31-07-2023, 16:47
Cześć wszystkim! Witamy z powrotem w naszych cotygodniowych dziennikach rozwoju! Dzisiaj omówimy mapy i motywy występujące w Cities: Skylines II.
Na początek dokonajmy krótkiego porównania rozmiarów map. W Cities: Skylines obszar gry składa się z 5x5 kafelków, z których 9 można kupić po odblokowaniu wszystkich kamieni milowych. Jeden kafelek mapy ma wymiary 1,92 x 1,92 km, co daje całkowity obszar gry wynoszący 92,16 km², z maksymalnie 33,18 km², na którym można zbudować miasto.
W Cities: Skylines II sprawy mają się nieco inaczej. Na początek jeden kafelek mapy jest znacznie mniejszy – mniej więcej ⅓ tego, co w poprzedniku – ale możesz odblokować prawie wszystkie kafelki, co daje w sumie aż 441 kafelków mapy. Daje to obszar do gry o powierzchni 159 km² czyli mniej więcej 5 razy więcej niż w Cities: Skylines.
Dodatkowo kafelki mapy nie muszą być ze sobą połączone, więc technicznie rzecz biorąc, możesz tworzyć małe, odizolowane miasta kieszonkowe, a także możesz kupować kafelki mapy aż do samej krawędzi mapy, gdzie możesz tworzyć nowe połączenia zewnętrzne. Ale poczekaj, zmian jest więcej! Limit wysokości mapy jest znacznie wyższy niż wcześniej, dając tym samym znacznie większą elastyczność i swobodę w kreowaniu wymarzonego miasta.
Porozmawiajmy teraz o motywach. W Cities: Skylines kontrolowały one naturalne środowisko mapy, z predefiniowanymi ustawieniami dla każdego motywu. Kiedy mówimy o motywach w Cities: Skylines II, mamy na myśli styl dróg i budynków, z opcjami motywów europejskich i północnoamerykańskich, które można wybrać gdy zaczynasz nową mapę. Wrócimy jednak do nich w dalszej części dziennika, po dokładnym przyjrzeniu się samym mapom.
Na początek dokonajmy krótkiego porównania rozmiarów map. W Cities: Skylines obszar gry składa się z 5x5 kafelków, z których 9 można kupić po odblokowaniu wszystkich kamieni milowych. Jeden kafelek mapy ma wymiary 1,92 x 1,92 km, co daje całkowity obszar gry wynoszący 92,16 km², z maksymalnie 33,18 km², na którym można zbudować miasto.
W Cities: Skylines II sprawy mają się nieco inaczej. Na początek jeden kafelek mapy jest znacznie mniejszy – mniej więcej ⅓ tego, co w poprzedniku – ale możesz odblokować prawie wszystkie kafelki, co daje w sumie aż 441 kafelków mapy. Daje to obszar do gry o powierzchni 159 km² czyli mniej więcej 5 razy więcej niż w Cities: Skylines.
Dodatkowo kafelki mapy nie muszą być ze sobą połączone, więc technicznie rzecz biorąc, możesz tworzyć małe, odizolowane miasta kieszonkowe, a także możesz kupować kafelki mapy aż do samej krawędzi mapy, gdzie możesz tworzyć nowe połączenia zewnętrzne. Ale poczekaj, zmian jest więcej! Limit wysokości mapy jest znacznie wyższy niż wcześniej, dając tym samym znacznie większą elastyczność i swobodę w kreowaniu wymarzonego miasta.
Porozmawiajmy teraz o motywach. W Cities: Skylines kontrolowały one naturalne środowisko mapy, z predefiniowanymi ustawieniami dla każdego motywu. Kiedy mówimy o motywach w Cities: Skylines II, mamy na myśli styl dróg i budynków, z opcjami motywów europejskich i północnoamerykańskich, które można wybrać gdy zaczynasz nową mapę. Wrócimy jednak do nich w dalszej części dziennika, po dokładnym przyjrzeniu się samym mapom.
NOWY WSPANIAŁY ŚWIAT
Każda mapa wprowadza różne wyzwania na różnych krajobrazach. Aby rozpocząć nowe miasto, musisz wybrać mapę z panelu Nowa gra. Po wybraniu mapy zobaczysz jej najważniejsze szczegóły, takie jak domyślny motyw mapy, informacje o klimacie - do których przejdziemy w przyszłym tygodniu - szerokość geograficzną informującą na której półkuli znajduje się mapa, a także jak działają pory roku, dostępny obszar do zbudowania, znane zasoby naturalne i oczywiście, które zewnętrzne połączenia już istnieją na mapie.
Po znalezieniu mapy odpowiedniej dla nowego miasta możesz dostosować kilka opcji przed rozpoczęciem gry. Możesz na przykład wybrać nazwę miasta, zmienić domyślny motyw, włączyć lub wyłączyć różne opcje rozgrywki oraz zdecydować, czy chcesz, aby samouczek poprowadził Cię przez proces budowania miasta. Większość z tych opcji można dostosować później podczas wczytywania miasta, z wyjątkiem motywu mapy i tego, czy miasto przestrzega przepisów ruchu lewostronnego, czy prawostronnego.
Sprawdź ustawienia, które chcesz włączyć, zanim rozpoczniesz nowe miasto.
ODBLOKOWANIE KAFELKÓW MAPY
Pozostając przy znajomej rozgrywce, nowe pozwolenia na ekspansję są odblokowywane po osiągnięciu każdego kamienia milowego. Zupełnie nowe miasto zaczyna się od odblokowania 9 kafelków mapy, czyli mniej więcej tego samego obszaru początkowego, co w Cities: Skylines. Dzięki pozwoleniom na ekspansję możesz odblokować nowe kafelki mapy i nadal rozwijać swoje miasto. Dzieje się tak za pośrednictwem interfejsu Map Tile, który zapewnia widok mapy z lotu ptaka. Kamerę można przesuwać i obracać, co pozwala znaleźć najlepsze obszary do rozbudowy. Wybranie kafelka mapy pokazuje ważne informacje, takie jak obszar możliwy do zabudowania, zasoby na nim dostępne oraz oczywiście jego koszt. Kliknięcie kafelka prawym przyciskiem myszy spowoduje jego odznaczenie. Możesz wybrać wiele płytek jednocześnie i zobaczyć łączny koszt przed ich ostatecznym zakupem. Koszt zależy od wielkości obszaru do zabudowania i dostępności zasobów.
Wybierz jeden lub więcej kafelków do kupienia w dowolnym miejscu na mapie, w którym chcesz rozbudować swoje miasto
MAPY
Podczas tworzenia map do gry Cities: Skylines II naszym celem było zapewnienie zróżnicowanego zestawu z wieloma ciekawymi sceneriami. Do pewnego stopnia wszystkie mapy czerpią inspirację z rzeczywistych lokalizacji, być może rozpoznasz niektóre z nich. Możliwość odblokowania tak ogromnego obszaru pozwala nam również tworzyć bardziej zróżnicowane tereny, ponieważ możesz w pełni wykorzystać wszystkie dostępne zasoby i połączenia zewnętrzne na mapie. Przyjrzyjmy się zatem samym poszczególnym mapom.
PRZYSTAŃ ARCHIPELAGOWA
Ta mapa opiera się na skupisku wysp z łańcuchem mniejszych i większych wysepek otoczonych zbiornikami wodnymi ze wszystkich stron. Mapa obejmuje atole, laguny, półwyspy i zatoki, małe formacje lądowe o niskiej wysokości. Twoje miasto będzie miało łatwy dostęp do zewnętrznych połączeń autostradą, torami kolejowymi, trasami statków i drogami lotniczymi z autostradą biegnącą przez mapę, łączącą dwie główne wyspy.
Zbuduj wyspiarskie miasto na Archipelagu Haven
WYSPA BARRIER
Ta mapa, zainspirowana tworzeniem wysp barierowych, przedstawia długie łańcuchy wysp równoległych do lądu, oddzielonych od niego zatoką. Wyspy są w większości płaskie, co pozwala łatwo zbudować na nich miasto, a podczas gdy autostrada i tory kolejowe biegną przez kontynent, masz łatwy dostęp do torów morskich, ponieważ kafelek początkowy jest umieszczony właśnie na wyspie barierowej. Płaskie wyspy ułatwiają również budowę lotniska, pozwalając miastu korzystać z połączeń lotniczych ze światem zewnętrznym.
Wyspa Barrier jest idealna dla nadmorskiego miasta
GREAT HIGHLANDS
Ta mapa czerpie inspirację z regionu Highlands znajdującego się w Szkocji. W regionie dominują pasma górskie, ale obszar ten obejmuje również długie, wąskie i głębokie jeziora, zwykle znane jako "lochs". Autostrady i tory kolejowe biegną między górami, a wzdłuż wybrzeża można znaleźć kilka rozproszonych skalistych wysp i potężnych klifów wraz z dostępem do torów morskich.
Czy twoje pierwsze miasto będzie położone wśród gór Great Highlands?
LAKELAND
Zainspirowani fińskim regionem pojezierza, musieliśmy oczywiście stworzyć tę mapę. Zapewnia dużo spokojnej wody z licznymi jeziorami o podobnych kształtach i wieloma mniejszymi wyspami. Krajobraz obfituje w tereny zielone i lasy, a tereny płaskie z kilkoma pagórkami stanowią doskonałą podstawę dla każdego miasta o północnoeuropejskim wyglądzie i atmosferze.
Otocz swoje miasto spokojnymi jeziorami Lakeland
MOUNTAIN VILLAGE
Czerpiąc inspirację z małych miast położonych wzdłuż pasma górskiego Alp, ta sceneria przedstawia zbiegające się rzeki płynące przez mapę i łagodne zbocza rozciągające się od podstaw góry. W ten sposób powstaje szeroka dolina podzielona dużymi rzekami, w której między ośnieżonymi górskimi szczytami można zbudować wspaniałe miasto.
Spokojna dolina Mountain Village jest gotowa, by ożywiło ją tętniące życiem miasto.
DELTA RZEKI
Ta mapa przedstawia dużą, zakrzywioną rzekę, płynącą po łagodnym zboczu, przechodzącą w deltę, przed ostatecznym wpadnięciem do morza. Rzeka jest kierowana przez wzgórza na skraju mapy, które pozostawiają mnóstwo płaskiego terenu do budowy miasta. Ekspansja w deltę pozwala na świetny dostęp do torów morskich i tworzenie ciekawych wyspiarskich dzielnic.
Zbuduj miasto, gdy rzeka spotyka się z morzem w Delcie Rzeki
SWEEPING PLAINS
Zainspirowana nowozelandzkimi równinami Canterbury, ta mapa przedstawia szeroki obszar płaskich terenów pokrytych łąkami gotowymi do zagospodarowania. Mapa ma dostęp do szerokiej linii brzegowej, a po przeciwnej stronie mapy pasmo górskie tworzy wspaniały krajobraz. Równiny w centralnej części mapy to świetne miejsce do budowy dowolnego miasta.
Pomiędzy górami a morzem znajdują się równiny Sweeping Plains
TWIN MOUNTAIN
Czerpiąc inspirację z wybrzeża Islandii i kultowych klifów, znajdziesz tu dwie oddzielne formacje górskie Tuya o płaskich wierzchołkach i stromych zboczach. Mała rzeka płynie przez mapę w dół zbocza w kierunku oceanu. Wzdłuż wybrzeża znajdują się liczne klify i ukryte plaże z dobrym dostępem do torów morskich i szlaków żeglugowych. Na mapie nie ma istniejącego toru kolejowego, więc rozszerzenie do krawędzi mapy jest niezbędne, jeśli chcesz je utworzyć, ale oczywiście możesz nadal zapewnić swojemu miastu infrastrukturę kolejową bez połączenia zewnętrznego, jeśli pasowałoby to do twojego miasta.
Uczyń z Twin Mountains siedzibę swojego miasta i wykorzystaj wszystkie możliwości mapy
WATERWAPASS
Dwa kolosalne pasma górskie tworzą naturalne granice mapy z dwóch stron, podczas gdy obszar gry jest podzielony meandrującą rzeką płynącą przez całą mapę. Tory kolejowe i autostrady po obu stronach zapewniają łatwy i szybki dostęp do połączeń zewnętrznych, a szerokie brzegi rzek pozostawiają dużo miejsca dla rozwijającego się miasta.
Pozwól swojemu miastu rozrosnąć się nad brzegiem rzeki w Waterway Pass
WIETRZNE FJORDY
Jako sceneria inspirowana zapierającym dech w piersiach ukształtowaniem wybrzeża fiordu, ta mapa ma kilka długich i wąskich przesmyków otoczonych stromymi klifami. Każdy wlot kończy się w małej zatoce i zaczyna się od jednej morskiej krawędzi mapy według podobnego schematu. Pomiędzy górami znajduje się dość duży obszar do zabudowania z możliwością dostania się na szczyt fiordów przez wąskie zbocza.
Jakie miasto zbudujesz wśród gór Wietrznych Fiordów?
POŁĄCZENIA ZEWNĘTRZNE
Każda mapa zawiera co najmniej jedno połączenie drogowe, a większość map ma wbudowane połączenia kolejowe i szlaki wodne. Wszystkie mapy mają również połączenie lotnicze i przebiegające przez nie linie energetyczne służące do importu lub eksportu energii elektrycznej. Niektóre mapy mają wiele połączeń autostradowych bezpośrednio na kafelku startowym, oferując jeszcze więcej opcji!
Poza zewnętrznymi połączeniami, które są już na mapie, możesz tworzyć zewnętrzne połączenia drogowe, kolejowe i morskie po odblokowaniu krawędzi mapy. Jak omówiono w poprzednich dziennikach rozwoju, możesz także tworzyć połączenia elektryczne, wodociągowe i kanalizacyjne ze światem zewnętrznym, umożliwiając handel tymi usługami. Jedynymi zewnętrznymi połączeniami, których nie możesz dodać do mapy, są linie lotnicze, ale po zbudowaniu lotniska możesz swobodnie łączyć się z już istniejącymi punktami połączeń lotniczych.
Dodaj nowe połączenie Train Outside, przeciągając tory do krawędzi mapy
MOTYWY
Zanim zakończymy dzisiejszy dziennik rozwoju, musimy przedyskutować jeszcze Motywy. Kiedy zaczynasz nowe miasto, możesz wybrać między motywem europejskim a północnoamerykańskim, które definiuje oznaczenia ulic, sygnalizację świetlną, modele pojazdów dla niektórych usług miejskich i inne rekwizyty przydrożne. Chociaż każda mapa ma powiązany motyw, możesz wybrać swój ulubiony, ale po uruchomieniu miasta nie można go już zmienić.
Styl wizualny budynków mieszkalnych i komercyjnych podzielonych na strefy zależy również od motywu wybranego podczas tworzenia strefy. Domyślnie będzie to motyw mapy, ale możesz swobodnie wybierać między dostępnymi motywami podczas podziału na strefy, a nawet stworzyć mieszane miasto, używając obu motywów jednocześnie. Wreszcie, niektóre przystanki transportu publicznego mają różne efekty wizualne w zależności od wybranego motywu i, podobnie jak w przypadku budynków strefowych, można je dostosować w grze.
Budynki mieszkalne o średniej i dużej gęstości w stylu europejskim (po lewej) i północnoamerykańskim (po prawej)
No i to wszystko, co tym razem mieliśmy dla Ciebie. Czy jesteś podekscytowany budową większych miast? Czy jest jakaś mapa, na której szczególnie chciałbyś stworzyć miasto? Z jakim motywem zbudujesz swoje pierwsze miasto? Daj nam znać poniżej. Wrócimy w przyszłym tygodniu z kolejnym dziennikiem deweloperskim dotyczącym Klimatu i pór roku w Cities: Skylines II.