Cześć wszystkim, z powodu pojawiających się ostatnio pytań na temat optymalizacji gry, pomyślałem że połączę wszystkie porady w jednym miejscu i stworzę swego rodzaju "poradnik optymalizacyjny". Będzie to po części tłumaczenie dużo bardziej rozbudowanego tutoriala autorstwa aubergine18: https://steamcommunity.com/sharedfiles/f...=465790009, a po części własne przemyślenia i porady. Zamierzam też skupić się w głównej mierze na tym, co możemy zrobić z samą grą by chodziła szybciej, niż na optymalizacji całego systemu czy sprzętu. To są już zupełnie inne tematy, na które odpowiedź można znaleźć w internecie na przeróżnych forach i stronach. W każdym razie, nie ma co przedłużać, pora wziąć się za optymalizację naszej gry
Jako, że będzie to mimo wszystko nieco rozbudowany poradnik, rozdzielę go na osobne posty, by można było szybciej znaleźć to, co nas konkretnie interesuje. A w tym pomoże poniższy spis treści:
- #1 Wprowadzenie, znaczenie poszczególnych podzespołów - ten post.
- #2 Wczytywanie gry
- #3 DLC, Mody, Obiekty
- Rekomendacje dotyczące RAMu
- DLC, Modyfikacje, Assets'y- Steam Workshop
- Odsubskrybowanie i wyłączanie niechcianych i zepsutych obiektów. Jak je znaleźć?
- Drzewa i propy, ich wpływ na płynność gry
- #4 W grze: system, FPSy, ustawienia graficzne
- #5 W grze: Mody boostujące fps-y
- Mody boostujące fps-y
- Mody ukrywające propy
- Mody redukujące ruch (uliczny, morski, powietrzny itp.)
- Inne przydatne modyfikacje
- #6 Wychodzenie z gry
- #7 Wydajność sprzętu
- Benchmarking
- Chłodzenie
- Podkręcanie podzespołów
- #8 Podsumowanie
#1 Wprowadzenie, znaczenie poszczególnych podzespołów.
Zanim przejdziemy jednak do gry samej w sobie pora powiedzieć parę słów na temat znaczenia naszych podzespołów dla Cities Skylines. Co jest ważne dla tej gry? W co warto "zainwestować" by poprawić jej płynność?
Zacznijmy od tego, że kiedy powstawało Cities Skylines, Colossal Order składał się z zaledwie pięciu developerów. Gra używa starej wersji silnika Unity, który nie jest "wątkowo-bezpieczny" (thread-safe) - co oznacza, że nie może w pełni wykorzystać potencjału nowego sprzętu, bez przepisania całej gry od nowa, w nowszym silniku. To z kolei powoduje, że kupno szybszego sprzętu nie da takiego wzrostu fps-ów jakiego można by się spodziewać.
Gdy nasze miasta rosną, słabsze komputery będą mieć problem z osiągnięciem >20fps, podczas gdy maszyny do gier z trudem będą osiągały >40fps. Musimy być tego świadomi, ciężko będzie komukolwiek uzyskać, szczególnie na zmodowanej grze z dużym miastem, 100fps-ów, jak w innych grach. Co jednak warto zaznaczyć, w najbliższej przyszłości powinna ukazać się kolejna wersja "mini fps booster", która, przynajmniej w zamyśle, przyniesie większy wzrost wydajności gry.
CPU
Dla płynnego działania Cities Skylines bardzo ważny jest dobry procesor. Jest to w końcu w głównej mierze gra symulacyjna, każdy z mieszkańców coś w danej chwili robi, każdy pojazd zmierza do danego celu, im więcej mieszkańców i pojazdów, tym więcej obliczeń musi wykonać nasz procesor. Przy paruset tysięcznym mieście może się okazać że zużycie procesora podczas gry wynosi 100% a my doświadczamy wyraźnych spadków w płynności. Warto więc dla dużej ilości fps-ów zainwestować w dobry procesor. Jaki byłby najlepszy? Większa część gry pracuje w "głównym wątku" głównego rdzenia procesora. Jest to bardzo wąskie gardło, które wynika w dużej mierze ze starej wersji silnika Unity, o którym była mowa wyżej.
Im szybszy jest główny rdzeń procesora, tym płynniej będzie chodziła gra:
- Najlepiej byłoby mieć procesor o taktowaniu 3.8GHz lub szybszym, dla największej płynności gry
- Procesory Intela zazwyczaj mają lepszy "primary CPU core" od AMD (na styczeń 2020)
- Mimo wszystko: Jeżeli używasz komputera do wielu innych rzeczy, procesory AMD mają generalnie lepszy współczynnik ceny do jakości od Intela w praktycznie każdym aspekcie, oprócz szybkości głównego rdzenia.
Karta graficzna:
Czy szybsze, najnowsze karty graficzne (np. wszystkie powyżej GTX1060) dadzą duży przyrost fps-ów? Nie. Głównym wąskim gardłem w dalszym ciągu pozostaje tutaj procesor. Lepsza karta graficzna pozwoli grać na wyższych ustawieniach, wyższej rozdzielczości czy też pozwoli używać modów graficznych w wydajniejszy sposób, ale nie spowoduje że z np. 30 fps będziemy mieć nagle 60 i więcej.
Ważne jest to, by używać dedykowanych kart graficznych. Te "zintegrowane" są zaprojektowane z myślą o oszczędzaniu energii, nie o rozgrywce w wymagających grach. Integry pracują na CPU i używają normalnego RAMu. Dla Cities Skylines (ale i też innych gier) to jest potrójna katastrofa. Nie dość, że twoja grafika będzie wyglądać gorzej z powoduj ograniczonej wydajności, to w dodatku będziesz zużywać swój procesor i RAM, czyli dwa najważniejsze aspekty dla Cities Skylines. Nie ma więc co liczyć na jakąkolwiek płynność rozgrywki, grając na zintegrowanej karcie graficznej.
P.S Jeżeli gramy na laptopach, warto sprawdzić czy gra uruchamia się i korzysta w pełni właśnie z dedykowanej karty, czy może chodzi na integrze.
Co można zrobić, by upłynnić rozgrywkę z poziomu karty graficznej? Podstawowe rzeczy, takie jak aktualizacja sterowników, ustawienie preferencji wydajności grafiki w systemie windows dla Cities Skylines (Menu start -> "Ustawienia Grafiki" -> Aplikacja klasyczna -> Dodaj Cities Skylines -> Wysoka wydajność), zmiana ustawień grafiki w grze itp. Są to jednak rzeczy na tyle podstawowe i oczywiste, że chyba nie muszę o nich się tutaj rozwodzić.
RAM
No i nadeszła pora na RAM, czyli coś w okół czego powstało już kilka plotek, i coś co gra wręcz wchłania w całości. Brak RAMu jest najczęstszą przyczyną crashowania się gry.
Każdy dodatkowy obiekt, pojazd, droga itp z warsztatu Steam zwiększa zapotrzebowanie na RAM. Każde dodatkowe DLC zwiększa zapotrzebowanie na RAM. W końcu, każdy dodatkowy program uruchomiony w tle zmniejsza RAM dostępny dla Cities Skylines. Nawet podstawowa wersja gry, bez żadnych dodatków, potrafi "zeżreć" 4GB.
- Dla w miarę poprawnego działania podstawowej gry wymagane jest co najmniej 8GB RAMu.
- Jeżeli chcesz zacząć dodawać dodatki z workshopu i korzystać z DLC, będziesz potrzebować co najmniej 16GB.
Im więcej faktycznego RAMu się posiada, tym mniej gra będzie musiała korzystać z dysku, czyli szybciej będzie się ładować i zapisywać (i mniej przy tym wywalać )
Czy RAM ma jednak faktyczny wpływ na płynność gry? Według mnie nie. RAM pozwala na więcej obiektów, więcej modyfikacji, pozwoli na szybsze wczytanie gry, ale na samą jej płynność nie ma wpływu. Dokupieniem kolejnych 16GB RAMu nie sprawimy że gra z 20fps zacznie chodzić w 60-ciu. Nie mniej jednak, pozwoli to na cieszenie się większą ilością dodatkowego kontentu.
A co z plikiem stronnicowania? Jego zaletą jest to, że zawsze można go powiększyć. No.. prawie zawsze. Wszystko zależy od pojemności naszego dysku. Kiedy ten plik ma największe zastosowanie? Wtedy, gdy posiadamy szybki dysk SSD. Taki plik nie pozwoli w 100% zastąpić podstawowy RAM, ale może być jego dobrym uzupełnieniem. Jednak na temat jego ustawiania powstało pełno poradników w internecie. Nie jest to nic trudnego, ani też nie jest to rzecz bezpośrednio związana z Cities Skylines, więc nie będę się nad tym rozwodził. Nie chcę też, by wyszło na to, że reklamuję jakąś stronę i jej poradniki, więc kwestię ich znalezienia pozostawiam wam, ale zapewniam, nie jest to nic trudnego. Więcej niż 5 minut to nie zajmie