Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
Znaczne wahania liczby ludności
#1
Witam.

Jestem nowym graczem, buduję moje pierwsze miasto i napotkałem pewien problem. Gdy miasto przekroczyło 30 tyś mieszkańców zaczęły się dziwne wahania liczby ludności. Przez rok czasu gry ubywa mieszkańców (miasto potrafi wytracić w tym czasie 3-4 tyś ludzi) a potem sytuacja się odwraca i w takim samym czasie liczba ludności wraca do wielkości wyjściowej po czym proces się powtarza. Rozumiem że populacja może się wahać (urodzenia/zgony itp) ale do tej pory były to wahania w granicach 1-3% a nie 10%!


Próbowałem znaleźć wytłumaczenie tego zjawiska i dokładnie przejrzałem miasto w poszukiwaniu problemów. Panele informacyjne wskazują że wszystko jest w porządku, podobnie "ćwierkacz". Od czasu do czasu mieszkańcy narzekają na hałas i wywóz zwłok ale są to przypadki pojedyncze i występują naprawdę rzadko. Poważniejszym problemem jest natężenie ruchu. W wielu miejscach jest ono spore ale korek tworzy się tylko na jednym skrzyżowaniu i nie jest on ogromny (wg moich obserwacji wystarczą 2-3 zmiany świateł aby wszyscy przejechali). Wydaje mi się że te problemy nie mają nic wspólnego z wahaniem populacji.

Kolejną kwestią jest edukacja. Wydaje mi się że mieszkańcy miasta są przeedukowani. Obecnie miasto ma ponad 40 tyś mieszkańców, 2 uniwersytety, 5 szkół średnich i 16 podstawowych. Struktura wykształcenia wygląda następująco: niewykształcony 8%, wykształcony 22%, dobrze wykształcony 22%, bardzo dobrze wykształcony 48%. Wielu mieszkańców pracuje poniżej swoich kwalifikacji i nawet w biurach jest wielu przeedukowanych pracowników. Przez to nowe fabryki i sklepy nie mogą znaleźć pracowników ale po pewnym czasie sytuacja się stabilizuje i wakaty są zajmowane przez przeedukowanych pracowników. Tak czy inaczej ludzie pracują a bezrobocie utrzymuje się w granicach 3-4%. Z drugiej strony gdy miasto wytraca mieszkańców to pracowników zaczyna brakować najpierw w strefie przemysłowej a potem w handlowej. Wygląda to tak jakby część osób nie chciała już pracować poniżej swoich kwalifikacji i wyjeżdżała z miasta. Na ich miejsce pojawiają się nowi mieszkańcy, edukują się i sytuacja się powtarza. Próbowałem temu zaradzić i w większości dzielnic wprowadziłem przepisy "precz z edukacja" oraz zbudowałem kilka dzielnic z ograniczonym dostępem do szkół ale to nie poprawiło sytuacji. 

Czytałem wiele poradników oraz to forum ale nigdzie nie znalazłem rozwiązania. Co jest przyczyną tego problemu? Czy faktycznie decydujący wpływ ma struktura edukacji? Jak przeciwdziałać w takim przypadku i uniknąć podobnych problemów w przyszłości? 

Wydaje mi się że pomocne byłoby gdybym udostępnił mój save, ale nie wiem jak to zrobić. Gram bez modów.

Pozdrawiam.
  Odpowiedz
#2
Cześć
Nie jestem jakiś super doświadczony w tej grze, ale miałem podobny problem (o czym pisałem kilka wątków poniżej), z tym, że u mnie exodus ludności pojawiał się po przekroczeniu 75000. W moim mieście poważnym problemem były korki. Obawiam się, że jeśli grasz bez modów, to też z czasem będziesz miał z tym problem. Sprawne zarządzanie ruchem drogowym bez modów jet mocno ograniczone. Ja swojego problemu nie rozwiązałem w tamtym mieście, miałem zbyt dużo wąskich gardeł w transporcie, żeby to naprawiać, dlatego zbudowałem nowe miasto. Bardzo duży nacisk położyłem na to, by nie mieć korków i to mi się nawet udało, ale przy 75000 znowu miałem nagły odpływ ludności. Wtedy zacząłem bardzo intensywnie rozbudowywać wszystkie strefy oraz stawiać budynki i place, które zwiększają wartość ziemi. Populacja znowu zaczęła wzrastać, by po przekroczeniu 75000 ponownie zmaleć. Takie cykle miałem chyba 3-4 razy, a potem mieszkańcy przestali wyjeżdżać i teraz mam populacje ok 120000 i rośnie. Nie wiem czemu tak się działo, ale teraz wszystko wygląda już ok. Spróbuj zrobić to samo, może też zadziała.
Drobna porada - na tych skrzyżowaniach, gdzie robią się korki, likwiduj sygnalizację świetlną. To prawie zawsze poprawia przepustowość.

Edit
Jeszcze uwaga w kwestii edukacji - przeedukowanie nie jest raczej problemem, po prostu w fabrykach na produkcji będą pracowały magistry, tak jak to często jest w życiu Smile
Ja mam na to taki sposób, że liczba dostępnych miejsc w szkołach jest niższa, niż liczba uprawnionych osób - w ten sposób będzie zawsze kilka tysięcy ludzi bez wykształcenia. Przede wszystkim zlikwiduj jeden uniwerek. Po co 2 w małym mieście.
  Odpowiedz
#3
oprócz tego że można wyłączyć sygnalizacje w traffic managerToungeresident edition są dostępne 2 opcje: junction rescition(nie pamietam jak sie to pisze) i polącz pasy ruchu
1. wciskając junction... i w nim taki symbol przejścia dla pieszych i 2-3 samochodów powodujesz że nie zatrzymują się na światłach a ludzie nie mogą przechodzić po pasach(przydatne kładki dla pieszych)
2. Połącz pasy rochu klikasz w to i tam ustawiasz z jakiego pasa można gdzie skręcać
mi one bardzo pomogły ale miasto było źle zbudowane i miałem spadek z 40 000 do 20000 i się podniosło gdy korki odpóściły


  Odpowiedz
#4
Dziękuje za odpowiedzi, postaram się wprowadzić te rady w życie. Jakie mody do kierowania ruchem polecacie? Wymieniony już tutaj Traffic Manager czy jeszcze jakieś inne? Poza tym fajnie by było gdyby problem spróbował zdiagnozować jakiś wyjadacz bo jeżeli i 4lkor i ja mieliśmy taki problem to może dotyczy on szerszego grona graczy a przyczyna wciąż nie jest w 100% jasna. Smile
  Odpowiedz
#5
Jest jeszczw mod chyba traffic report tool 2.0 czy jak to sie tam nazywa... w każdym razie jakoś tak
Powoduje on to że jesli klikniesz na jakis fragment ulicy to pokazuje ci skąd gdzie jadą te samochody, ułatwia to budiwanie bardziej wydajniejszych skrzyżowań na którym korki będą mniejsze.

U mnie ludzie też się masowo wyprosadzali i to było z powodu korku którego nie dało się opanować ale wlasnie z tego powodu kadawany, radiowozy, ambulanse, towary do sklepów i samochody strażackie nie doxierały na czas


  Odpowiedz
#6
Właśnie dostępność karawanów jest bardzo ważna, jak się trup w mieszkaniu zaśmierdnie, to mieszkańcy je później opuszczają. Kiedyś miałem nagły, chwilowy odpływ mieszkańców bo populacja w pewnym momencie szybko się rozrosła a zaniedbałem to, by dodawać nowe krematoria i cmentarze. Miałem mnóstwo komunikatów o nieodebranych zwłokach bo mimo, że nie było korków, to nie było wystarczająco dużo karawanów.
  Odpowiedz
#7
Cała masa problemów a przyczyna generalnie jedna ale rozbiję ją koledze na kilka elementów.
Cities Skylines to rewelacyjna symulacja = efekt kuli śniegowej zmiata miasto: np korki ==> nieodebrane zwłoki ==> epidemia, choroby itp ==> karetki ale korki jeszcze większe ==> kolejne zgony ==> ucieczka z miasta/śmierć kolejnych niewinnych simów
Przeedukowanie może nie jest problemem "od razu" natomiast nie wpływa to korzystnie na zadowolenie mieszkańców - przeedukowywanie to jeden z najczęstszych błędów (moim zdaniem błędów) początkujących graczy w Cities Skylines: u mnie szkoły powstają "w ślad za naglącymi potrzebami" - a nie że otwieram szkoły, policję, straż itd i dopiero czekam na mieszkańców. Jest to szczególnie istotne przy edukacji - gdy początkujący biznes czyli przemysł rolnictwo potrzebuje roboli - na biura i elity czas przyjdzie później.
W przypadku zmniejszenia liczby ludności po prostu... ZAMYKAMY szkoły.
Cities Skylines bez trybu hard jest za łatwy - grajcie co najmniej z tym trybem wtedy sami szybko będziecie wyciągać dobre wnioski typu mało mieszkańców = zamykam nadmiarowe szkoły, komisariaty, tnę NIEPOTRZEBNE koszty. Jak w życiu.

Aha, no i na korki najlepsza jest komunikacja - dobry transport zbiorowy: towarowy i osobowy i korki nie są problemem, niepotrzebne mody ani autostrady.
  Odpowiedz
#8
Mody może nie są konieczne, ale są bardzo użyteczne. Bez nich nie można wyeliminować błędów powstałych przez niedoskonałe SI, np. na skrzyżowaniu 3-pasmowej drogi w strefach mieszkalnych tworzyły się u mnie korki, bo wszyscy jechali lewym pasem, a ponieważ domyślnie na skrzyżowaniach lewy pas pozwalał jechać w lewo i prosto, wszyscy, którzy jechali prosto, czekali za tymi, którzy ustępowali pierwszeństwa na lewoskręcie. A prawy i środkowy pas były całkiem puste. Dopiero Traffic Manager pozwala zmienić układ tak, by lewy pas był tylko do jazdy w lewo i w ten sposób problem od razu został wyeliminowany. Podobne, równie absurdalne sytuacje zdarzają się przez to, że SI nakazuje kierowcom wybierać drogę o największej dopuszczalnej prędkości, a mod pozwala zmienić prędkość dopuszczalną i regulować takie sytuacje.
  Odpowiedz

Witaj na Cities Skylines PL!
Aby dodać odpowiedź zaloguj się, lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zalogowani użytkownicy mogą odpowiadać w wątkach

Szybka rejestracja

Możesz także skorzystać z opcji szybkiej rejestracji za pomocą facebooka.



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 5 gości