Ocena wątku:
  • 1 głosów - średnia: 5
Traffic Manager - President Edition, kompletny podręcznik
#10
Czasowa sygnalizacja świetlna
(inny poradnik dotyczący czasowej sygnalizacji świetlnej znajdziecie pod tym linkiem: https://citiesskylines.pl/temat-Traffic-...dent--2750)
Na skrzyżowaniach z dużą gęstością ruchu proste znaki pierwszeństwa nie wystarczą - pojazdom z drogi podporządkowanej trudno wyjechać. Mod umożliwia zaprogramowanie indywidualnej, czasowej sygnalizacji świetlnej zarówno dla pojedynczych skrzyżowań, jak i ich zespołów. W dodatku może być ona adaptywna: w określonych granicach (które definiujesz), możesz dostosować długość fazy świetlnej w celu optymalizowania.

Ustawianie
Kliknij [Obrazek: 40px-Tm-mainbutton.png], potem [Obrazek: Timed-tl.png], a następnie wybierz skrzyżowanie. Opcjonalnie, do zespołu sygnalizacji możesz dodać jeszcze drugie, trzecie itd., skrzyżowanie.

  1. W oknie pojawiającym się w lewej górnej części ekranu kliknij ustaw czasową sygnalizację świetlną. Widok jest podobny do tego przy ustawianiu ręcznej sygnalizacji świetlnej. Dla każdego wlotu pojawią się sygnalizatory dla pojazdów oraz sygnalizatory dla pieszych. Na razie nie będą przełączalne.
  2. Kliknij dodaj krok. Wtedy będziesz w stanie ustawiać stan sygnalizacji jak w ustawieniach ręcznych
  3. Kiedy skończysz, możesz zdefiniować minimalny oraz maksymalny czas trwania fazy (kroku). Czas minimalny jest gwarantowany. Po minięciu tego czasu, przejeżdżające przez skrzyżowanie pojazdy oraz oczekujące są rejestrowane. Przy oryginalnych ustawieniach adaptywności - jeśli (w przybliżeniu) więcej pojazdów przejeżdża niż oczekuje na przejazd - ta faza zostaje aktywna. Jeżeli więcej pojazdów oczekuje na przejazd, niż faktycznie pokonuje skrzyżowanie, załącza się następny krok.
  4. Powtórz kroki dla następnych faz.
  5. Aby rozpocząć działanie zaplanowanego programu, naciśnij start.
  6. Podczas działania programu, możesz "przewinąć" krok klikając następny krok. Zakończenie działania programu daje oczywiście przycisk stop.
  7. Przyciski w górę i w dół pozwalają zmieniać kolejność faz.
  8. Przycisk edytuj pozwala ustawić wszystkie cechy fazy tak jak w trybie tworzenia.
  9. Przycisk usuń usuwa daną fazę.
[Obrazek: Timed-lights.png]

Zarządzanie sygnalizacją dla pieszych
Są do dyspozycji dwa tryby: automatyczny (dostosowanie do sygnalizacji dla pojazdów) [Obrazek: Ped-auto.png] oraz ręczny [Obrazek: Ped-manual.png].

Zmiana wskazań sygnalizatora
Podczas tworzenia lub edycji czasowej sygnalizacji kliknij żółty nagłówek powyżej sygnalizatora i przełączaj między trybami.

Tryb ręczny
Kliknij na sygnalizator i przełączaj między wskazaniami sygnalizatora. Jeśli TM:PE wykryje, że na danym przejściu dla pieszych nie przewidziano żadnego czasu w programie sygnalizacji, podczas jego wykonywania światło tam będzie zawsze zielone, a pieszym zalecać mod będzie unikania przechodzenia tamtędy. Komentarz: dlatego przy celowym tego typu działaniu warto użyć ograniczeń na skrzyżowaniach i zablokować to przejście jeszcze z tego poziomu.

Tryb automatyczny
W tym trybie TM:PE automatycznie wyznacza zielone dla pieszych w każdym kroku osobno. Czerwone zapala się przy spełnieniu co najmniej jednego warunku:
  1. Zielone dla pojazdów świeci się dla kierunku na wprost,
  2. Lewostronny ruch: świeci się zielone dla skrętu w prawo
  3. Prawostronny ruch: świeci się zielone dla skrętu w lewo.
Jednak jeśli TM:PE wykryje, że w tym trybie nie dałoby się przewidzieć w ogóle zielonego dla pieszych na danym przejściu zgodnie z powyższymi regułami, wtedy światło staje się stale zielone, a pieszym odradza się korzystać z danego przejścia. Komentarz: dlatego przy celowym tego typu działaniu warto użyć ograniczeń na skrzyżowaniach i zablokować to przejście jeszcze z tego poziomu.

Przykłady:
W poniższych przykładach jest zilustrowany ruch prawostronny.
 
[Obrazek: 600px-Autoped-1.png]
Światło w dolnym odcinku wskazuje zielone dla kierunku na wprost oraz w prawo. Działa reguła pierwsza, dlatego na górnym i dolnym przejściu dla pieszych jest światło czerwone, a w bocznych zielone.

[Obrazek: 300px-Autoped-3.png]
Dolny sygnalizator wskazuje zielone w lewo. Działa zasada 2/3.

[Obrazek: 300px-Autoped-2.png]
Dolny sygnalizator wskazuje zielone dla wszystkich trzech kierunków. Działa zasada 1 i 2, dlatego lewe i górne przejście dla pieszych jest oznaczone czerwonym światłem. Dla skrętu w prawo takiej zasady nie ma, dlatego świeci się zielone.

[Obrazek: 300px-Autoped-6.png]
Kiedy tylko został odpalony program, TM:PE wykrył, że nie ma ustawienia, w którym światło zielone dla pieszych mogło się zapalić. Dlatego przejścia są w trybie stałego zielonego. Komentarz: ponieważ w tym przypadku wszystkie przejścia są w tym trybie, zasada odradzania korzystania z takiego przejścia nie będzie działań - piesi jakoś muszą przejść.

Dodawanie/usuwanie skrzyżowań
Jeśli chcesz dodać do istniejącego programu kolejne skrzyżowania, kliknij dodaj skrzyżowanie do tego węzła sygnalizacji, wybierz skrzyżowania.
Dodane skrzyżowania mogą być częścią innej ustawionej już grupy czasowej sygnalizacji. Jeśli tak, obie grupy zostaną połączone.
Usuwanie skrzyżowań jest równie proste: kliknij usuń skrzyżowanie z tego węzła sygnalizacji, wybierz skrzyżowania.
Komentarz: można powyższe działania wykonać również przed ustawieniem któregokolwiek kroku. Można też, na samym początku, wybrać z użyciem klawisz ctrl kilka skrzyżowań.

Zaawansowane strojenie
Jeśli jesteś perfekcjonistą, możesz kontrolować wagę, która zwiększa znaczenie przejeżdżających pojazdów nad oczekującymi. Z domyślnym ustawieniem skrzyżowanie jest wprost powiązane z liczbą pojazdów oczekujących przed skrzyżowaniem. Jeśli więcej pojazdów przejeżdża, światło jest zielone. Jeśli coraz  mniej samochodów przejeżdża, wreszcie przekraczany jest punkt równości. Możesz przesuwać fazę o określony krok - nawet jeśli mniej pojazdów przejeżdża niż czeka - przesuń suwak w lewo. Im bardziej przesuniesz w lewo, tym większą wagę przykładasz do stałych strumieni ruchu. Jeśli wolisz krótsze strumienie strumienie - przesuwaj w prawo. 

Komentarz: powyższy opis wciąż może być niejasny. Jest to bardzo proste: fazy zmieniają się, jeśli iloraz (waga*liczba samochodów przejeżdżających)/(liczba samochodów oczekujących) = 1 - czy inaczej: waga*liczba samochodów przejeżdżających liczba samochodów oczekujących. Gdy suwak jest na środku, mnożnik (inaczej - waga) samochodów przejeżdżających jest równy 1. Dlatego po minięciu minimalnego czasu sygnalizacja przejdzie do następnego kroku, gdy w przybliżeniu liczba pojazdów przejeżdżających będzie mniejsza niż oczekujących. Jeśli przesuniesz suwak w lewo - mnożnik będzie nieco wyższy od jedynki. Jeśli np. ustawisz do poziomu 1.2 - wtedy liczba pojazdów przejeżdżających jest mnożona przez 1,2 i punkt równości przełączający fazy jest w okolicach 1,2≈0,83. Czyli przełączenie do następnej fazy będzie jeśli ruch będzie mniejszy o ok. 17% niż liczba pojazdów oczekujących. Jeśli przesuniesz np. na prawo do 0.8, wtedy punkt równości przełączający fazy będzie w okolicach 0,8≈1,25. Czyli mimo że pojazdów oczekujących będzie o 25% więcej, to już zostanie zmieniona faza.
Testowanie ustawień jest łatwe w trybie testu. Wtedy liczniki są zatrzymywane i krok jest przełączany w momencie kiedy iloraz (waga*liczba pojazdów przejeżdżających)/(liczba pojazdów oczekujących) = 1, czy inaczej: waga*liczba samochodów przejeżdżających ⩾ liczba samochodów oczekujących
Po dostrojeniu nie zapomnij o wyłączeniu trybu testu!

Obecnie zamiast liczby pojazdów jest liczona suma długości pojazdów podzielona przez długość odcinka drogi.

Adaptacyjna zmiana faz

[Obrazek: 600px-Adaptive-step-switching.png]

Adaptacyjne przełączanie daje Ci więcej kontroli kiedy kroki są zmieniane przez adaptacyjną fazę czasowej sygnalizacji.
Podczas gdy światła, które kontrolują ruch samochodowy mogą się zmieniać gdy (w przybliżeniu) więcej pojazdów czeka niż jedzie, na kolei logika może być inna, na przykład przejeżdżający pociąg może zmieniać światła na czerwone. TM:PE oferuje kilka typów dodatkowych warunków przełączania, które są oparte na mierzonej liczbie pojazdów (stosunek przepływu do oczekiwania):
  • s_p < s_o - domyślny (zasada opisana m.in. przy suwaku). 
  • s_p > 0 - światła się zmieniają po wykryciu pierwszego pojazdu, który może przejechać przez sygnalizację świetlną.
  • s_o > 0 - światła się zmieniają po wykryciu pierwszego pojazdu, który musi poczekać przed światłami.
  • s_p = 0 - krok przełącza się, kiedy żaden pojazd nie przejeżdża przez sygnalizację.
  • s_o = 0 - krok przełącza się, kiedy przed światłami nie czekają żadne pojazdy.
Logika przełączania - tak jak opisano wcześniej - uruchamia się stale po upłynięciu minimalnego czasu.

Światła drogowe właściwe dla danego rodzaju pojazdu
Na skrzyżowaniach z wlotami mającymi pasy ruchu dla pewnych rodzajów pojazdów (np. autobusów, tramwajów) TM:PE automatycznie tworzy dla nich odrębną sygnalizację. Działa to zarówno dla osobnych pasów wytyczonych w modelu drogi, jak i dla zastosowanych ograniczeń ruchu. Jeśli tylko istnieją pasy ruchu ograniczone tylko dla:
  • ciężarówek
  • pojazdów usług miejskich lub służb bez świateł
  • autobusów/taxi
  • tramwajów
  • kolei jednoszynowej
to TM:PE automatycznie stworzy dla nich indywidualne sygnalizatory.

[Obrazek: Separate-lights-1.png]

Kopiuj-wklej
Możesz kopiować istniejące ustawienia z jednego skrzyżowania na drugie, wykonując następujące kroki:
  1. Gdy włączone jest narzędzie, kliknij skrzyżowanie z którego chcesz skopiować.
  2. Kliknij kopiuj, który jest w okienku zarządzania sygnalizacją.
  3. Kliknij żądane skrzyżowanie. Musi być ono bez ustawionej sygnalizacji czasowej.
Wyjście z tego trybu poprzez pomocniczy przycisk myszy.
Dodatkowe informacje
  • Można skopiować sygnalizację zainstalowaną tylko na jednym skrzyżowaniu.
  • Jeśli kopiujesz uruchomioną sygnalizację, wklejona zacznie działać od razu. Jeśli kopiowana sygnalizacja jest podczas pauzy, wklejana również będzie podczas pauzy.
  • Lekkomyślni kierowcy ignorują sygnalizację świetlną.

Obracanie
W pewnych sytuacjach potrzebne jest obrócenie sygnalizacji w kierunku ruchu wskazówek zegara lub w przeciwnym. Zwłaszcza przy używaniu kopiuj-wklej TM:PE może nie wykryć odpowiedniej orientacji świateł. Obracanie wykonuje się wg następujących kroków:
  1. Przy włączonym narzędziu klikamy na skrzyżowanie, na którym chcemy obracać sygnalizację,
  2. Klikamy obróć w prawo (w kierunku ruchu wskazówek zegara) lub obróć w lewo (w przeciwnym).
  Odpowiedz

Witaj na Cities Skylines PL!
Aby dodać odpowiedź zaloguj się, lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zalogowani użytkownicy mogą odpowiadać w wątkach

Szybka rejestracja

Możesz także skorzystać z opcji szybkiej rejestracji za pomocą facebooka.



Wiadomości w tym wątku
TM:PE - kompletny podręcznik, - przez kabexxx - 08-03-2018, 01:52
TM:PE - kompletny podręcznik, CZASOWA ADAPTYWNA SYGNALIZACJA ŚWIETLNA - przez kabexxx - 08-03-2018, 05:05

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości