05-12-2019, 16:00
Faza 1 dworca Ksiaz Wschodni skonczona. W tym etapie powstal budynek dworca, galeria handlowa, dwa biurowce (75m wiezowiec i mniejszy budynek po drugiej stronie ulicy polaczony lacznikiem -siedziba regionalnych kolei), 3 gwiazdkowy hotel.
Troche historii:
Poprzedni XIX wieczny budynek dworca znajdowal sie mniej wiecej w miejscu dzisiejszych peronow 2 i 3. Juz w latach 50tych XX wieku stacja byla za mala, rowniez w latach 50tych powstal plan calkowitowej przebudywy ksiazanskiego wezla kolejowego. W ramach tego duzego projektu mial powstac nowy dworzech wschodni, i tunel srednicowy pod centrum miasta z nowym dworcem centralnym (podziemnym). Ruch towarowy postanowiono wyprowadzic na obwodnice kolejowa. Obwodnica kolejowa powstala juz w latach 50tych.
W styczniu 1960roku rozpoczela sie budowa dworca wschodniego, stary dworzec rozebrano. Prace prowadzone byly w pospiechu, dworzec mial tymczasowo,na czas budowy tunelu srednicowego i nowego dworca centralnego przejac funkcje dworca glownego dla calego miasta. Dworzec otwarto juz na jesieni 1961 roku wraz z tymczasowa lacznica prowadzaca do obwodnicy towarowej, ktora odbywal sie caly ruch na zachod od miasta. Dworzec byl obiektem modernistycznym i naprawde nowoczesnym niestety fatalnie wykonanym. W 1971 roku rozpoczela sie budowa stacji premetra (prezentowana wczesniej) w tym celu rozebrano zabytkowa hale targowa, i wyburzono sporo kamienic (prace prowadzono metoda odkrywkowa).
Ze wzgledu na pospiech i materialy niskiej jakosci juz w polowie lat 70tych dworzec byl w fatalnym stanie. W 1991 roku autonomiczne wladze regionu zagrozily kolejom panstwowym, ze zamkna obiekt ze wzgledu na jego stan, kolejom dano rok na poprawe stanu dworca, po tym czasie wladze regionalne mogly dworzec przejac. W 1992 roku wladze regionalne przejely dworzec, budynek zostal zamkniety na rok na czas remontu a obsluga pasazerow odbywala sie od strony dworca autobusowego w z kasami i poczekalniami w tymczasowych kontenerach.
W 2009 roku obiekt zostal przekazany na wlanosc nowemu regionalnemu przewoznikowi, ktorego wlascicielami jest w 75% region w 23% miasto Ksiaz 2% posiadaja pracownicy.
W 2014 roku Wielkowodzkie Koleje Regionalne (WKR) oglosily przetarg na remont budynku dworca (wpisany do rejestru zabytkow) i budowe galerii handlowej, nowych biur spolki, powierzchni komercyjnej biurowej i hotelu. W ramach partnerstwa publiczno prywatnego budynek dworca zostal zmodernizowany, dobudowana galerie handlowa, biurowiec hotel, nowa siedzibe WKR. WKR posiada 51% udzialow w nowych obiekcie, inwestor prywatny 49%. Galeria Handlowa zostala otwarta w 2017roku, inwestycja kilkukrotnie podniosla ceny nieruchomosci w tej dosc zapuszczonej okolicy
Jutro fotki nocne z iluminacja.
W fazie drugiej - perony, pietrowy parking nad peronami
W fazie trzeciej - dworzec autobusowy (po drugiej stronie stacji)
W fazie czwartej - stacja utrzymania WKR, maly terminal cargo i caly kolejowy balagan tego typu (mozliwe ze ten etap powstanie znacznie pozniej po budowie Srodmiescia Polnocnego i razem z zakladami chemicznymi, zalezy od nastroju, widzimisie )
Troche historii:
Poprzedni XIX wieczny budynek dworca znajdowal sie mniej wiecej w miejscu dzisiejszych peronow 2 i 3. Juz w latach 50tych XX wieku stacja byla za mala, rowniez w latach 50tych powstal plan calkowitowej przebudywy ksiazanskiego wezla kolejowego. W ramach tego duzego projektu mial powstac nowy dworzech wschodni, i tunel srednicowy pod centrum miasta z nowym dworcem centralnym (podziemnym). Ruch towarowy postanowiono wyprowadzic na obwodnice kolejowa. Obwodnica kolejowa powstala juz w latach 50tych.
W styczniu 1960roku rozpoczela sie budowa dworca wschodniego, stary dworzec rozebrano. Prace prowadzone byly w pospiechu, dworzec mial tymczasowo,na czas budowy tunelu srednicowego i nowego dworca centralnego przejac funkcje dworca glownego dla calego miasta. Dworzec otwarto juz na jesieni 1961 roku wraz z tymczasowa lacznica prowadzaca do obwodnicy towarowej, ktora odbywal sie caly ruch na zachod od miasta. Dworzec byl obiektem modernistycznym i naprawde nowoczesnym niestety fatalnie wykonanym. W 1971 roku rozpoczela sie budowa stacji premetra (prezentowana wczesniej) w tym celu rozebrano zabytkowa hale targowa, i wyburzono sporo kamienic (prace prowadzono metoda odkrywkowa).
Ze wzgledu na pospiech i materialy niskiej jakosci juz w polowie lat 70tych dworzec byl w fatalnym stanie. W 1991 roku autonomiczne wladze regionu zagrozily kolejom panstwowym, ze zamkna obiekt ze wzgledu na jego stan, kolejom dano rok na poprawe stanu dworca, po tym czasie wladze regionalne mogly dworzec przejac. W 1992 roku wladze regionalne przejely dworzec, budynek zostal zamkniety na rok na czas remontu a obsluga pasazerow odbywala sie od strony dworca autobusowego w z kasami i poczekalniami w tymczasowych kontenerach.
W 2009 roku obiekt zostal przekazany na wlanosc nowemu regionalnemu przewoznikowi, ktorego wlascicielami jest w 75% region w 23% miasto Ksiaz 2% posiadaja pracownicy.
W 2014 roku Wielkowodzkie Koleje Regionalne (WKR) oglosily przetarg na remont budynku dworca (wpisany do rejestru zabytkow) i budowe galerii handlowej, nowych biur spolki, powierzchni komercyjnej biurowej i hotelu. W ramach partnerstwa publiczno prywatnego budynek dworca zostal zmodernizowany, dobudowana galerie handlowa, biurowiec hotel, nowa siedzibe WKR. WKR posiada 51% udzialow w nowych obiekcie, inwestor prywatny 49%. Galeria Handlowa zostala otwarta w 2017roku, inwestycja kilkukrotnie podniosla ceny nieruchomosci w tej dosc zapuszczonej okolicy
Jutro fotki nocne z iluminacja.
W fazie drugiej - perony, pietrowy parking nad peronami
W fazie trzeciej - dworzec autobusowy (po drugiej stronie stacji)
W fazie czwartej - stacja utrzymania WKR, maly terminal cargo i caly kolejowy balagan tego typu (mozliwe ze ten etap powstanie znacznie pozniej po budowie Srodmiescia Polnocnego i razem z zakladami chemicznymi, zalezy od nastroju, widzimisie )