24-02-2018, 14:31
Pomożecie?
Ostatnio dużo myślę o uporządkowaniu ruchu kołowego w mieście.
Tarnawę czeka być może największa inwestycja inżynieryjna od czasu przekopu rzeki - zastanawiam się nad likwidacją arterii śródmiejskiej i wybudowaniem obwodnicy miasta.
Rodzi to jednak sporo problemów, bo mam aż 3 warianty jej poprowadzenia, każdy z nich jest korzystny w pewien sposób ale nie mogę dojść do ładu, który najlepiej zrealizować....
Wariant 1 - trasa obwodowa
Likwidacja jedynie centralnego etapu trasy śródmiejskiej, wloty do miasta nadal rozcinają tkankę śródmieścia, konieczność budowy nowego węzła przy stadionie oraz rozwiązania kolizji torów kolejowych z planowaną trasą - tunel możliwy jest jedynie na krótkim odcinku pod magistralą kolejową.
Plus tego rozwiązania to usprawnienie przejazdu w centralnych częściach miasta, możliwość dokończenia powojennej odbudowy śródmieścia i przywrócenie miasta nad rzekę.
Minus - bardzo skomplikowana przebudowa, konieczność wykonania wielu węzłów, wielozadaniowość opracowania, odcięcie osiedla Bohaterów Getta od nadbrzeża, konieczność budowy węzła z Mostem Obróńców Pokoju, duża ilość wyburzeń
Wariant 2 - obwodnica w toku drogi krajowej
Trasa autostrady zostaje puszczona bokiem miasta, po rezerwie terenu między Michałowicami a strefą ekonomiczną. Wariant ten wymaga budowy bardzo dużej ilości jezdni oraz 3 mostów, jednocześnie nie jest mocno inwazyjny wyburzeniowo, spora część trasy biegnie wzdłuż już wytyczonej drogi.
Plus - możliwość całkowiej likwidacji trasy śródmiejskiej, stosunkowo prosta budowa
Minus - konieczność zapewnienia alternatywnych dróg w centrum, duże wydłużenie trasy przejazdu, niewielka ilość możliwych węzłów, konieczność budowy dużego mostu
Wariant 3 - obwodnica południowa
Wariant zakłada budowę trasy na południowych terenach miasta, nie wymaga żadnych wyburzeń
Dużym minusem tego rozwiązania jest mocne oddalenie od tkanki miejskiej, co powoduje konieczność kosztownej i mozolnej przebudowy dróg dojazdowych do miasta - od południa trasy wlotowe są raczej skromne, mogą nie poradzić sobie z ruchem.
Plus - bezproblemowa budowa, możliwość skrócenia trasy przejazdu północ - południe
Na koniec wszytskie warianty
Oraz prezentacja stanu obecnego - tyle miejsca można uwolnić pod zabudowę
Ostatnio dużo myślę o uporządkowaniu ruchu kołowego w mieście.
Tarnawę czeka być może największa inwestycja inżynieryjna od czasu przekopu rzeki - zastanawiam się nad likwidacją arterii śródmiejskiej i wybudowaniem obwodnicy miasta.
Rodzi to jednak sporo problemów, bo mam aż 3 warianty jej poprowadzenia, każdy z nich jest korzystny w pewien sposób ale nie mogę dojść do ładu, który najlepiej zrealizować....
Wariant 1 - trasa obwodowa
Likwidacja jedynie centralnego etapu trasy śródmiejskiej, wloty do miasta nadal rozcinają tkankę śródmieścia, konieczność budowy nowego węzła przy stadionie oraz rozwiązania kolizji torów kolejowych z planowaną trasą - tunel możliwy jest jedynie na krótkim odcinku pod magistralą kolejową.
Plus tego rozwiązania to usprawnienie przejazdu w centralnych częściach miasta, możliwość dokończenia powojennej odbudowy śródmieścia i przywrócenie miasta nad rzekę.
Minus - bardzo skomplikowana przebudowa, konieczność wykonania wielu węzłów, wielozadaniowość opracowania, odcięcie osiedla Bohaterów Getta od nadbrzeża, konieczność budowy węzła z Mostem Obróńców Pokoju, duża ilość wyburzeń
Wariant 2 - obwodnica w toku drogi krajowej
Trasa autostrady zostaje puszczona bokiem miasta, po rezerwie terenu między Michałowicami a strefą ekonomiczną. Wariant ten wymaga budowy bardzo dużej ilości jezdni oraz 3 mostów, jednocześnie nie jest mocno inwazyjny wyburzeniowo, spora część trasy biegnie wzdłuż już wytyczonej drogi.
Plus - możliwość całkowiej likwidacji trasy śródmiejskiej, stosunkowo prosta budowa
Minus - konieczność zapewnienia alternatywnych dróg w centrum, duże wydłużenie trasy przejazdu, niewielka ilość możliwych węzłów, konieczność budowy dużego mostu
Wariant 3 - obwodnica południowa
Wariant zakłada budowę trasy na południowych terenach miasta, nie wymaga żadnych wyburzeń
Dużym minusem tego rozwiązania jest mocne oddalenie od tkanki miejskiej, co powoduje konieczność kosztownej i mozolnej przebudowy dróg dojazdowych do miasta - od południa trasy wlotowe są raczej skromne, mogą nie poradzić sobie z ruchem.
Plus - bezproblemowa budowa, możliwość skrócenia trasy przejazdu północ - południe
Na koniec wszytskie warianty
Oraz prezentacja stanu obecnego - tyle miejsca można uwolnić pod zabudowę