierają swoje trasy;
  • Dynamiczny wybór pasów - algorytm wyborów pasów, który pomaga cimsom wybierać alternatywne pasy podczas jazdy;
  • SI parkowania, która uniemożliwia chowania samochodów do kieszeni i zwiększa poziom realizmu uwzględniając użycie miejsca.
Dostęp w grze
Wszystkie główne funkcje są dostępne poprzez główny przycisk:[Obrazek: Tm-mainbutton.png]
Domyślnie, jest zlokalizowany w wyższej części ekranu. Możesz swobodnie przesunąć go poprzez najechanie na niego i naciśnięcia głównego przycisku myszy na chwilę.
Zwykłe kliknięcie otwiera główne menu:
[Obrazek: 600px-Mainmenu-layout.png]
Podczas gry możesz zmienić ustawienia moda poprzez opcje w grze.
Kod źródłowy
Jest dostępny na GitHub, wydany na licenci MIT.
Podstawowe proste funkcje
Przełączanie istnienia sygnalizacji
Kliknij ikonę [Obrazek: Toggle-tl.png], kliknij na skrzyżowanie, na którym chcesz przełączyć istnienie sygnalizacji świetlnej.

Znaki pierwszeństwa

Znaki pierwszeństwa są łatwym sposobem na kontrolowanie przepływu ruchu przy niskim i średnim natężeniu. Zwłaszcza na skrzyżowaniach, gdzie na różnych wlotach jest różne natężenie i sygnalizacja wyrządzi więcej szkody niż pożytku. Możesz wstawić znaki:
  • ustąp pierwszeństwa
  • stop
  • droga z pierwszeństwem
Zachowanie jak w kodeksie drogowym, warto jednak zwrócić uwagę na kilka spraw:
  • "łamane pierwszeństwo" jest ustalane po prostu przez wybranie wlotów z pierwszeństwem (lub przez naciągnięcie drogi priorytetowej);
  • znaki działają dobrze dla ruchu prawostronnego oraz lewostronnego (np. przy niełamanym pierwszeństwie przy ruchu lewostronnym kierowców jadących prosto na drodze z pierwszeństwem przepuszczają ci skręcający w prawo analogicznie do zachowania skręcających w lewo w ruchu prawostronnym).
  • jeśli zgodnie ze znakami żaden z podjeżdżających kierowców nie będzie miał pierwszeństwa, TM:PE wybierze losowo tego, który przejedzie pierwszy.
  • lekkomyślni kierowcy nie respektują zasad pierwszeństwa.
Działanie
Kliknij [Obrazek: Priority-signs-button.png], wybierz skrzyżowanie, klikaj na puste pola aż pojawi się żądany znak, jeśli już skończyłeś, kliknij następne skrzyżowanie lub ponownie kliknij [Obrazek: Priority-signs-button.png]. Jeśli chcesz usunąć znaki, wybierz [Obrazek: 20px-Remove_signs.png] będący w trybie edycji na środku skrzyżowania.
Zwróć uwagę na to, ze musisz wstawić co najmniej dwa znaki pierwszeństwa na skrzyżowaniu. Jeśli zdefiniujesz tylko jeden, zostanie usunięty. W dodatku, musisz dodać znak dla każdego wlotu.
[Obrazek: Priority-signs.png]
Seryjne tworzenie układów znaków
Przytrzymaj shift, aby móc włączyć tryb, klikaj przytrzymując shift, aby przełączać między różnymi układami znaków (pierwszeństwo/ustąp, pierwszeństwo/stop, ustąp/pierwszeństwo, stop/pierwszeństwo itd.).
[Obrazek: 300px-Priority-signs-shift.png]
Funkcjonalność TM:PE a mechanizm gry
Od aktualizacji przy wydaniu Mass Transit DLC, wersja podstawowa gry umożliwia dodawanie znaków stop. Jednak działa to całkowicie inaczej, więc nie jest to połączone z mechanizmem moda - oba mechanizmy działają obok siebie.
Restrykcje na skrzyżowaniach
Dzięki temu narzędziu możesz ustawić pewne reguły rządzące zachowaniem pojazdów na wybranych skrzyżowaniach:
  • Pozwól/zabroń zmiany pasów dla pojazdów jadących prosto: domyślnie, pojazdy nie zmieniają pasów.
  • Pozwól/zabroń zawracać: tylko na pasie do skrętu w lewo (dla ruchu prawostronnego; w ruchu prawostronnym z pasa do skrętu w prawo).
  • Pozwól/zabroń wjeżdżać na zablokowane skrzyżowanie: ta opcja jest przydatna np. gdy następny odcinek drogi jest bardzo krótki. Przy wyłączeniu tej opcji, samochody przed wjazdem na skrzyżowanie sprawdzają, czy następny odcinek nie jest zajęty. Po włączeniu tej opcji, samochody nie sprawdzają tego.
    Komentarz: W przypadku następujących po sobie krótkich odcinków, pojazdy mogą się zatrzymywać na nich przy sprawdzaniu zajętości następnej sekcji. Może to doprowadzić do sytuacji, w której korki zbierają się dlatego, że każdy pojazd przed wjazdem na ten krótki odcinek się zatrzymuje. Po włączeniu opcji ruch będzie płynny.

  • Pozwól/zabroń pieszym przechodzić przez jezdnię: domyślnie piesi mogą przechodzić na każdym wlocie. To narzędzie pozwala zabronić przechodzenia. Zwróć uwagę na to, że usunięcie tekstury przejścia dla pieszych nie jest technicznie możliwe.
Ustawianie funkcji
Kliknij [Obrazek: Tm-mainbutton.png], potem [Obrazek: Junction-restrictions.png], wybierz skrzyżowanie, kliknij na odpowiednie ikony.
  • [Obrazek: 100px-Lanechange.png] - Pozwól/zabroń zmiany pasów dla pojazdów jadących prosto
  • [Obrazek: 100px-Uturn.png] - Pozwól/zabroń zawracać na skrzyżowaniach
  • [Obrazek: 100px-Blockedenter.png] - Pozwól/zabroń wjeżdżać na zablokowane skrzyżowanie
  • [Obrazek: 100px-Crossing-sign.png] - Pozwól/zabroń pieszym przechodzić przez jezdnię.
  • [Obrazek: 100px-Turn-on-red.png]- Pozwól/zabroń pojazdom skręcać na czerwonym.
[Obrazek: 300px-Junction-restrictions-overlay.png]
Przykładowe ustawienie
Dodatkowe informacje
  • Wszystkie ustawienia oprócz zmiany pasów mają zastosowanie dla kierowców i pieszych, którzy dopiero zaczną podróż, chyba że ustawisz odpowiednią opcję zaawansowaną.
  • Jeśli utworzysz możliwość zawracania przez łączenie pasów, powyższe ustawienie nie będzie miało żadnego wpływu.
  • Lekkomyślni kierowcy nie przestrzegają tych zasad.
Ograniczanie parkowania
Komentarz: to ustawienie dotyczy dróg, które mają przewidziane pasy do parkowania równoległego.
Kliknij [Obrazek: Tm-mainbutton.png], potem [Obrazek: Parking-restrictions.png], klikaj na znaki, aby przełączać stan. Przy włączeniu zakazu, stojące na danym odcinku samochody zostaną przeniesione na sąsiednie odcinki lub pod budynki, pod którymi są miejsca parkingowe.
Stany:
[Obrazek: 100px-Parking_allowed.png] - parkowanie dozwolone
[Obrazek: 100px-Parking_disallowed.png] - parkowanie zabronione
Dodatkowe informacje:
  • Użyj klawisza Shift przy zmienianiu ograniczeń, aby ustawić je automatycznie dla sąsiednich odcinków (do najbliższych skrzyżowań)
  • Lekkomyślni kierowcy ignorują te zakazy.
Znikanie pojazdów, czyszczenie ruchu
Wyczyść ruch 
Czasami pomaga to przy świeżym starcie.
Komentarz: przez pewien czas usługi publiczne mogą bardzo źle działać, więc należy skalkulować ryzyko: znikną pojazdy komunikacji miejskiej poruszające się po drogach, znikną ciężarówki z towarami (ryzyko dla sklepów i elektrowni na paliwa kopalne), znikną pojazdy służb miejskich oraz policji i straży pożarnej.
Wyczyszczenie całego ruchu:
Wybierz [Obrazek: 40px-Tm-mainbutton.png], potem [Obrazek: Clear-traffic.png].
Usuwanie pojedynczego pojazdu
Wybierz pojazd, a następnie [Obrazek: Clear-x.png] w menu pojazdu.
[Obrazek: attachment.php?aid=1813]
Z poradnika http://citiesskylines.pl/temat-Poradnik-Traffic-Manager-President-Edition-cz-1-podstawy
Zarządzaj automatycznym znikaniem pojazdów
Domyślnie jeśli pojazdy utkną w korku, pojedyncze zostaną usunięte, aby układ nie zablokował się na stałe. Jeśli chcesz optymalizować swój układ drogowy np. sprawdzając podatność na takie zablokowania, możesz wyłączyć to znikanie i zidentyfikować gorące punkty w twojej sieci ulicznej.
Ustawianie
Poprzez menu moda
Kliknij [Obrazek: 40px-Tm-mainbutton.png], potem[Obrazek: Despawn-disabled.png]/[Obrazek: Despawn-enabled-whitebg.png], aby przełączać tryb znikania pojazdów.
Poprzez menu gry
Wejdź w ustawienia gry, wybierz ustawienia moda Traffic Manager: President Edition, wybierz rozgrywka, kliknij zablokuj znikanie pojazdów.
Stany
[Obrazek: Despawn-enabled-whitebg.png] - Znikanie włączone (domyślnie)
[Obrazek: Despawn-disabled.png] - Znikanie wyłączone.
Łączenie pasów
Łączenie pasów pomaga w sytuacji, kiedy potrzebujesz więcej kontroli nad zmianą pasów. W przeciwieństwie do zmiany strzałek, które umożliwiają tylko określenie kierunku i działają tylko na skrzyżowaniach, łączenie pasów umożliwia stworzenie specyficznego schematu łączenia pasów między wybranymi punktami. Działanie jest następujące: jeden pas wchodzący może łączyć się z wieloma pasami wychodzącymi. Po ustawieniu, pojazd znajdujący się na danym pasie ma ograniczony wybór przez to właśnie ustawienie. Pasy wchodzące, które nie są połączone przez to ustawienie, będą zarządzane przez ogólny algorytm wyboru pasów moda.
Komentarz: jeśli chcesz zablokować dany pas ruchu w ogóle, wybierz ograniczenia ruchu i na danym pasie oznacz zakaz poruszania się wszystkimi pojazdami.
Ustawienie
Kliknij [Obrazek: Tm-mainbutton.png], potem [Obrazek: Lane-connector-whitebg.png]
Kolejność trybów
Po uruchomieniu narzędzia jest aktywny tryb wyboru węzła. Po wybraniu węzła uruchamiany jest tryb wyboru pasa wchodzącego. Wtedy możesz wybrać kolorowe kółeczko na pasie wchodzącym. Po jego wybraniu, włącza się tryb pasa wychodzącego - możesz kliknąć na wiele pasów w tym trybie.
Używając pomocniczego przycisku myszy, cofasz się do poprzedniego trybu (tryb pasa wychodzącego -> tryb pasa wchodzącego -> tryb wyboru węzła).
Przykład:
To jest tryb wyboru węzła. Najechałem myszą na dany węzeł, dlatego jest on podświetlony na niebiesko. Aby przejść do następnego trybu, kliknij na wskazany węzeł.
[Obrazek: 600px-Lane-connector-1.png]
To jest już sytuacja po kliknięciu na skrzyżowanie. Jest to tryb wyboru pasów wchodzących, kolorowe kółeczka właśnie oznaczają te pasy.
[Obrazek: 600px-Lane-connector-2.png]

Po kliknięciu na jeden z pasów wchodzących, aktywował się tryb wyboru pasa wychodzącego. 
[Obrazek: 600px-Lane-connector-3.png]

Jak widać, w tym trybie można za jednym razem wybrać wiele pasów wychodzących.
[Obrazek: 600px-Lane-connector-4.png]
Po kliknięciu prawym przyciskiem myszy widać powrót do trybu wyboru pasa wchodzącego.
[Obrazek: 600px-Lane-connector-5.png]
Po kolejnym kliknięciu prawego przycisku myszy jesteśmy w trybie wyboru węzła. Teraz kliknięcie tym przyciskiem myszy nic nie da. Komentarz: możesz wyjść w dowolnym trybie z całości ustawienia za pomocą klawisza Esc lub kliknięciem na przycisk ustawienia [Obrazek: Lane-connector-whitebg.png].
Funkcja nie zmianiaj pasa
Po kliknięciu węzła łączącego tylko dwa odcinki (bez skrzyżowania), kliknij Shift + S, aby automatycznie połączyć wszystkie odpowiadające sobie pasy ruchu. Wtedy pojazdy będą zmuszone zostać na swoim pasie ruchu przy pokonywaniu węzła. Jeśli droga jest wielopasmowa, klikaj Shift + S, aby przełączać różne schematy łączenia pasów. 
[Obrazek: 300px-Stayonlane-1.png]
Po kliknięciu Shift + S po wybraniu węzła, pasy łączą się automatycznie
[Obrazek: 300px-Stayonlane-2.png]
To jest schemat, który załączył się na tym węźle po kliknięciu Shift + S dwukrotnie - funkcja "nie zmieniaj pasa" działa tylko dla jednego kierunku.
Dodatkowe informacje
  • W trybie wyboru pasa wchodzącego możesz użyć klawisz Del lub Backspace aby usunąć wszystkie połączenia pasów.
  • Domyślnie połączenia mają efekt dla pojazdów, które dopiero się pojawią, chyba że jest włączona odpowiednia opcja zaawansowana.
  • W przypadku włączenia systemu ruchu na autostradzie użycie powyższej opcji spowoduje zdezaktywowanie tego systemu ruchu na danym węźle. Należy połączyć WSZYSTKIE pasy ruchu ze sobą.
  • Pojazdy uprzywilejowane mogą ignorować łączenia pasów.
  • Lekkomyślni kierowcy nie ignorują łączenia pasów.
Zmiana strzałek
Ustawienie
Kliknij [Obrazek: Tm-mainbutton.png], potem [Obrazek: Lane-arrows.png]
Wybierz odcinek dochodzący do skrzyżowania - w przypadku odcinków dość wygiętych może to być trudne. Obracaj wtedy widokiem.
W lewej górnej części ekranu pojawi się okienko kontroli strzałek. Klikaj na wyznaczone przyciski, by ustawić odpowiednie strzałki. Podświetlony przycisk (na biało) oznacza, że strzałka jest zastosowana. Jak wyjaśniono w części ręcznej sygnalizacji, dobrą praktyką będzie zsynchronizować kierunki pasów z kierunkiem sygnalizacji. Inaczej mogą tworzyć się korki z powodu desynchronizacji.

[Obrazek: 300px-Change-arrows.png]
Tak, ten schemat strzałek nie ma sensu.

Dodatkowe informacje
  • Przy aktywowanych zasadach ruchu na autostradach to ustawienie jest zablokowane na autostradach.
  • Modyfikacje dają efekt dla pojazdów, które dopiero wyruszą, chyba że ustawisz odpowiednią opcję zaawansowaną.
  • Pojazdy uprzywilejowane mogą ignorować strzałki.
  • Lekkomyślni kierowcy mogą ignorować strzałki.
Ograniczenia prędkości
To narzędzie pomoże Ci ustawić własne ograniczenia prędkości. Możesz ustawić je dla:
  • danego odcinka drogi
  • pasa ruchu
  • typu drogi
Można użyć ustawienia dla 
  • dróg
  • torowisk tramwajowych
  • torowisk kolejowych
  • torowisk metra
  • torowisk kolei jednoszynowej.
Ustawienie
Kliknij [Obrazek: Tm-mainbutton.png], a następnie [Obrazek: Speed-limits.png]
W otwartym oknie wybierz żądany limit prędkości lub wybierz znak braku limitu [Obrazek: Unlimited.png] Komentarz: w grze nie ma ogólnego limitu dla obszarów zabudowanych, dlatego wybranie znaku braku limitu pozwoli pojazdom rozwinąć dosłownie dowolne prędkości (ograniczone oczywiście konstrukcyjnie przez pojazdy).
Aby ustawić dla wielu sąsiednich odcinków, przytrzymaj przycisk myszy i przeciągnij na te odcinki. Możesz też skorzystać z ustawiania z przytrzymanym przyciskiem shift, wtedy ograniczenia zastosują się dla odcinków aż do najbliższych skrzyżowań.

Dodatkowe informacje
  • Domyślny limit na autostradach to 100 km/h. 
Ustawienie dla pasów ruchu
Możesz zrobić to na dwa sposoby:
  1. Aktywuj pole wyboru pokaż limity prędkości dla pasów ruchu
  2. Przytrzymaj klawisz ctrl gdy jest otwarte okno.
Domyślne limity prędkości dla każdego typu drogi
Mod umożliwia ustawienie domyślnych limitów prędkości dla każdego typu drogi. Na przykład możesz usunąć limity prędkości dla wszystkich odcinków autostrad za jednym kliknięciem.

Kliknij [Obrazek: Tm-mainbutton.png], potem [Obrazek: Speed-limits.png]
W otwartym oknie wybierz domyślne limity prędkości. Wybierz za pomocą strzałek odpowiedni typ drogi w górnej części okna, a potem wybierz odpowiedni znak za pomocą strzałek w dolnej części okna.

[Obrazek: Default-speedlimits.png]
Kliknięcie zapisz zmieni limity prędkości dla przyszłych dróg, zapisz i zastosuj dodatkowo zaktualizuje limity dla już istniejących dróg.

Dodatkowe informacje
Lekkomyślni kierowcy ignorują ograniczenia prędkości.
Ograniczenia ruchu pojazdów
Ustawianie
Kliknij [Obrazek: Tm-mainbutton.png], potem [Obrazek: Vehicle-restrictions.png], wybierz odcinek drogi, klikaj na pływające nad odcinkiem znaki.
Komentarz: zielony wygaszony znak oznacza brak ograniczeń pojazdów. Czerwony oznacza obowiązujące ograniczenia. Po włączeniu tego trybu, ale jeszcze przed wybraniem odcinka drogi, symbole pojawiają się tylko nad drogami z włączonym ograniczeniem (widoczne jest to, na jakim odcinku i na jakim pasie są ograniczenia ruchu pojazdów).
Ikony
[Obrazek: 100px-Passengercar.png] - prywatne samochody
[Obrazek: 100px-Bus-sign.png] - autobusy (transport zbiorowy oraz ewakuacyjne)
[Obrazek: 100px-Taxi.png] - taksówki
[Obrazek: 100px-Cargotruck.png]- ciężarówki i pojazdy cargo
[Obrazek: 100px-Service.png] - pojazdy usług miejskich oraz policji, straży pożarnej, karetek nie uprzywilejowanych (bez włączonych świateł ostrzegawczych)
[Obrazek: 100px-Emergency.png] - pojazdy uprzywilejowane

Na kolei
[Obrazek: 100px-Passengertrain.png][Obrazek: 100px-Cargotrain.png]
Po lewej ikona pociągów pasażerskich, po prawej ikona pociągów towarowych.

Dodatkowe informacje
  • Te modyfikacje mają efekt dla pojazdów, które dopiero wyruszą, chyba że zostanie ustawiona odpowiednia opcja zaawansowana.
  • Jeśli mimo ograniczeń jakieś pojazdy wjeżdżają: Sprawdź czy są trasy na których nie ma ograniczeń - komentarz: jeśli to jedyna trasa do celu danych pojazdów, złamią ograniczenia z powodu zasad działania path-findingu oraz agresji ograniczeńLekkomyślni kierowcy nie respektują ograniczeń.
  • Użyj klawisza Shift podczas "wyklikiwania" ograniczeń, aby zastosować je dla wszystkich pobliskich odcinków aż do najbliższych skrzyżowań.
Ręczna sygnalizacja świetlna
Pierwszym krokiem, aby zostać "prezydentem prawdziwego ruchu" (Traffic Manager: President Edition Wink) jest wzięcie kontroli nad sygnalizacją świetlną. Tryb ręcznej sygnalizacji daje Ci możliwość zabawy oraz przyzwyczajenia się do niezręcznego interfejsu użytkownika.

Ustawianie
Kliknij [Obrazek: Tm-mainbutton.png], potem [Obrazek: Manual-tl.png], a następnie wybierz skrzyżowanie, na którym chcesz ustawić sygnalizację

  1. Do każdego wlotu jest przyporządkowany jeden wielki sygnalizator oraz jeden mały. Duży służy dla samochodów, mały dla pieszych. Po prawej stronie sygnalizatora widać dwa boksy: licznik oraz przycisk zmiany trybu. Będzie to wyjaśnione później.
  2. Możesz przełączać sygnalizator dla pojazdów klikając go. Jak widać, automatycznie dopasowuje się do niego sygnalizator dla pieszych - tak to działa w trybie automatycznym (auto).
  3. Klikając żółty nagłówek nad sygnalizatorem dla pieszych możesz zmieniać tryb auto<->manual (ręczny).
  4. Jeśli klikniesz przycisk zmień tryb (change mode), pojawią się osobne sygnalizatory dla różnych kierunków.
  5. Licznik pokazuje ile sekund trwa dane wskazanie sygnalizatora.
Po wyjściu z trybu ręcznej sygnalizacji świetlnej, sygnalizacją z powrotem steruje silnik gry.

[Obrazek: Manual-lights.png]

Dodatkowe informacje
  • Jeśli używasz sygnalizatora dla różnych kierunków, powinieneś rozdzielić odpowiadająco pasy ruchu (zmiana strzałek, łączenie pasów ruchu).
  • Lekkomyślni kierowcy ignorują sygnalizację.
Czasowa sygnalizacja świetlna
(inny poradnik dotyczący czasowej sygnalizacji świetlnej znajdziecie pod tym linkiem: https://citiesskylines.pl/temat-Traffic-...dent--2750)
Na skrzyżowaniach z dużą gęstością ruchu proste znaki pierwszeństwa nie wystarczą - pojazdom z drogi podporządkowanej trudno wyjechać. Mod umożliwia zaprogramowanie indywidualnej, czasowej sygnalizacji świetlnej zarówno dla pojedynczych skrzyżowań, jak i ich zespołów. W dodatku może być ona adaptywna: w określonych granicach (które definiujesz), możesz dostosować długość fazy świetlnej w celu optymalizowania.

Ustawianie
Kliknij [Obrazek: 40px-Tm-mainbutton.png], potem [Obrazek: Timed-tl.png], a następnie wybierz skrzyżowanie. Opcjonalnie, do zespołu sygnalizacji możesz dodać jeszcze drugie, trzecie itd., skrzyżowanie.

  1. W oknie pojawiającym się w lewej górnej części ekranu kliknij ustaw czasową sygnalizację świetlną. Widok jest podobny do tego przy ustawianiu ręcznej sygnalizacji świetlnej. Dla każdego wlotu pojawią się sygnalizatory dla pojazdów oraz sygnalizatory dla pieszych. Na razie nie będą przełączalne.
  2. Kliknij dodaj krok. Wtedy będziesz w stanie ustawiać stan sygnalizacji jak w ustawieniach ręcznych
  3. Kiedy skończysz, możesz zdefiniować minimalny oraz maksymalny czas trwania fazy (kroku). Czas minimalny jest gwarantowany. Po minięciu tego czasu, przejeżdżające przez skrzyżowanie pojazdy oraz oczekujące są rejestrowane. Przy oryginalnych ustawieniach adaptywności - jeśli (w przybliżeniu) więcej pojazdów przejeżdża niż oczekuje na przejazd - ta faza zostaje aktywna. Jeżeli więcej pojazdów oczekuje na przejazd, niż faktycznie pokonuje skrzyżowanie, załącza się następny krok.
  4. Powtórz kroki dla następnych faz.
  5. Aby rozpocząć działanie zaplanowanego programu, naciśnij start.
  6. Podczas działania programu, możesz "przewinąć" krok klikając następny krok. Zakończenie działania programu daje oczywiście przycisk stop.
  7. Przyciski w górę i w dół pozwalają zmieniać kolejność faz.
  8. Przycisk edytuj pozwala ustawić wszystkie cechy fazy tak jak w trybie tworzenia.
  9. Przycisk usuń usuwa daną fazę.
[Obrazek: Timed-lights.png]

Zarządzanie sygnalizacją dla pieszych
Są do dyspozycji dwa tryby: automatyczny (dostosowanie do sygnalizacji dla pojazdów) [Obrazek: Ped-auto.png] oraz ręczny [Obrazek: Ped-manual.png].

Zmiana wskazań sygnalizatora
Podczas tworzenia lub edycji czasowej sygnalizacji kliknij żółty nagłówek powyżej sygnalizatora i przełączaj między trybami.

Tryb ręczny
Kliknij na sygnalizator i przełączaj między wskazaniami sygnalizatora. Jeśli TM:PE wykryje, że na danym przejściu dla pieszych nie przewidziano żadnego czasu w programie sygnalizacji, podczas jego wykonywania światło tam będzie zawsze zielone, a pieszym zalecać mod będzie unikania przechodzenia tamtędy. Komentarz: dlatego przy celowym tego typu działaniu warto użyć ograniczeń na skrzyżowaniach i zablokować to przejście jeszcze z tego poziomu.

Tryb automatyczny
W tym trybie TM:PE automatycznie wyznacza zielone dla pieszych w każdym kroku osobno. Czerwone zapala się przy spełnieniu co najmniej jednego warunku:
  1. Zielone dla pojazdów świeci się dla kierunku na wprost,
  2. Lewostronny ruch: świeci się zielone dla skrętu w prawo
  3. Prawostronny ruch: świeci się zielone dla skrętu w lewo.
Jednak jeśli TM:PE wykryje, że w tym trybie nie dałoby się przewidzieć w ogóle zielonego dla pieszych na danym przejściu zgodnie z powyższymi regułami, wtedy światło staje się stale zielone, a pieszym odradza się korzystać z danego przejścia. Komentarz: dlatego przy celowym tego typu działaniu warto użyć ograniczeń na skrzyżowaniach i zablokować to przejście jeszcze z tego poziomu.

Przykłady:
W poniższych przykładach jest zilustrowany ruch prawostronny.
 
[Obrazek: 600px-Autoped-1.png]
Światło w dolnym odcinku wskazuje zielone dla kierunku na wprost oraz w prawo. Działa reguła pierwsza, dlatego na górnym i dolnym przejściu dla pieszych jest światło czerwone, a w bocznych zielone.

[Obrazek: 300px-Autoped-3.png]
Dolny sygnalizator wskazuje zielone w lewo. Działa zasada 2/3.

[Obrazek: 300px-Autoped-2.png]
Dolny sygnalizator wskazuje zielone dla wszystkich trzech kierunków. Działa zasada 1 i 2, dlatego lewe i górne przejście dla pieszych jest oznaczone czerwonym światłem. Dla skrętu w prawo takiej zasady nie ma, dlatego świeci się zielone.

[Obrazek: 300px-Autoped-6.png]
Kiedy tylko został odpalony program, TM:PE wykrył, że nie ma ustawienia, w którym światło zielone dla pieszych mogło się zapalić. Dlatego przejścia są w trybie stałego zielonego. Komentarz: ponieważ w tym przypadku wszystkie przejścia są w tym trybie, zasada odradzania korzystania z takiego przejścia nie będzie działań - piesi jakoś muszą przejść.

Dodawanie/usuwanie skrzyżowań
Jeśli chcesz dodać do istniejącego programu kolejne skrzyżowania, kliknij dodaj skrzyżowanie do tego węzła sygnalizacji, wybierz skrzyżowania.
Dodane skrzyżowania mogą być częścią innej ustawionej już grupy czasowej sygnalizacji. Jeśli tak, obie grupy zostaną połączone.
Usuwanie skrzyżowań jest równie proste: kliknij usuń skrzyżowanie z tego węzła sygnalizacji, wybierz skrzyżowania.
Komentarz: można powyższe działania wykonać również przed ustawieniem któregokolwiek kroku. Można też, na samym początku, wybrać z użyciem klawisz ctrl kilka skrzyżowań.

Zaawansowane strojenie
Jeśli jesteś perfekcjonistą, możesz kontrolować wagę, która zwiększa znaczenie przejeżdżających pojazdów nad oczekującymi. Z domyślnym ustawieniem skrzyżowanie jest wprost powiązane z liczbą pojazdów oczekujących przed skrzyżowaniem. Jeśli więcej pojazdów przejeżdża, światło jest zielone. Jeśli coraz  mniej samochodów przejeżdża, wreszcie przekraczany jest punkt równości. Możesz przesuwać fazę o określony krok - nawet jeśli mniej pojazdów przejeżdża niż czeka - przesuń suwak w lewo. Im bardziej przesuniesz w lewo, tym większą wagę przykładasz do stałych strumieni ruchu. Jeśli wolisz krótsze strumienie strumienie - przesuwaj w prawo. 

Komentarz: powyższy opis wciąż może być niejasny. Jest to bardzo proste: fazy zmieniają się, jeśli iloraz (waga*liczba samochodów przejeżdżających)/(liczba samochodów oczekujących) = 1 - czy inaczej: waga*liczba samochodów przejeżdżających liczba samochodów oczekujących. Gdy suwak jest na środku, mnożnik (inaczej - waga) samochodów przejeżdżających jest równy 1. Dlatego po minięciu minimalnego czasu sygnalizacja przejdzie do następnego kroku, gdy w przybliżeniu liczba pojazdów przejeżdżających będzie mniejsza niż oczekujących. Jeśli przesuniesz suwak w lewo - mnożnik będzie nieco wyższy od jedynki. Jeśli np. ustawisz do poziomu 1.2 - wtedy liczba pojazdów przejeżdżających jest mnożona przez 1,2 i punkt równości przełączający fazy jest w okolicach 1,2≈0,83. Czyli przełączenie do następnej fazy będzie jeśli ruch będzie mniejszy o ok. 17% niż liczba pojazdów oczekujących. Jeśli przesuniesz np. na prawo do 0.8, wtedy punkt równości przełączający fazy będzie w okolicach 0,8≈1,25. Czyli mimo że pojazdów oczekujących będzie o 25% więcej, to już zostanie zmieniona faza.
Testowanie ustawień jest łatwe w trybie testu. Wtedy liczniki są zatrzymywane i krok jest przełączany w momencie kiedy iloraz (waga*liczba pojazdów przejeżdżających)/(liczba pojazdów oczekujących) = 1, czy inaczej: waga*liczba samochodów przejeżdżających ⩾ liczba samochodów oczekujących
Po dostrojeniu nie zapomnij o wyłączeniu trybu testu!

Obecnie zamiast liczby pojazdów jest liczona suma długości pojazdów podzielona przez długość odcinka drogi.

Adaptacyjna zmiana faz

[Obrazek: 600px-Adaptive-step-switching.png]

Adaptacyjne przełączanie daje Ci więcej kontroli kiedy kroki są zmieniane przez adaptacyjną fazę czasowej sygnalizacji.
Podczas gdy światła, które kontrolują ruch samochodowy mogą się zmieniać gdy (w przybliżeniu) więcej pojazdów czeka niż jedzie, na kolei logika może być inna, na przykład przejeżdżający pociąg może zmieniać światła na czerwone. TM:PE oferuje kilka typów dodatkowych warunków przełączania, które są oparte na mierzonej liczbie pojazdów (stosunek przepływu do oczekiwania):
  • s_p < s_o - domyślny (zasada opisana m.in. przy suwaku). 
  • s_p > 0 - światła się zmieniają po wykryciu pierwszego pojazdu, który może przejechać przez sygnalizację świetlną.
  • s_o > 0 - światła się zmieniają po wykryciu pierwszego pojazdu, który musi poczekać przed światłami.
  • s_p = 0 - krok przełącza się, kiedy żaden pojazd nie przejeżdża przez sygnalizację.
  • s_o = 0 - krok przełącza się, kiedy przed światłami nie czekają żadne pojazdy.
Logika przełączania - tak jak opisano wcześniej - uruchamia się stale po upłynięciu minimalnego czasu.

Światła drogowe właściwe dla danego rodzaju pojazdu
Na skrzyżowaniach z wlotami mającymi pasy ruchu dla pewnych rodzajów pojazdów (np. autobusów, tramwajów) TM:PE automatycznie tworzy dla nich odrębną sygnalizację. Działa to zarówno dla osobnych pasów wytyczonych w modelu drogi, jak i dla zastosowanych ograniczeń ruchu. Jeśli tylko istnieją pasy ruchu ograniczone tylko dla:
  • ciężarówek
  • pojazdów usług miejskich lub służb bez świateł
  • autobusów/taxi
  • tramwajów
  • kolei jednoszynowej
to TM:PE automatycznie stworzy dla nich indywidualne sygnalizatory.

[Obrazek: Separate-lights-1.png]

Kopiuj-wklej
Możesz kopiować istniejące ustawienia z jednego skrzyżowania na drugie, wykonując następujące kroki:
  1. Gdy włączone jest narzędzie, kliknij skrzyżowanie z którego chcesz skopiować.
  2. Kliknij kopiuj, który jest w okienku zarządzania sygnalizacją.
  3. Kliknij żądane skrzyżowanie. Musi być ono bez ustawionej sygnalizacji czasowej.
Wyjście z tego trybu poprzez pomocniczy przycisk myszy.
Dodatkowe informacje
  • Można skopiować sygnalizację zainstalowaną tylko na jednym skrzyżowaniu.
  • Jeśli kopiujesz uruchomioną sygnalizację, wklejona zacznie działać od razu. Jeśli kopiowana sygnalizacja jest podczas pauzy, wklejana również będzie podczas pauzy.
  • Lekkomyślni kierowcy ignorują sygnalizację świetlną.

Obracanie
W pewnych sytuacjach potrzebne jest obrócenie sygnalizacji w kierunku ruchu wskazówek zegara lub w przeciwnym. Zwłaszcza przy używaniu kopiuj-wklej TM:PE może nie wykryć odpowiedniej orientacji świateł. Obracanie wykonuje się wg następujących kroków:
  1. Przy włączonym narzędziu klikamy na skrzyżowanie, na którym chcemy obracać sygnalizację,
  2. Klikamy obróć w prawo (w kierunku ruchu wskazówek zegara) lub obróć w lewo (w przeciwnym).
Stron: 1 2