Cities: Skylines jest symulacją budowy miasta – najlepszą w swoim gatunku. Jak w podobnych grach, wcielamy się w rolę Prezydenta Miasta, który wydaję pozwolenia na budowę budynków w mieście. Na pierwszy rzut oka brzmi to dosyć nudnie. Ale w praktyce sprowadza się do projektowania całego miasta, zaczynając od ulic, dróg, autostrad, poprzez strefy mieszkalne, handlowe, fabryczne, biurowe, służby publiczne, po parki. Właśnie między innymi tworząc strefę np. mieszkalną – udzielamy pozwolenia na budowę budynków mieszkalnych w danej dzielnicy.
Zacznijmy od początku. Gra przenosi nas na mapę w formie kwadratu z dostępem do autostrady. W pierwszej fazie gry musimy połączyć się z autostradą, wystarczy wybudować krótki odcinek drogi łączący się z autostradą.
Wybieramy symbol drogi z dolnego menu, klikamy na jedyną dwupasmową drogę,
I łączymy drogę z autostradą, np. tak jak pokazano na zdjęciu.
Po wybudowaniu drogi, odblokowują się dodatkowe typy dróg:
Zakładka małe drogi:
- dwupasmowa droga (dostępna od początku)
- dwupasmowa jednokierunkowa
- dwupasmowa droga żwirowa
Zakładka średnie drogi:
- Czteropasmowa droga
Zakładka drogi duże:
- Sześciopasmowa droga
- Sześciopasmowa droga jednokierunkowa
Zakładka Skrzyżowania
- małe rondo
Także po kliknięciu w menu na ikonkę drogi, po lewej stronie pojawiają się opcje budowy dróg.
- droga prosta
- droga kręta (łuk)
- droga dowolna
- rozbuduj drogę (aby rozbudować drogę, należy wybrać nowy typ drogi, zaznaczyć ikonkę „rozbudowy” i kliknąć lewym przyciskiem myszy na drogę, którą chcemy rozbudować. Możemy drogę rozbudować na lepszą lub gorszą, a klikając prawym przyciskiem myszy na drogę jednokierunkową, zmieniamy kierunek drogi)
Klikając pg up – podwyższamy drogę, budując wiadukty, a pg dn – tunele
Przycisk w menu „włącz przyciąganie”, ułatwi nam budowę prostej drogi w momencie kiedy chcemy ją przedłużyć a także wybudować „odnogę” pod kątem prostym.
Po odblokowaniu początkowych typów dróg, możemy skasować odcinek drogi, który przed chwilą wybudowaliśmy. Posłużył on nam tylko do odblokowania pozostałych dróg.
Na początku dobrym rozwiązaniem jest budowa zjazdu z rondem, tak jak przedstawia poniższy obrazek, zapewni nam to bezkorkowe połączenie z miastem
Ważne: Rondo należy odpowiednio obrócić w swojej osi. Uzyskujemy do przytrzymując prawy przycisk myszy i przesuwając myszę w odpowiednim kierunku. Oczywiście pierw musimy wybrać rondo z menu dróg.
Przy każdej drodze, prócz autostrad i ramp (zjazdów z autostrad), przy drodze pojawiają się kwadraciki, w czterech rzędach, lub mniej w zależności od dostępnego miejsca. Właśnie w tym miejsku jako Prezydent Miasta wyznaczamy, jakiego typu budynki mogą się budować.
To wyznaczmy pierwsze strefy. Zaczniemy od strefy mieszkalnej. Nikt nie lubi mieszkać blisko głównych dróg, dlatego od naszej drogi wybudujemy odnogę.
Można zauważyć, że pomiędzy równoległymi drogami występują miejsca „bez kwadratów”, w tym miejscu nie wybuduje nam się budynek, bo miejsce jest zbyt odległe od drogi. Jednak nie należy budować „co do jednego kwadracika”, ponieważ w grze znajdują się gotowe obiekty, które zajmują więcej miejsca, ale o nich wspomnimy w późniejszym czasie.
Rozpoczynamy wyznaczanie Rejonów (stref).
Strefy znajdują się w dolnym menu po lewej stronie dróg
W tej fazie gry mamy dostępne następujące strefy:
- Rejon mieszkalny o małym zagęszczeniu
- Rejon handlowy o małym zagęszczeniu
- Rejon przemysłowy
- usuwanie rejonów
- ramka
- mały pędzel
- duży pędzel
Wykorzystany narzędzie „wypełnienie”
Właśnie wyznaczyliśmy strefę mieszkalną.
Po kilku chwilach pojawiły się pierwsze budynki.
Nad budynkami zaczęły pojawiać się ikonki „braku prądu i wody”. To oczywiste, nikt nie chce mieszkać bez podstawowych mediów. Musimy szybko dostarczyć mieszkańcom to, czego potrzebują, inaczej szybko się wyprowadzą.
Z dolnego menu klikamy na błyskawicę i klikamy na elektrownię wiatrową – początkowo wystarczy, jest tania w budowie i w utrzymaniu. Elektrownię stawiamy w ciemniejszym miejscu, tam będzie bardziej efektywna. Do elektrowni wiatrowej nie musimy przeprowadzać drogi.
W okolicy elektrowni wiatrowej pojawiła się ciemno niebieska obramówka, podobnie jak w okolicach naszej strefy mieszkalnej. Nie musimy energii elektrycznej dostarczać bezpośrednio do budynków, wystarczy ze sobą połączyć obramówki, należy to rozumieć, że w tej okolicy znajdują się podziemne linie kablowe.
Za pomocą linii energetycznych, łączymy ze sobą strefy mieszkalne i elektrownie.
Teraz zabierzemy się za doprowadzeniem wody i ścieków. Niestety w grze nie dysponujemy szambami, i ścieki w początkowej fazie gry należy wypuścić do rzeki, natomiast wodę możemy czerpać z Wieży Ciśnień.
Wieża Ciśnień negatywnie oddziałuje na mieszkańców. Zakres jej działania wyznaczony jest pomarańczowym okręgiem, widocznym podczas budowania. Od wieży Ciśnień należy poprowadzić kanalizację do naszej strefy. Do poprawnego działania Wieża potrzebuje energii elektrycznej.
Musimy wybudować jeszcze odprowadzanie ścieków.
Rurę odprowadzania ścieków musimy wybudować w dolnej części rzeki (w stosunku do kierunku jej prądu), tak, aby ścieki nie zanieczyszczały nam całej rzeki. W przyszłości powyżej rury będziemy chcieli wybudować pompę czystej wody (stacja wodociągowa). Do rury także należy doprowadzić linię energetyczną i połączyć ją z kanalizacją wodną.
Po chwili zauważymy, że mamy duże zapotrzebowanie na obiekty handlowe i przemysłowe.
Wynika to z trzech słupków w dolnym menu. Kolor zielony oznacza zapotrzebowania na mieszkania, niebieski – handel, pomarańczowy – fabryki lub biura.
Mieszkańcy muszą gdzieś pracować i kupować, także sklepy potrzebują towarów z fabryk.
Stawiamy region handlowy i fabryczny, upewniając się, czy dostarczyliśmy wodę i prąd. Pomoże nam w tym ikonka, znajdująca się w lewym rogu gry. Rozwijamy menu i klikamy na symbol prądu i wody.
Regiony fabryczne muszą znajdować się w odpowiedniej odległości od miasta. Nikt nie chce mieszkać blisko brudnych fabryk, przez co mieszkańcy są niezadowoleni i często chorują i umierają.
Rozbudowując miasto doprowadzamy do osiągnięcia pierwszego Kamienia Milowego „OSADA”.
W między czasie musieliśmy wybudować kolejną elektrownie wiatrową.
Należy często sprawdzać poziom dostarczanej i odbieranej energii oraz wody.
Przed budową 5 elektrowni wiatrowej, lepszym pomysłem będzie wybudowanie elektrowni węglowej, koszt będzie podobny, a efektowność dużo większa. Elektrowni wiatrowych nie musimy kasować, możemy je wyłączyć i w miarę zwiększania zapotrzebowania na energię elektryczną, pojedynczo je załączać. Oszczędzimy w ten sposób trochę pieniędzy/
Kamień Milowy odblokowuje:
- Podatki (możliwość zmiany stawki podatku)
- Pożyczki (możemy zaciągnąć pożyczkę), ale w poradniku uczymy się, jak nie korzystać z pożyczek.
- odpady (wysypisko śmieci)
- opieka zdrowotna (klinika)
- edukacja (szkoła podstawowa)
W pierwszym momencie musimy wybudować wysypisko śmieci. Każdy budynek produkuje odpady. Brak ich odbierania przez śmieciarki, powoduje taki sam efekt, co brak odprowadzania ścieków, czyli brak zadowolenia mieszkańców oraz wzrost zachorowań i umieralności.
W następnej kolejności wybudujemy klinikę oraz szkołę podstawową.
Musimy pamiętać o budżecie. Nie należy doprowadzić do sytuacji, kiedy miasto przestanie zarabiać pieniądze. Kiedy przychody się zmniejszają, należy rozbudować strefy mieszkalne, handlowe i fabryczne wg zapotrzebowania. Możemy też zmniejszyć wydatki, ale o tym wspomina w innym poradniku.
Wysypisko budujemy w regionie fabrycznym. Należy mieć na uwadze, że nawet częściowo zapełnionego wysypiska nie możemy ani usunąć, ani przestawić. Należy je wcześniej opróżnić, co w praktyce oznacza przeniesienie śmieci za pomocą śmieciarek na inne wysypisko lub spalarnię, która będzie dostępna w późniejszym etapie gry.
Klinikę i szkołę podstawową budujemy w regionie mieszkalnym, w możliwym centrum. Budynki użytku publicznego poprawiają zadowolenie mieszkańców i zwiększają wartość gruntów, co przyczynia się do zwiększania poziomów budynków.
Po wybudowaniu budynków użytkowania publicznego, dalej rozbudowujemy miasto. W tym momencie mamy duże zapotrzebowanie na regiony mieszkalne i fabryczne.
Musimy pamiętać, że należy pilnować, aby zapotrzebowanie na regiony mieszkalne były na niskim poziomie. Jeśli będzie duże zapotrzebowanie, należy szybko wyznaczać nowe regiony mieszkalne. W przeciwnym razie, z powodu braku pracowników, splajtują fabryki i sklepy i nasze przychody szybko się zminusują.
Osiągnęliśmy kolejny Kamień Milowy – WIEŚ.
- możemy wykupić kolejny obszar do zabudowy
- możemy oznaczać dzielnice
- możemy wyznaczać przepisy, politykę miasta
- możemy zaciągnąć kolejną pożyczkę
- mamy do dyspozycji Specjalizację dzielnic
- mamy do dyspozycji przepisy usług miejskich
- budynek straży pożarnej
- budynek Policji
- pojawiły się budynki unikatowe
- mamy do dyspozycji specjalizacje przemysłowe (rolnicza, leśnictwo)
Każde z nowych opcji po kolei omówimy
Najważniejsze jest, aby szybko postawić budynek Straży Pożarnej, w tej grze często występują pożary. Chociaż nie rozprzestrzeniają się, to i tak są uciążliwe, ponieważ spalony budynek należy ręcznie wykasować.
Budynek straży pożarnej stawiamy blisko regionu fabrycznego, ponieważ w tym miejscu prawdopodobieństwo wystąpienia pożaru jest największe.
Jeśli przychody są dodatnie, możemy też od razu wybudować budynek Policji, stawiamy go w regionie mieszkalnym.
Teraz na spokojnie możemy przyjrzeć się dodatkowym opcjom, które się pojawiły.
Dzielnice:
Wyznaczyliśmy dwie dzielnice.
Pierwsza dzielnic znajduje się na północy, i zawiera budynki fabryczne oraz wysypisko śmieci
Druga dzielnica zawiera budynki mieszkalne oraz handlowe.
Po wyznaczeniu dzielnicy, losowo zostaje przydzielona do niej nazwa, którą można w każdej chwili zmienić.
Zacznijmy od początku. Gra przenosi nas na mapę w formie kwadratu z dostępem do autostrady. W pierwszej fazie gry musimy połączyć się z autostradą, wystarczy wybudować krótki odcinek drogi łączący się z autostradą.
Wybieramy symbol drogi z dolnego menu, klikamy na jedyną dwupasmową drogę,
I łączymy drogę z autostradą, np. tak jak pokazano na zdjęciu.
Po wybudowaniu drogi, odblokowują się dodatkowe typy dróg:
Zakładka małe drogi:
- dwupasmowa droga (dostępna od początku)
- dwupasmowa jednokierunkowa
- dwupasmowa droga żwirowa
Zakładka średnie drogi:
- Czteropasmowa droga
Zakładka drogi duże:
- Sześciopasmowa droga
- Sześciopasmowa droga jednokierunkowa
Zakładka Skrzyżowania
- małe rondo
Także po kliknięciu w menu na ikonkę drogi, po lewej stronie pojawiają się opcje budowy dróg.
- droga prosta
- droga kręta (łuk)
- droga dowolna
- rozbuduj drogę (aby rozbudować drogę, należy wybrać nowy typ drogi, zaznaczyć ikonkę „rozbudowy” i kliknąć lewym przyciskiem myszy na drogę, którą chcemy rozbudować. Możemy drogę rozbudować na lepszą lub gorszą, a klikając prawym przyciskiem myszy na drogę jednokierunkową, zmieniamy kierunek drogi)
Klikając pg up – podwyższamy drogę, budując wiadukty, a pg dn – tunele
Przycisk w menu „włącz przyciąganie”, ułatwi nam budowę prostej drogi w momencie kiedy chcemy ją przedłużyć a także wybudować „odnogę” pod kątem prostym.
Po odblokowaniu początkowych typów dróg, możemy skasować odcinek drogi, który przed chwilą wybudowaliśmy. Posłużył on nam tylko do odblokowania pozostałych dróg.
Na początku dobrym rozwiązaniem jest budowa zjazdu z rondem, tak jak przedstawia poniższy obrazek, zapewni nam to bezkorkowe połączenie z miastem
Ważne: Rondo należy odpowiednio obrócić w swojej osi. Uzyskujemy do przytrzymując prawy przycisk myszy i przesuwając myszę w odpowiednim kierunku. Oczywiście pierw musimy wybrać rondo z menu dróg.
Przy każdej drodze, prócz autostrad i ramp (zjazdów z autostrad), przy drodze pojawiają się kwadraciki, w czterech rzędach, lub mniej w zależności od dostępnego miejsca. Właśnie w tym miejsku jako Prezydent Miasta wyznaczamy, jakiego typu budynki mogą się budować.
To wyznaczmy pierwsze strefy. Zaczniemy od strefy mieszkalnej. Nikt nie lubi mieszkać blisko głównych dróg, dlatego od naszej drogi wybudujemy odnogę.
Można zauważyć, że pomiędzy równoległymi drogami występują miejsca „bez kwadratów”, w tym miejscu nie wybuduje nam się budynek, bo miejsce jest zbyt odległe od drogi. Jednak nie należy budować „co do jednego kwadracika”, ponieważ w grze znajdują się gotowe obiekty, które zajmują więcej miejsca, ale o nich wspomnimy w późniejszym czasie.
Rozpoczynamy wyznaczanie Rejonów (stref).
Strefy znajdują się w dolnym menu po lewej stronie dróg
W tej fazie gry mamy dostępne następujące strefy:
- Rejon mieszkalny o małym zagęszczeniu
- Rejon handlowy o małym zagęszczeniu
- Rejon przemysłowy
- usuwanie rejonów
Do wyznaczania dowolnych stref mamy do dyspozycji cztery narzędzia, które wyświetlają się w momencie kliknięcia na ikonkę Tworzenie rejonów (stref):
- wypełnienie- ramka
- mały pędzel
- duży pędzel
Wykorzystany narzędzie „wypełnienie”
Właśnie wyznaczyliśmy strefę mieszkalną.
Po kilku chwilach pojawiły się pierwsze budynki.
Nad budynkami zaczęły pojawiać się ikonki „braku prądu i wody”. To oczywiste, nikt nie chce mieszkać bez podstawowych mediów. Musimy szybko dostarczyć mieszkańcom to, czego potrzebują, inaczej szybko się wyprowadzą.
Z dolnego menu klikamy na błyskawicę i klikamy na elektrownię wiatrową – początkowo wystarczy, jest tania w budowie i w utrzymaniu. Elektrownię stawiamy w ciemniejszym miejscu, tam będzie bardziej efektywna. Do elektrowni wiatrowej nie musimy przeprowadzać drogi.
W okolicy elektrowni wiatrowej pojawiła się ciemno niebieska obramówka, podobnie jak w okolicach naszej strefy mieszkalnej. Nie musimy energii elektrycznej dostarczać bezpośrednio do budynków, wystarczy ze sobą połączyć obramówki, należy to rozumieć, że w tej okolicy znajdują się podziemne linie kablowe.
Za pomocą linii energetycznych, łączymy ze sobą strefy mieszkalne i elektrownie.
Teraz zabierzemy się za doprowadzeniem wody i ścieków. Niestety w grze nie dysponujemy szambami, i ścieki w początkowej fazie gry należy wypuścić do rzeki, natomiast wodę możemy czerpać z Wieży Ciśnień.
Wieża Ciśnień negatywnie oddziałuje na mieszkańców. Zakres jej działania wyznaczony jest pomarańczowym okręgiem, widocznym podczas budowania. Od wieży Ciśnień należy poprowadzić kanalizację do naszej strefy. Do poprawnego działania Wieża potrzebuje energii elektrycznej.
Musimy wybudować jeszcze odprowadzanie ścieków.
Rurę odprowadzania ścieków musimy wybudować w dolnej części rzeki (w stosunku do kierunku jej prądu), tak, aby ścieki nie zanieczyszczały nam całej rzeki. W przyszłości powyżej rury będziemy chcieli wybudować pompę czystej wody (stacja wodociągowa). Do rury także należy doprowadzić linię energetyczną i połączyć ją z kanalizacją wodną.
Po chwili zauważymy, że mamy duże zapotrzebowanie na obiekty handlowe i przemysłowe.
Wynika to z trzech słupków w dolnym menu. Kolor zielony oznacza zapotrzebowania na mieszkania, niebieski – handel, pomarańczowy – fabryki lub biura.
Mieszkańcy muszą gdzieś pracować i kupować, także sklepy potrzebują towarów z fabryk.
Stawiamy region handlowy i fabryczny, upewniając się, czy dostarczyliśmy wodę i prąd. Pomoże nam w tym ikonka, znajdująca się w lewym rogu gry. Rozwijamy menu i klikamy na symbol prądu i wody.
Regiony fabryczne muszą znajdować się w odpowiedniej odległości od miasta. Nikt nie chce mieszkać blisko brudnych fabryk, przez co mieszkańcy są niezadowoleni i często chorują i umierają.
Rozbudowując miasto doprowadzamy do osiągnięcia pierwszego Kamienia Milowego „OSADA”.
W między czasie musieliśmy wybudować kolejną elektrownie wiatrową.
Należy często sprawdzać poziom dostarczanej i odbieranej energii oraz wody.
Przed budową 5 elektrowni wiatrowej, lepszym pomysłem będzie wybudowanie elektrowni węglowej, koszt będzie podobny, a efektowność dużo większa. Elektrowni wiatrowych nie musimy kasować, możemy je wyłączyć i w miarę zwiększania zapotrzebowania na energię elektryczną, pojedynczo je załączać. Oszczędzimy w ten sposób trochę pieniędzy/
Kamień Milowy odblokowuje:
- Podatki (możliwość zmiany stawki podatku)
- Pożyczki (możemy zaciągnąć pożyczkę), ale w poradniku uczymy się, jak nie korzystać z pożyczek.
- odpady (wysypisko śmieci)
- opieka zdrowotna (klinika)
- edukacja (szkoła podstawowa)
W pierwszym momencie musimy wybudować wysypisko śmieci. Każdy budynek produkuje odpady. Brak ich odbierania przez śmieciarki, powoduje taki sam efekt, co brak odprowadzania ścieków, czyli brak zadowolenia mieszkańców oraz wzrost zachorowań i umieralności.
W następnej kolejności wybudujemy klinikę oraz szkołę podstawową.
Musimy pamiętać o budżecie. Nie należy doprowadzić do sytuacji, kiedy miasto przestanie zarabiać pieniądze. Kiedy przychody się zmniejszają, należy rozbudować strefy mieszkalne, handlowe i fabryczne wg zapotrzebowania. Możemy też zmniejszyć wydatki, ale o tym wspomina w innym poradniku.
Wysypisko budujemy w regionie fabrycznym. Należy mieć na uwadze, że nawet częściowo zapełnionego wysypiska nie możemy ani usunąć, ani przestawić. Należy je wcześniej opróżnić, co w praktyce oznacza przeniesienie śmieci za pomocą śmieciarek na inne wysypisko lub spalarnię, która będzie dostępna w późniejszym etapie gry.
Klinikę i szkołę podstawową budujemy w regionie mieszkalnym, w możliwym centrum. Budynki użytku publicznego poprawiają zadowolenie mieszkańców i zwiększają wartość gruntów, co przyczynia się do zwiększania poziomów budynków.
Po wybudowaniu budynków użytkowania publicznego, dalej rozbudowujemy miasto. W tym momencie mamy duże zapotrzebowanie na regiony mieszkalne i fabryczne.
Musimy pamiętać, że należy pilnować, aby zapotrzebowanie na regiony mieszkalne były na niskim poziomie. Jeśli będzie duże zapotrzebowanie, należy szybko wyznaczać nowe regiony mieszkalne. W przeciwnym razie, z powodu braku pracowników, splajtują fabryki i sklepy i nasze przychody szybko się zminusują.
Osiągnęliśmy kolejny Kamień Milowy – WIEŚ.
- możemy wykupić kolejny obszar do zabudowy
- możemy oznaczać dzielnice
- możemy wyznaczać przepisy, politykę miasta
- możemy zaciągnąć kolejną pożyczkę
- mamy do dyspozycji Specjalizację dzielnic
- mamy do dyspozycji przepisy usług miejskich
- budynek straży pożarnej
- budynek Policji
- pojawiły się budynki unikatowe
- mamy do dyspozycji specjalizacje przemysłowe (rolnicza, leśnictwo)
Każde z nowych opcji po kolei omówimy
Najważniejsze jest, aby szybko postawić budynek Straży Pożarnej, w tej grze często występują pożary. Chociaż nie rozprzestrzeniają się, to i tak są uciążliwe, ponieważ spalony budynek należy ręcznie wykasować.
Budynek straży pożarnej stawiamy blisko regionu fabrycznego, ponieważ w tym miejscu prawdopodobieństwo wystąpienia pożaru jest największe.
Jeśli przychody są dodatnie, możemy też od razu wybudować budynek Policji, stawiamy go w regionie mieszkalnym.
Teraz na spokojnie możemy przyjrzeć się dodatkowym opcjom, które się pojawiły.
Dzielnice:
Wyznaczyliśmy dwie dzielnice.
Pierwsza dzielnic znajduje się na północy, i zawiera budynki fabryczne oraz wysypisko śmieci
Druga dzielnica zawiera budynki mieszkalne oraz handlowe.
Po wyznaczeniu dzielnicy, losowo zostaje przydzielona do niej nazwa, którą można w każdej chwili zmienić.