Rafineria
Budowa rafinerii przyczynila sie do powstania miasta. Dosc kontrowersyjna lokalizacja (wycieto naturalna puszcze, pluca Polbrowa) byla mozliwa tylko i wylacznie ze wzgledu na panujacy w przeszlosci ustroj polityczny. Rafineria w Jozefowie jest 2 pod wzgledem wielkosci w kraju, zatrudnia ponad 4,5tys osob i nalezy do panstwowej spolki CIM Nafta zajmujacej sie wydobyciem i poszukiwaniem i przetworstwem ropy naftowej. Rafineria powstala w latach 50tych najwieksza rozbudowe zakladu rozpoczeto w polowie lat 60tych po odkryciu duzych zloz ropy na polnocy kraju (wtedy tez podjeto decyzje o budowie jeszcze wiekszej rafinerii w Nowym Porcie).
Tak jak zauwazyliscie na poprzedniej stronie na schemacie komunikacji rafineria zajmuje okolo 30% powierzchni miasta, ma dwa terminale autobusowe przy bramie 1 i przy bramie 2 i wlasna wewnetrzna linie pracownicza laczaca w/w bramy (autobusy maja nietypowe malowanie - rozowe wiec nie da sie ich pomylic z niebieskimi autobusami miejskimi ). Rafineria zaopatruje miasto Jozefow w energie cieplna za posrednictwem spolki Cieplownia Jozefow
Brama 2 i terminal paliw
Ponizej Brama 2 wraz z parkingiem pracowniczym, parkingiem dla ciezarowek (drugi znajduje sie przy bramie 3 oba parkingi posiadaja toalety, prysznice, wifi, i pomieszczenie jadalni z kuchenkami mikrofalowymi i automatami do sprzedazy przekasek). Biurowiec przy bramie 2 miesci zarzad Cieplowni Jozefow, niewielka kantyne i sklep spozywczy. W poblizu bramy 2 zlokalizowany jest terminal paliw.
Brama 1
Przy bramie 1 znajduje sie najwiekszy z parkingow pracowniczych, wieksza z dwoch petli autobusowych oraz biurowiec zarzadu rafinerii. Z bramy korzystaja glownie pracownicy (stad duza czesc specjalnych bramek dla pieszych) oraz pojazdy techniczne rafinerii. Biurowiec sklada sie z dwoch czesci nizszej - starszej w ktorej znajduja sie biura inzynierow, przychodnia pracownicza, supermarket, kantyna i dwa bufety, i nowszej czesci wyzszej (najwyzszy budynek Jozefowa) w ktorej znajuje sie odzial poczty, bank i biura zarzadu Rafinerii. Ze wzgledu na bliskosc Polbrowa gdzie CIM Nafta posiada 46 pietrowy biurowiec w centrum miasta, planowano przeniesc czesc pracownikow do Polbrowa a biura w Jozefowie wynajac, ze wzgledu na problemy logistyczne i niskie stawki oferowane przez potencjalnych najemcow plan nie zostal zrealizowany.
Terminal kolejowy
Brama 3
Przy bramie 3 znajduje sie parking dla ciezarowek wraz z zapleczem, oraz terminal pozostalych produktow rafinerii (min asfalt)
I takie tam zdjecia ogolne:
Co dalej:
Powstana dwie wioski do ktorych docieraja autobusy J21 i J23 (teraz sa tam tylko petle autobusowe xD) . Przebuduje wezel autostrady i drogi krajowej/ekspresowej na polnoc od Jozefowa bo jest przeskalowany. Mialem budowac Grodek - zabytkowe miasto w poludniowej czesci aglomeracji nad jeziorem, gdzie mieszkancy Polbrowa spedzaja weekendy i mieszkaja artysci i aktorzy LOL , ale mam problemy z ruchem kolejowym, polaczenia zewnetrzne obsluguje Jozefow Glowny (pasazerskie) i terminal kolejowy w rafinerii (towarowe) wiec musze jakos spiac czesc linii kolejowych. Dlatego zajme sie dworcem Polbrow Wschodni i Polbrow Wschodni Towarowy i ich okolicami