Jak zwiększyć płynność gry? Optymalizacja Cities Skylines - Wersja do druku +- Cities Skylines - Polskie forum gry (https://citiesskylines.pl) +-- Dział: Cities Skylines I (https://citiesskylines.pl/dzial-Cities-Skylines-I) +--- Dział: Poradniki (https://citiesskylines.pl/dzial-Poradniki) +--- Wątek: Jak zwiększyć płynność gry? Optymalizacja Cities Skylines (/temat-Jak-zwiekszyc-p%C5%82ynnosc--3658) Strony:
1
2
|
Jak zwiększyć płynność gry? Optymalizacja Cities Skylines - SZyMeX - 18-04-2020 Cześć wszystkim, z powodu pojawiających się ostatnio pytań na temat optymalizacji gry, pomyślałem że połączę wszystkie porady w jednym miejscu i stworzę swego rodzaju "poradnik optymalizacyjny". Będzie to po części tłumaczenie dużo bardziej rozbudowanego tutoriala autorstwa aubergine18: https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=465790009, a po części własne przemyślenia i porady. Zamierzam też skupić się w głównej mierze na tym, co możemy zrobić z samą grą by chodziła szybciej, niż na optymalizacji całego systemu czy sprzętu. To są już zupełnie inne tematy, na które odpowiedź można znaleźć w internecie na przeróżnych forach i stronach. W każdym razie, nie ma co przedłużać, pora wziąć się za optymalizację naszej gry
Jako, że będzie to mimo wszystko nieco rozbudowany poradnik, rozdzielę go na osobne posty, by można było szybciej znaleźć to, co nas konkretnie interesuje. A w tym pomoże poniższy spis treści:
#1 Wprowadzenie, znaczenie poszczególnych podzespołów. Zanim przejdziemy jednak do gry samej w sobie pora powiedzieć parę słów na temat znaczenia naszych podzespołów dla Cities Skylines. Co jest ważne dla tej gry? W co warto "zainwestować" by poprawić jej płynność? Zacznijmy od tego, że kiedy powstawało Cities Skylines, Colossal Order składał się z zaledwie pięciu developerów. Gra używa starej wersji silnika Unity, który nie jest "wątkowo-bezpieczny" (thread-safe) - co oznacza, że nie może w pełni wykorzystać potencjału nowego sprzętu, bez przepisania całej gry od nowa, w nowszym silniku. To z kolei powoduje, że kupno szybszego sprzętu nie da takiego wzrostu fps-ów jakiego można by się spodziewać. Gdy nasze miasta rosną, słabsze komputery będą mieć problem z osiągnięciem >20fps, podczas gdy maszyny do gier z trudem będą osiągały >40fps. Musimy być tego świadomi, ciężko będzie komukolwiek uzyskać, szczególnie na zmodowanej grze z dużym miastem, 100fps-ów, jak w innych grach. Co jednak warto zaznaczyć, w najbliższej przyszłości powinna ukazać się kolejna wersja "mini fps booster", która, przynajmniej w zamyśle, przyniesie większy wzrost wydajności gry. CPU Dla płynnego działania Cities Skylines bardzo ważny jest dobry procesor. Jest to w końcu w głównej mierze gra symulacyjna, każdy z mieszkańców coś w danej chwili robi, każdy pojazd zmierza do danego celu, im więcej mieszkańców i pojazdów, tym więcej obliczeń musi wykonać nasz procesor. Przy paruset tysięcznym mieście może się okazać że zużycie procesora podczas gry wynosi 100% a my doświadczamy wyraźnych spadków w płynności. Warto więc dla dużej ilości fps-ów zainwestować w dobry procesor. Jaki byłby najlepszy? Większa część gry pracuje w "głównym wątku" głównego rdzenia procesora. Jest to bardzo wąskie gardło, które wynika w dużej mierze ze starej wersji silnika Unity, o którym była mowa wyżej. Im szybszy jest główny rdzeń procesora, tym płynniej będzie chodziła gra:
Karta graficzna: Czy szybsze, najnowsze karty graficzne (np. wszystkie powyżej GTX1060) dadzą duży przyrost fps-ów? Nie. Głównym wąskim gardłem w dalszym ciągu pozostaje tutaj procesor. Lepsza karta graficzna pozwoli grać na wyższych ustawieniach, wyższej rozdzielczości czy też pozwoli używać modów graficznych w wydajniejszy sposób, ale nie spowoduje że z np. 30 fps będziemy mieć nagle 60 i więcej. Ważne jest to, by używać dedykowanych kart graficznych. Te "zintegrowane" są zaprojektowane z myślą o oszczędzaniu energii, nie o rozgrywce w wymagających grach. Integry pracują na CPU i używają normalnego RAMu. Dla Cities Skylines (ale i też innych gier) to jest potrójna katastrofa. Nie dość, że twoja grafika będzie wyglądać gorzej z powoduj ograniczonej wydajności, to w dodatku będziesz zużywać swój procesor i RAM, czyli dwa najważniejsze aspekty dla Cities Skylines. Nie ma więc co liczyć na jakąkolwiek płynność rozgrywki, grając na zintegrowanej karcie graficznej. P.S Jeżeli gramy na laptopach, warto sprawdzić czy gra uruchamia się i korzysta w pełni właśnie z dedykowanej karty, czy może chodzi na integrze. Co można zrobić, by upłynnić rozgrywkę z poziomu karty graficznej? Podstawowe rzeczy, takie jak aktualizacja sterowników, ustawienie preferencji wydajności grafiki w systemie windows dla Cities Skylines (Menu start -> "Ustawienia Grafiki" -> Aplikacja klasyczna -> Dodaj Cities Skylines -> Wysoka wydajność), zmiana ustawień grafiki w grze itp. Są to jednak rzeczy na tyle podstawowe i oczywiste, że chyba nie muszę o nich się tutaj rozwodzić. RAM No i nadeszła pora na RAM, czyli coś w okół czego powstało już kilka plotek, i coś co gra wręcz wchłania w całości. Brak RAMu jest najczęstszą przyczyną crashowania się gry. Każdy dodatkowy obiekt, pojazd, droga itp z warsztatu Steam zwiększa zapotrzebowanie na RAM. Każde dodatkowe DLC zwiększa zapotrzebowanie na RAM. W końcu, każdy dodatkowy program uruchomiony w tle zmniejsza RAM dostępny dla Cities Skylines. Nawet podstawowa wersja gry, bez żadnych dodatków, potrafi "zeżreć" 4GB.
Im więcej faktycznego RAMu się posiada, tym mniej gra będzie musiała korzystać z dysku, czyli szybciej będzie się ładować i zapisywać (i mniej przy tym wywalać ) Czy RAM ma jednak faktyczny wpływ na płynność gry? Według mnie nie. RAM pozwala na więcej obiektów, więcej modyfikacji, pozwoli na szybsze wczytanie gry, ale na samą jej płynność nie ma wpływu. Dokupieniem kolejnych 16GB RAMu nie sprawimy że gra z 20fps zacznie chodzić w 60-ciu. Nie mniej jednak, pozwoli to na cieszenie się większą ilością dodatkowego kontentu. A co z plikiem stronnicowania? Jego zaletą jest to, że zawsze można go powiększyć. No.. prawie zawsze. Wszystko zależy od pojemności naszego dysku. Kiedy ten plik ma największe zastosowanie? Wtedy, gdy posiadamy szybki dysk SSD. Taki plik nie pozwoli w 100% zastąpić podstawowy RAM, ale może być jego dobrym uzupełnieniem. Jednak na temat jego ustawiania powstało pełno poradników w internecie. Nie jest to nic trudnego, ani też nie jest to rzecz bezpośrednio związana z Cities Skylines, więc nie będę się nad tym rozwodził. Nie chcę też, by wyszło na to, że reklamuję jakąś stronę i jej poradniki, więc kwestię ich znalezienia pozostawiam wam, ale zapewniam, nie jest to nic trudnego. Więcej niż 5 minut to nie zajmie RE: Jak zwiększyć płynność gry? Optymalizacja Cities Skylines - SZyMeX - 18-04-2020 #2 Wczytywanie gry: Po omówieniu podzespołów pora przejść do gry samej w sobie. Zacznijmy od samego początku, czyli wczytywania. Tutaj jednak nie będę się za bardzo rozwodził, gdyż taki poradnik, a w zasadzie to poradniki, już na naszym forum istnieją Co więc możemy z tym zrobić? Aby skrócić czas ładowania się gry jak i save-a najlepiej skorzystać z tych dwóch modyfikacji:
Można natomiast zrobić coś jeszcze, a mianowicie obejść launcher paradoxu. Jeżeli komuś na prawdę zależy na tych paru sekundach i kilku kliknięciach mniej, bądź ma problemy z jego poprawnym działaniem warto skorzystać z tego tutoriala: https://citiesskylines.pl/temat-Jak-obejsc-Launcher-Paradoxu Jednak czy można zrobić jeszcze coś by przyspieszyć wczytywanie się gry? Okazuje się, że tak! Dotyczy to jednak głównie słabszych komputerów. O co chodzi? O usunięcie niepotrzebnych zapisów gry. Tak, w jakiś sposób wpływa to na czas ładowania się Cities Skylines, a w niektórych przypadkach nawet w małym stopniu poprawia płynność samej rozgrywki. Dlaczego? Nie wiadomo Usunąć save-y można poprzez Menedżer Treści - Zapisy gry. P.S Oczywiście na czas wczytywania się gry czy save-a ma wpływ dysk na którym zainstalowane jest Cities Skylines. Im szybszy dysk - tym szybsze ładowanie i mniejsze lagi podczas autosave-a. Wiadomo, najlepszy w tym wypadku będzie dysk SSD (w szczególności M.2) ale to są już kwestie nieco bardziej sprzętowe, no i w dodatku chyba oczywiste, więc tutaj ich poruszać nie będę RE: Jak zwiększyć płynność gry? Optymalizacja Cities Skylines - SZyMeX - 18-04-2020 #3 DLC, Mody, Obiekty Im więcej ich dodasz, tym wolniej gra będzie chodziła. Rekomendacje: Jeżeli przeciążysz swój sprzęt zbyt dużą ilością DLC-ków, modów czy obiektów, gra zacznie spowalniać. Ale o jakich liczbach tutaj mówimy? Ciężko powiedzieć, ponieważ żadne dwa DLC, assety, mody czy komputery nie są takie same. Mimo to, poniżej znajdują się bardzo ogólne wartości, w zależności od posiadanego RAMu (i przy założeniu że posiada się Loading Screen Mod)
DLC: DLC są oficjalnym dodatkami do gry. W zależności od twojego sprzętu (głównie RAMu i procesora) dodanie zbyt dużej ich ilości może wpłynąć negatywnie na wydajność gry a nawet powodować crashe. Stacje radiowe nie powodują żadnych problemów, ponieważ tylko jeden utwór gra w danym momencie. Niemniej jednak inne DLC dodają czasem nawet ogromne ilości assetów, co może mieć już znaczący wpływ na grę (szczególnie Content Creator Packi) Steam Workshop: Zawartość workshopa możemy podzielić na trzy główne kategorie:
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=449998850 Kilka ogólnych rad przed kliknięciem przycisku "Subskrybuj":
Modyfikacje: Generalnie każdy mod zwiększa obciążenie procesora. Compatibility Checker pomoże ci znaleźć problematyczne modyfikacje, jeżeli takie posiadasz. Możesz również przejrzeć listę zepsutych i niekompatybilnych modyfikacji. Zombie assemblies Istnieje w grze bug "Zespołów zombie" (Zombie assemblies) którego modderzy nie są w stanie naprawić. Jeżeli masz zasubskrybowaną więcej niż jedną wersję tego samego moda, gra nie jest w stanie ich rozróżnić, nawet jeżeli wyłączysz jedną z nich. To powoduje dziwne problemy, lagi i crashe. Tak więc, gdy używasz modów, zawsze pamiętaj:
Assets'y: Każdy wączony asset dodatkowo obciąża RAM i VRAM; nawet jeżeli nie użyjesz go na mapie, w dalszym ciągu musi zostać załadowany do gry. A gdy tylko zostanie dodany na mapie, spowoduje większe obciążenie na GPU (karcie graficznej) Podczas wybierania assets-ów, rozważ te rzeczy:
Drzewa i propy Jeśli "zaspamujesz" swoje miasto ogromną liczbą drzew i rekwizytów, może to spowodować spadek liczby klatek na sekundę. Szczególnie sprawdza się to, jeśli używasz wielu różnych rodzai różnych drzew i propów. Na przykład, jeśli masz tylko 2 rodzaje drzewa, to tylko dwie tekstury są potrzebne twojej karcie graficznej do renderowania sceny. Jeśli jednak masz dziesiątki, a nawet setki rodzajów drzew, tekstura każdego z nich musi zostać przesłana na kartę graficzną. To wymaga czasu, a jeśli zapełnisz pamięć VRAM, będziesz musiał przetworzyć scenę w wielu partiach, co potrwa jeszcze dłużej. *W wielu przypadkach oszalałem na punkcie Forest Brush, z 50 rodzajami drzew i krzewów, aby stworzyć różnorodny i rzeczywisty krajobraz w całym łańcuchu górskim. Duży spadek liczby klatek na sekundę, więc musiałem wybrać niektóre określone typy drzew i usunąć je wszystkie z mapy, aby przywrócić ilość fps-ów.* Komentarz autora oryginalnego poradnika Wskazówka: mod Forest Brush może sortować elementy według liczby trójkątów itp., i wyświetlać drzewa na liście pokazując szczegóły dotyczące ich złożoności. "Malując" wiele drzew, ogranicz się tylko do kilku ich rodzajów i zminimalizuj użycie jakichkolwiek z nich, które są zbyt skomplikowane. Spróbuj więc ograniczyć liczbę używanych rodzai drzew i propów; im ich mniej, tym lepiej. Nie chodzi o to, ile razy używa się drzewa lub rekwizytu (chociaż to nadal będzie miało efekt), ale co ważniejsze, ile różnych rodzajów jest używanych. Odsubskrybuj uszkodzone i "rozdmuchane" assets'y. Usunięcie zepsutych assetów, i tych które wykonane są w zły sposób (np. zawierają zbyt dużą ilość trójkątów) sprawi, że gra będzie bardziej niezawodna i poprawi jej płynność: Jak znaleźć zepsute assets'y z Workshopu? (poradnik po angielsku) Wyłącz niechciane assets'y Duża część workshopowych assets'ów jest aktualnie kolekcją wielu takich obiektów - jedna subksrybcja może zawierać budynek i kilka propów, albo różne warianty dróg itp. Możesz wyłączyć poszczególne assets'y nawet jeżeli są częścią większej paczki, poprzez Menedżer Treści - Obiekty. Ten mod pomoże ci przeglądać i filtrować listę obiektów: Improved Content Manager Poprzez wyłączanie obiektów zapobiegasz ładowaniu ich siatki (trójkątów) i tekstu do RAMu (chyba że coś innego ich używa). To przyspieszy ładowanie, a w niektórych przypadkach poprawi wizualną jakość wszystkich innych zasobów tego typu (unikając przeskalowywania wszystkiego na mniejsze by zmieścić tą dodatkową teksturę do atlasa tekstur) RE: Jak zwiększyć płynność gry? Optymalizacja Cities Skylines - SZyMeX - 18-04-2020 #4 W grze: System, FPSy, ustawienia graficzne. No dobrze, pora więc przejść do głównej części tego poradnika, czyli: co możemy zrobić w grze czy też z grą samą w sobie, by podnieść nieco ilość naszych fps-ów? Wyświetlanie FPS-ów: Zacznijmy od czegoś, dzięki czemu będziemy mogli monitorować nasze fps-y. Jak to zrobić? Ano bardzo prosto. Steam posiada swój własny licznik fps-ów który możemy włączyć w jego ustawieniach: Kiedy już możemy sprawdzać wzrost naszych klatek pora zabrać się za faktyczne działania: Zamknij wszystkie inne programy! Oczywista oczywistość, ale trzeba o tym powiedzieć. Każdy program działający w tle pobiera zasoby procesora i RAMu. Warto więc zamknąć ich tyle, ile tylko możemy. Dla przykładu, z włączonym Chromem w tle praktycznie nie jestem w stanie zapisać gry. Za każdym razem kończy się RAM i widzę okienko crasha. Tryb gry/Gaming mode Dzięki niemu większa część zasobów naszego komputera zostanie poświęcona grze. W systemie windows 10 wystarczy udać się do ustawień, wybrać "Granie" a następnie "Tryb Gry". W innych wersjach systemu trzeba będzie posiłkować się zewnętrznymi aplikacjami, chociaż w stosunku do nich byłbym nieco ostrożny. Może się okazać że więcej zasobów zabierają, niż przekazują grze.. Ustawienia graficzne: Co można zmienić w ustawieniach aby przyspieszyć rozgrywkę? Parę rzeczy. Generalnie, tak jak już wspomniane zostało na początku poradnika, główny wpływ na płynność rozgrywki ma nasz procesor. W każdym razie część ustawień graficznych też ma wpływ:
Pogoda Dynamiczna pogoda również ma wpływ na wydajność, szczególnie opady deszczu. W końcu na ulicach pojawiają się kałuże i refleksy, a to sprawia, że karta graficzna jest bardziej obciążona. Przy słabszych podzespołach warto rozważyć wyłączenie tej opcji. NVIDIA Graphics GeForce Experience automatycznie rozpoznaje grę. Możesz w nim podejrzeć rekomendowane ustawienia dla konkretnej karty graficznej i zastosować je w grze. Warto jednak skorzystać również z panelu sterowania NVIDIA i tam zmienić część ustawień: Powyższe ustawienia są tylko przykładowe, mi podniosły może 1-2 fpsy, ale warto tutaj zaznaczyć że mam grubo ponad 60 modów i 3700 assetsów, więc chyba nie mogę oczekiwać płynnej rozgrywki Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na te ustawienia:
RE: Jak zwiększyć płynność gry? Optymalizacja Cities Skylines - SZyMeX - 18-04-2020 #5 W grze: Mody boostujące fps-y Mini FPS Booster Kolejną rzeczą jaką możemy zrobić by upłynnić rozgrywkę jest pobranie modów, które zwiększą nasze fps-y. Istnieje kilka takich modyfikacji, zacznijmy jednak od Mini FPS Booster-a. Pozwoli on na 5-15% wzrostu fps-ów. P.S Dużo większy booster jest w trakcie produkcji. Kwestia najbliższych kilku tygodni aż się ukaże. Przewiduje się, że da on znaczący boost do fps-ów. FPS Booster Pełna wersja FPS Boostera, zapewnie jeszcze większy wzrost FPS-ów. Co ważne, zawiera w sobie funkcje swojego "młodszego brata", więc nie trzeba (a nawet nie jest wskazane) posiadanie obydwu wersji na raz. Wystarczy ta, pełna Ultimate Level of Detail (ULOD) ULOD został zaprojektowany w celu zwiększenia poziomu detali, niemniej jednak może on być wykorzystany w zupełnie odwrotnym celu! Spróbujcie użyć tych opcji:
Hide It! Podczas gdy ULOD zmniejsza skomplikowanie rzeczy wyświetlanych na ekranie, Hide It pozwala je kompletnie usunąć. Największy zysk płynie z ukrywania takich rzeczy, które są bardzo często używane, np: przydrożne propy, bilbordy itp. Dostępna jest na prawdę długa lista rzeczy do ukrycia, wypróbujcie różne ustawienia by znaleźć te najlepsze dla siebie. Dynamic Resolution (Fixed for 1.9!) Ekstremalny sposób na zmniejszenie obciążenia GPU to renderowanie świata w niższej rozdzielczości (mniejszej niż 100%) a następnie skalowanie go tak, by wypełnił cały ekran. Grafika będzie wyglądać lekko mówiąc źle, ale da to zauważalny efekt w postaci fps-ów, jeżeli to właśnie twoja karta graficzna jest wąskim gardłem specyfikacji komputera. RE: Jak zwiększyć płynność gry? Optymalizacja Cities Skylines - SZyMeX - 18-04-2020 Mody ukrywające propy: Jeżeli posiadasz słabą kartę graficzną, usunięcie niechcianych propów może przynieść efekty w postaci podbicia fps-ów. Hide It! Wspomniany wyżej. Tree and Vehicle Props Jeżeli subskrybujesz dużą ilość "propów pojazdów", lepszym rozwiązaniem (i przede wszystkim szybszym) może być ten mod, który konwertuje pojazdy (i drzewa!) w propy, to oznacza szybsze ładowanie i gwarantuje redukcję zużycia RAMu, ponieważ wykorzystywane są te same tekstury, siatki i materiały co w oryginalnych pojazdach/drzewach. Pamiętaj tylko o odinstalowaniu starych "propów pojazdów". Remove Road Props Drogi zawierają dużą ilość propów, a twoja mapa zawiera dużą ilość dróg. W komentarzach znajdziemy dużo opinii, mówiących, że rzeczywiście udało się zwiększyć ilość klatek na sekundę. Szczególnie efektywne na słabych komputerach. Remove Decoration Sprites ("Grass" and "Rocks") Pozwala na usunięcia trawy i kamieni z mapy. No Buoys Mod Usuwa boje z tras promów. Prop Remover Usuwa dużą część brzydkich propów z budynków aby uporządkować strefy mieszkalne i komercyjne. Prop it Up! 1.4.4 Usuwa praktycznie każdy prop lub drzewo z dowolnego budynków bądź nawet całej mapy, jaki tylko wybierzesz. (Przyspiesza ładowanie gry, zwiększa płynność rozgrywki) RE: Jak zwiększyć płynność gry? Optymalizacja Cities Skylines - SZyMeX - 18-04-2020 Mody redukujące ruch: Ograniczają natężenie ruchu lub rodzaje i ilość pojazdów. Przydatne dla słabszych komputerów ale również dla dużych miast, gdzie powoli zbliżasz się do limitu pojazdów, mieszkańców czy ścieżek (tras).. Optimised Outside Connections Bardziej uzupełnia pojazdy cargo, co oznacza, że będziesz potrzebował mniejszej ich ilości do przewiezienia tego samego ładunku. (Nie będzie już pojazdów zapełnionych w 40%, większość powinna być całkowicie załadowana) Rebalanced Industries Ten mod równoważy przemysł i zmniejsza ruch w rolniczych dzielnicach przemysłowych. Advanced Vehicle Options Możesz zapobiec pojawianiu się niektórych pojazdów, co może pomóc na starszych komputerach lub tych ze słabą kartą graficzną. Wskazówka: Użyj Mesh Info by zidentyfikować pojazdy ze zbyt dużą ilością trójkątów. No Seagulls Usunięcie mew (w końcu to też pewien rodzaj ruchu, prawda?) może dodać ci kilka bonusowych fps-ów, szczególnie w dużych miastach i na słabszych komputerach. Remove All Animals Usuwa zwierzęta; pomaga zmniejszyć obciążenie procesora oraz sprawia, że karta graficzna renderuje mniej rzeczy. No Deathcare Pozbywa martwych ludzi (dosłownie ich usuwa), uwalniając tym samym przestrzeń do życia. Zmniejsza liczbę karawanów na drodze. Dobry dla starszych komputerów: Pollution, Death, Garbage and Crime Remover Mod Jeszcze bardziej drastyczne, usuwa wszystkie śmierci, śmieci i przestępczość (czyli mniej pojazdów na drogach) RE: Jak zwiększyć płynność gry? Optymalizacja Cities Skylines - SZyMeX - 18-04-2020 Inne przydatne modyfikacje Te modyfikacje są przydatne do zredukowania obciążenia starszych komputerów lub tych, ze słabszymi kartami graficznymi. Tree Movement Control Wyłączenie ruchu drzew może zwiększyć ilość fps-ów, jeżeli twoja karta graficzna jest słabsza. Clouds & Fog Toggler Wyłączenie chmur i mgły pomoże słabszym kartom graficznym. Niektórzy jednak zgłosili ten mod, jako redukujący fps-y więc upewnij się że przetestowałeś jego efekty na swoim komputerze. No Problem Notifications Wyłączenie powiadomień o problemach może pomóc słabszym GPU i starszym komputerom. RE: Jak zwiększyć płynność gry? Optymalizacja Cities Skylines - SZyMeX - 18-04-2020 #6 Wychodzenie z gry Tak, możesz nawet przyspieszyć wychodzenie z gry korzystając z jednej prostej modyfikacji! Opisaliśmy już ją w naszej serii "Najlepszych modyfikacji miesiąca": https://citiesskylines.pl/temat-Najlepsze-modyfikacje--3645?pid=16652#pid16652 Konkretnie chodzi tutaj o modyfikację Instant Return to Desktop. Myślę, że nie trzeba się nad nią więcej rozwodzić RE: Jak zwiększyć płynność gry? Optymalizacja Cities Skylines - SZyMeX - 18-04-2020 #7 Wydajność sprzętu Na koniec kilka słów o optymalizacji naszego sprzętu, czyli podzespołów. Benchmarking Użytkownicy systemu Windows mogą skorzystać z bezpłatnej aplikacji User Benchmark do testowania komponentów oprogramowania sprzętowego. Przeprowadza ona testy szybkości na każdym z podzespołów sprzętowych (procesor, pamięć RAM, dysk, grafika itp.), A następnie porównuje je z wynikami tysięcy innych użytkowników na całym świecie. Jeśli któryś z twoich podzespołów działa wolno, w porównaniu do innych użytkowników z tym samym komponentem, program poinformuje cię o tym, a ty następnie będziesz mógł dowiedzieć się, dlaczego. Często może być konieczna aktualizacja sterowników (zawsze pobieraj najnowsze sterowniki ze strony producenta) lub ewentualnie dostosowanie ustawień w BIOS-ie. Na przykład moja pamięć działała bardzo wolno (zapomniałem ustawić prędkość w BIOS po wymianie płyty głównej): *fragment ten jest tłumaczeniem poradnika, ja sam nie miałem problemów z pamięcią * Chłodzenie Jeżeli twoje podzespoły się przegrzewają, doprowadza to do spadku ich wydajności. System ogranicza ich taktowanie w celu zmniejszenia temperatury jaką wydzielają. Upewnij się, że wszystkie twoje wentylatory, radiatory i filtry powietrza nie są zapchane kurzem! Pogarsza on ich właściwości chłodzące i sprawia że w komputerze panuje większa temperatura. To z kolei prowadzi do przegrzewania się podzespołów w wyniku czego ograniczana jest ich wydajność. Podkręcanie (overclocking) Overclocking wymusza szybsze działanie twoich podzespołów, ale niesie ze sobą pewne ryzyko. Może fizycznie zniszczyć twój procesor, ram, czy kartę graficzną. Nowoczesne płyty główne przeznaczone do gier zazwyczaj zawierają funkcje automatycznego podkręcania podzespołów, które wykonają większość czynności za ciebie, ale i tak w dalszym ciągu będziesz musiał zgłębić nieco ten temat by nie narobić sobie szkód i uzyskać dobre efekty. Podkręcanie procesora da z reguły lepsze efekty niż podkręcanie karty graficznej. Pamiętaj też, żeby na bieżąco monitorować temperaturę podkręconych podzespołów, by uniknąć dosłownie ich spalenia. |