Ocena wątku:
  • 1 głosów - średnia: 5
Jak zwiększyć płynność gry? Optymalizacja Cities Skylines
#1
[Obrazek: XCtqa1d.png]

Cześć wszystkim, z powodu pojawiających się ostatnio pytań na temat optymalizacji gry, pomyślałem że połączę wszystkie porady w jednym miejscu i stworzę swego rodzaju "poradnik optymalizacyjny". Będzie to po części tłumaczenie dużo bardziej rozbudowanego tutoriala autorstwa aubergine18: https://steamcommunity.com/sharedfiles/f...=465790009, a po części własne przemyślenia i porady. Zamierzam też skupić się w głównej mierze na tym, co możemy zrobić z samą grą by chodziła szybciej, niż na optymalizacji całego systemu czy sprzętu. To są już zupełnie inne tematy, na które odpowiedź można znaleźć w internecie na przeróżnych forach i stronach. W każdym razie, nie ma co przedłużać, pora wziąć się za optymalizację naszej gry Wink

Jako, że będzie to mimo wszystko nieco rozbudowany poradnik, rozdzielę go na osobne posty, by można było szybciej znaleźć to, co nas konkretnie interesuje. A w tym pomoże poniższy spis treści:


#1 Wprowadzenie, znaczenie poszczególnych podzespołów.

Zanim przejdziemy jednak do gry samej w sobie pora powiedzieć parę słów na temat znaczenia naszych podzespołów dla Cities Skylines. Co jest ważne dla tej gry? W co warto "zainwestować" by poprawić jej płynność?

Zacznijmy od tego, że kiedy powstawało Cities Skylines, Colossal Order składał się z zaledwie pięciu developerów. Gra używa starej wersji silnika Unity, który nie jest "wątkowo-bezpieczny" (thread-safe) - co oznacza, że nie może w pełni wykorzystać potencjału nowego sprzętu, bez przepisania całej gry od nowa, w nowszym silniku. To z kolei powoduje, że kupno szybszego sprzętu nie da takiego wzrostu fps-ów jakiego można by się spodziewać.

Gdy nasze miasta rosną, słabsze komputery będą mieć problem z osiągnięciem >20fps, podczas gdy maszyny do gier z trudem będą osiągały >40fps. Musimy być tego świadomi, ciężko będzie komukolwiek uzyskać, szczególnie na zmodowanej grze z dużym miastem, 100fps-ów, jak w innych grach. Co jednak warto zaznaczyć, w najbliższej przyszłości powinna ukazać się kolejna wersja "mini fps booster", która, przynajmniej w zamyśle, przyniesie większy wzrost wydajności gry.


CPU

Dla płynnego działania Cities Skylines bardzo ważny jest dobry procesor. Jest to w końcu w głównej mierze gra symulacyjna, każdy z mieszkańców coś w danej chwili robi, każdy pojazd zmierza do danego celu, im więcej mieszkańców i pojazdów, tym więcej obliczeń musi wykonać nasz procesor. Przy paruset tysięcznym mieście może się okazać że zużycie procesora podczas gry wynosi 100% a my doświadczamy wyraźnych spadków w płynności. Warto więc dla dużej ilości fps-ów zainwestować w dobry procesor. Jaki byłby najlepszy? Większa część gry pracuje w "głównym wątku" głównego rdzenia procesora. Jest to bardzo wąskie gardło, które wynika w dużej mierze ze starej wersji silnika Unity, o którym była mowa wyżej.

Im szybszy jest główny rdzeń procesora, tym płynniej będzie chodziła gra:
  • Najlepiej byłoby mieć procesor o taktowaniu 3.8GHz lub szybszym, dla największej płynności gry
  • Procesory Intela zazwyczaj mają lepszy "primary CPU core" od AMD (na styczeń 2020)
  • Mimo wszystko: Jeżeli używasz komputera do wielu innych rzeczy, procesory AMD mają generalnie lepszy współczynnik ceny do jakości od Intela w praktycznie każdym aspekcie, oprócz szybkości głównego rdzenia.


Karta graficzna:

Czy szybsze, najnowsze karty graficzne (np. wszystkie powyżej GTX1060) dadzą duży przyrost fps-ów? Nie. Głównym wąskim gardłem w dalszym ciągu pozostaje tutaj procesor. Lepsza karta graficzna pozwoli grać na wyższych ustawieniach, wyższej rozdzielczości czy też pozwoli używać modów graficznych w wydajniejszy sposób, ale nie spowoduje że z np. 30 fps będziemy mieć nagle 60 i więcej.

Ważne jest to, by używać dedykowanych kart graficznych. Te "zintegrowane" są zaprojektowane z myślą o oszczędzaniu energii, nie o rozgrywce w wymagających grach. Integry pracują na CPU i używają normalnego RAMu. Dla Cities Skylines (ale i też innych gier) to jest potrójna katastrofa. Nie dość, że twoja grafika będzie wyglądać gorzej z powoduj ograniczonej wydajności, to w dodatku będziesz zużywać swój procesor i RAM, czyli dwa najważniejsze aspekty dla Cities Skylines. Nie ma więc co liczyć na jakąkolwiek płynność rozgrywki, grając na zintegrowanej karcie graficznej.

P.S Jeżeli gramy na laptopach, warto sprawdzić czy gra uruchamia się i korzysta w pełni właśnie z dedykowanej karty, czy może chodzi na integrze.

Co można zrobić, by upłynnić rozgrywkę z poziomu karty graficznej? Podstawowe rzeczy, takie jak aktualizacja sterowników, ustawienie preferencji wydajności grafiki w systemie windows dla Cities Skylines (Menu start -> "Ustawienia Grafiki" -> Aplikacja klasyczna -> Dodaj Cities Skylines -> Wysoka wydajność), zmiana ustawień grafiki w grze itp. Są to jednak rzeczy na tyle podstawowe i oczywiste, że chyba nie muszę o nich się tutaj rozwodzić. 


RAM

No i nadeszła pora na RAM, czyli coś w okół czego powstało już kilka plotek, i coś co gra wręcz wchłania w całości. Brak RAMu jest najczęstszą przyczyną crashowania się gry.
Każdy dodatkowy obiekt, pojazd, droga itp z warsztatu Steam zwiększa zapotrzebowanie na RAM. Każde dodatkowe DLC zwiększa zapotrzebowanie na RAM. W końcu, każdy dodatkowy program uruchomiony w tle zmniejsza RAM dostępny dla Cities Skylines. Nawet podstawowa wersja gry, bez żadnych dodatków, potrafi "zeżreć" 4GB.
  • Dla w miarę poprawnego działania podstawowej gry wymagane jest co najmniej 8GB RAMu.
  • Jeżeli chcesz zacząć dodawać dodatki z workshopu i korzystać z DLC, będziesz potrzebować co najmniej 16GB.
Zapotrzebowanie na RAM rośnie przy wczytywaniu gry, jak i przy jej zapisie. Jeżeli nie będziesz mieć wystarczającej ilości pamięci RAM, gra zacznie korzystać z tzw. pliku stronnicowania. Jeżeli ten plik również będzie zbyt mały, gra po prostu się "scrachuje".

Im więcej faktycznego RAMu się posiada, tym mniej gra będzie musiała korzystać z dysku, czyli szybciej będzie się ładować i zapisywać (i mniej przy tym wywalać Wink)
Czy RAM ma jednak faktyczny wpływ na płynność gry? Według mnie nie. RAM pozwala na więcej obiektów, więcej modyfikacji, pozwoli na szybsze wczytanie gry, ale na samą jej płynność nie ma wpływu. Dokupieniem kolejnych 16GB RAMu nie sprawimy że gra z 20fps zacznie chodzić w 60-ciu. Nie mniej jednak, pozwoli to na cieszenie się większą ilością dodatkowego kontentu.

A co z plikiem stronnicowania? Jego zaletą jest to, że zawsze można go powiększyć. No.. prawie zawsze. Wszystko zależy od pojemności naszego dysku. Kiedy ten plik ma największe zastosowanie? Wtedy, gdy posiadamy szybki dysk SSD. Taki plik nie pozwoli w 100% zastąpić podstawowy RAM, ale może być jego dobrym uzupełnieniem. Jednak na temat jego ustawiania powstało pełno poradników w internecie. Nie jest to nic trudnego, ani też nie jest to rzecz bezpośrednio związana z Cities Skylines, więc nie będę się nad tym rozwodził. Nie chcę też, by wyszło na to, że reklamuję jakąś stronę i jej poradniki, więc kwestię ich znalezienia pozostawiam wam, ale zapewniam, nie jest to nic trudnego. Więcej niż 5 minut to nie zajmie Wink
 Podziękowali: krzychu124
  Odpowiedz
#2
#2 Wczytywanie gry:

Po omówieniu podzespołów pora przejść do gry samej w sobie. Zacznijmy od samego początku, czyli wczytywania. Tutaj jednak nie będę się za bardzo rozwodził, gdyż taki poradnik, a w zasadzie to poradniki, już na naszym forum istnieją Smile Co więc możemy z tym zrobić?  Aby skrócić czas ładowania się gry jak i save-a najlepiej skorzystać z tych dwóch modyfikacji:
  • Loading Screen Mod
  • Less Steam
O tym co one konkretnie robią, która za co odpowiada można przeczytać w tym poradniku: https://citiesskylines.pl/temat-Jak-przy...82adowanie

Można natomiast zrobić coś jeszcze, a mianowicie obejść launcher paradoxu. Jeżeli komuś na prawdę zależy na tych paru sekundach i kilku kliknięciach mniej, bądź ma problemy z jego poprawnym działaniem warto skorzystać z tego tutoriala: https://citiesskylines.pl/temat-Jak-obej...r-Paradoxu

Jednak czy można zrobić jeszcze coś by przyspieszyć wczytywanie się gry? Okazuje się, że tak! Dotyczy to jednak głównie słabszych komputerów. O co chodzi? O usunięcie niepotrzebnych zapisów gry. Tak, w jakiś sposób wpływa to na czas ładowania się Cities Skylines, a w niektórych przypadkach nawet w małym stopniu poprawia płynność samej rozgrywki. Dlaczego? Nie wiadomo Wink
Usunąć save-y można poprzez Menedżer Treści - Zapisy gry.

P.S Oczywiście na czas wczytywania się gry czy save-a ma wpływ dysk na którym zainstalowane jest Cities Skylines. Im szybszy dysk - tym szybsze ładowanie i mniejsze lagi podczas autosave-a. Wiadomo, najlepszy w tym wypadku będzie dysk SSD (w szczególności M.2) ale to są już kwestie nieco bardziej sprzętowe, no i w dodatku chyba oczywiste, więc tutaj ich poruszać nie będę Smile
  Odpowiedz
#3
#3 DLC, Mody, Obiekty

Im więcej ich dodasz, tym wolniej gra będzie chodziła.

Rekomendacje:

Jeżeli przeciążysz swój sprzęt zbyt dużą ilością DLC-ków, modów czy obiektów, gra zacznie spowalniać. Ale o jakich liczbach tutaj mówimy? Ciężko powiedzieć, ponieważ żadne dwa DLC, assety, mody czy komputery nie są takie same. Mimo to, poniżej znajdują się bardzo ogólne wartości, w zależności od posiadanego RAMu (i przy założeniu że posiada się Loading Screen Mod)
  • 8GB RAMu: 100 assetów, 5 modów, 1-2 DLC
  • 16GB RAMu: 500 assetów, 20 modów, 5-10 DLC
  • 32GB RAMu: 2000 assetów, 50 modów, 15 DLC
  • 64GB RAMu: 4000 assetów, 100 modów, wszystkie DLC.
Oczywiście RAM nie jest jedynym czynnikiem, ale jest dobrym poziomem odniesienia. Jeżeli masz dobrą kartę graficzną z dużą ilością VRAMu możesz posiadać więcej assetów. Jeżeli masz mocny procesor, możesz używać więcej modyfikacji.


DLC:

DLC są oficjalnym dodatkami do gry. W zależności od twojego sprzętu (głównie RAMu i procesora) dodanie zbyt dużej ich ilości może wpłynąć negatywnie na wydajność gry a nawet powodować crashe.

Stacje radiowe nie powodują żadnych problemów, ponieważ tylko jeden utwór gra w danym momencie. Niemniej jednak inne DLC dodają czasem nawet ogromne ilości assetów, co może mieć już znaczący wpływ na grę (szczególnie Content Creator Packi)


Steam Workshop:

Zawartość workshopa możemy podzielić na trzy główne kategorie:
  • Mapy i motywy map: Tylko jeden z nich jest aktywny w mieście. W kwestiach optymalizacyjnych, możemy je pominąć.
  • Modyfikacje: jak sama nazwa mówi, modyfikują one kod gry (chociaż czasem mogą być też "w zestawie" z pewną ilością assetów). Możesz mieć potencjalnie setki modów aktywnych na miasto.
  • Assety (obiekty, pojazdy, drogi itp). Potencjalnie możesz mieć ich nawet tysiące w danym mieście.
Nic nie niszczy bardziej wydajności gry niż subskrybcja zbyt dużej ilości modów i assetów. Poniżej znajduje się, co prawda w wersji angielskiej, poradnik dotyczący "uzależnienia od subskrybcji dodatków" Wink
https://steamcommunity.com/sharedfiles/f...=449998850

Kilka ogólnych rad przed kliknięciem przycisku "Subskrybuj":
  • Czy na prawdę użyjesz kiedykolwiek tej rzeczy?
  • Spójrz co inni użytkownicy mówią o tym dodatku w sekcji komentarzy, i jak autor im odpowiada.
  • Nick autora jest napisany żółtą czcionką, łatwo go znaleźć w komentarzach. Jeżeli w dalszym ciągu odpowiada on na pytania, jest to dobry znak.
  • Dobre oceny i duża ilość subskrybentów jest zazwyczaj dobrym znakiem, ale nie zawsze. W workshopie jest pełno zepsutych dodatków które działały kilka lat temu (duża ilość subskrybentów i dobre opinie), ale teraz powodują same problemy. Warto więc patrzeć na datę aktualizacji moda czy assetu.
  • Jeżeli na górze strony widnieje żółty banner "Ten przedmiot nie jest kompatybilny z Cities: Skylines" NIE SUBSKRYBUJ GO (bądź odsubskrybuj, jeżeli już go posiadałeś). To dosłownie zepsuje twoją grę.


Modyfikacje:

Generalnie każdy mod zwiększa obciążenie procesora.
Compatibility Checker pomoże ci znaleźć problematyczne modyfikacje, jeżeli takie posiadasz.
Możesz również przejrzeć listę zepsutych i niekompatybilnych modyfikacji.

Zombie assemblies

Istnieje w grze bug "Zespołów zombie" (Zombie assemblies) którego modderzy nie są w stanie naprawić. Jeżeli masz zasubskrybowaną więcej niż jedną wersję tego samego moda, gra nie jest w stanie ich rozróżnić, nawet jeżeli wyłączysz jedną z nich. To powoduje dziwne problemy, lagi i crashe.

Tak więc, gdy używasz modów, zawsze pamiętaj:
  • Jeżeli dostępne są różne wersje modyfikacji, używaj tylko jednej w danym momencie
  • Kompletnie odsubskrybuj modyfikacje, których nie używasz, nie pozostawiaj ich tylko wyłączonymi.
  • Po dokonaniu jakichkolwiek zmian do moda (update, wyłączenie, odsubskrybowanie), wyjdź z gry do pulpitu aby wyrzucić "zombie assmeblies" z RAMu.


Assets'y:

Każdy wączony asset dodatkowo obciąża RAM i VRAM; nawet jeżeli nie użyjesz go na mapie, w dalszym ciągu musi zostać załadowany do gry. A gdy tylko zostanie dodany na mapie, spowoduje większe obciążenie na GPU (karcie graficznej)

Podczas wybierania assets-ów, rozważ te rzeczy:
  • Dobrzy twórcy assets-ów ograniczają liczbę trójkątów, rozmiar tekstu itp. w ich "produktach". Jeżeli poświęcili czas na optymalizację assetu, zapewne jest to dobrze zrobiony asset.
  • Team TM:PE prowadzi listy znanych zepsutych assetów: Budynków, Pojazdów, Propów, Dróg.


Drzewa i propy

Jeśli "zaspamujesz" swoje miasto ogromną liczbą drzew i rekwizytów, może to spowodować spadek liczby klatek na sekundę.

Szczególnie sprawdza się to, jeśli używasz wielu różnych rodzai różnych drzew i propów.

Na przykład, jeśli masz tylko 2 rodzaje drzewa, to tylko dwie tekstury są potrzebne twojej karcie graficznej do renderowania sceny. Jeśli jednak masz dziesiątki, a nawet setki rodzajów drzew, tekstura każdego z nich musi zostać przesłana na kartę graficzną. To wymaga czasu, a jeśli zapełnisz pamięć VRAM, będziesz musiał przetworzyć scenę w wielu partiach, co potrwa jeszcze dłużej.

*W wielu przypadkach oszalałem na punkcie Forest Brush, z 50 rodzajami drzew i krzewów, aby stworzyć różnorodny i rzeczywisty krajobraz w całym łańcuchu górskim. Duży spadek liczby klatek na sekundę, więc musiałem wybrać niektóre określone typy drzew i usunąć je wszystkie z mapy, aby przywrócić ilość fps-ów.*
Komentarz autora oryginalnego poradnika

Wskazówka: mod Forest Brush może sortować elementy według liczby trójkątów itp., i wyświetlać drzewa na liście pokazując szczegóły dotyczące ich złożoności. "Malując" wiele drzew, ogranicz się tylko do kilku ich rodzajów i zminimalizuj użycie jakichkolwiek z nich, które są zbyt skomplikowane.

Spróbuj więc ograniczyć liczbę używanych rodzai drzew i propów; im ich mniej, tym lepiej. Nie chodzi o to, ile razy używa się drzewa lub rekwizytu (chociaż to nadal będzie miało efekt), ale co ważniejsze, ile różnych rodzajów jest używanych.


Odsubskrybuj uszkodzone i "rozdmuchane" assets'y.

Usunięcie zepsutych assetów, i tych które wykonane są w zły sposób (np. zawierają zbyt dużą ilość trójkątów) sprawi, że gra będzie bardziej niezawodna i poprawi jej płynność: 

Jak znaleźć zepsute assets'y z Workshopu? (poradnik po angielsku)


Wyłącz niechciane assets'y

Duża część workshopowych assets'ów jest aktualnie kolekcją wielu takich obiektów - jedna subksrybcja może zawierać budynek i kilka propów, albo różne warianty dróg itp. Możesz wyłączyć poszczególne assets'y nawet jeżeli są częścią większej paczki, poprzez Menedżer Treści - Obiekty.

Ten mod pomoże ci przeglądać i filtrować listę obiektów:
Improved Content Manager

Poprzez wyłączanie obiektów zapobiegasz ładowaniu ich siatki (trójkątów) i tekstu do RAMu (chyba że coś innego ich używa). To przyspieszy ładowanie, a w niektórych przypadkach poprawi wizualną jakość wszystkich innych zasobów tego typu (unikając przeskalowywania wszystkiego na mniejsze by zmieścić tą dodatkową teksturę do atlasa tekstur)
  Odpowiedz
#4
#4 W grze: System, FPSy, ustawienia graficzne.

No dobrze, pora więc przejść do głównej części tego poradnika, czyli: co możemy zrobić w grze czy też z grą samą w sobie, by podnieść nieco ilość naszych fps-ów?


Wyświetlanie FPS-ów:

Zacznijmy od czegoś, dzięki czemu będziemy mogli monitorować nasze fps-y. Jak to zrobić? Ano bardzo prosto. Steam posiada swój własny licznik fps-ów który możemy włączyć w jego ustawieniach:
[Obrazek: 915D71F25F4234A7E58B130A95D72E6C44215AF6]

Kiedy już możemy sprawdzać wzrost naszych klatek pora zabrać się za faktyczne działania:


Zamknij wszystkie inne programy!

Oczywista oczywistość, ale trzeba o tym powiedzieć. Każdy program działający w tle pobiera zasoby procesora i RAMu. Warto więc zamknąć ich tyle, ile tylko możemy. Dla przykładu, z włączonym Chromem w tle praktycznie nie jestem w stanie zapisać gry. Za każdym razem kończy się RAM i widzę okienko crasha.


Tryb gry/Gaming mode

Dzięki niemu większa część zasobów naszego komputera zostanie poświęcona grze. W systemie windows 10 wystarczy udać się do ustawień, wybrać "Granie" a następnie "Tryb Gry". W innych wersjach systemu trzeba będzie posiłkować się zewnętrznymi aplikacjami, chociaż w stosunku do nich byłbym nieco ostrożny. Może się okazać że więcej zasobów zabierają, niż przekazują grze..


Ustawienia graficzne:

Co można zmienić w ustawieniach aby przyspieszyć rozgrywkę? Parę rzeczy. Generalnie, tak jak już wspomniane zostało na początku poradnika, główny wpływ na płynność rozgrywki ma nasz procesor. W każdym razie część ustawień graficznych też ma wpływ:
  • Użyj rozdzielczości, która jest natywnie obsługiwana przez twoją kartę graficzną (odnosząc się do specyfikacji technicznej). Jeżeli twoja rozdzielczość nie jest na liście, użyj moda More Aspect Ratios by to naprawić.
  • Niższa rozdzielczość generalnie podwyższa fps-y, szczególnie przy starszych kartach graficznych
  • Wyłącz lub obniż cienie - skuteczne zwłaszcza przy starszych kartach graf.
  • Wyłącz ziarnistość - najbardziej skuteczne na starszych komputerach lub słabych kartach graf
  • Zmniejsz jakość grafiki - bardzo efektywne na słabych komputerach i/lub słabych kartach graficznych
  • Wyłącz VSync - obniża fps-y na niektórych konfiguracjach sprzętowych. Nowsze rozwiązania jak FreeSync lub G-Sync są zdecydowanie lepsze.
Dodatkowo warto wspomnieć o tym, że ograniczenie jakości tekstur pozytywnie wpływa na zużycie pamięci RAM. Jakby nie patrzeć, zmniejszana jest w końcu ich rozdzielczość, co za tym idzie mniej ważą, a to prowadzi do mniejszego użycia RAMu. Ja na przykład (i jest to rzeczywiste moje doświadczenie, nie tłumaczenie poradnika Wink) nie byłem w stanie uruchomić gry na wysokich ustawieniach jakości tekstur, bo kończył mi się RAM. Po zmniejszeniu tego ustawienia na średnie, udało się załadować i zapisać save bez problemu. Jeżeli więc ma się małą ilość RAMu to warto rozważyć ustawienia jakości tekstur na średnie czy też niskie. Wpływ na fps-y może mieć również poziom detali, chociaż przy niskich ustawieniach zauważyłem że z mapy znika trawa i te małe kamyczki, co według mnie sprawia że całość z bliska wygląda strasznie pusto i brzydko. Cienie tak jak wspomniane wyżej, też mają znaczący wpływ na płynność. Warto więc przetestować parę ustawień, chociaż po raz kolejny powtarzam, to nie karta graficzna i ustawienia grafiki mają największy wpływ na wydajność, a procesor i jego taktowanie, ilość rdzeni itp.

Pogoda

Dynamiczna pogoda również ma wpływ na wydajność, szczególnie opady deszczu. W końcu na ulicach pojawiają się kałuże i refleksy, a to sprawia, że karta graficzna jest bardziej obciążona. Przy słabszych podzespołach warto rozważyć wyłączenie tej opcji.

NVIDIA Graphics

GeForce Experience automatycznie rozpoznaje grę. Możesz w nim podejrzeć rekomendowane ustawienia dla konkretnej karty graficznej i zastosować je w grze.

Warto jednak skorzystać również z panelu sterowania NVIDIA i tam zmienić część ustawień:
[Obrazek: s0BtkGz.png]

Powyższe ustawienia są tylko przykładowe, mi podniosły może 1-2 fpsy, ale warto tutaj zaznaczyć że mam grubo ponad 60 modów i 3700 assetsów, więc chyba nie mogę oczekiwać płynnej rozgrywki Duży uśmiech

Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na te ustawienia:
  • Tryb zarządzania energią - Preferuj maksymalną wydajność
  • Filtrowanie tekstur - jakość - Można wybrać pomiędzy ustawieniami od najlepszej wydajności do jakości, wedle uznania - znalezienia środka między płynnością a wyglądem.
  • Jeżeli posiada się laptopa z dedykowaną kartą graficzną, trzeba upewnić się, że gra wykorzystuje właśnie ją, a nie "integrę".
Każda opcja jest dokładnie opisana, warto zrobić rozeznanie i dopasować te ustawienia pod siebie.
  Odpowiedz
#5
#5 W grze: Mody boostujące fps-y

Mini FPS Booster

[Obrazek: ?imw=268&imh=268&ima=fit&impolicy=Letter...erbox=true]

Kolejną rzeczą jaką możemy zrobić by upłynnić rozgrywkę jest pobranie modów, które zwiększą nasze fps-y. Istnieje kilka takich modyfikacji, zacznijmy jednak od Mini FPS Booster-a. Pozwoli on na 5-15% wzrostu fps-ów.

P.S Dużo większy booster jest w trakcie produkcji. Kwestia najbliższych kilku tygodni aż się ukaże. Przewiduje się, że da on znaczący boost do fps-ów.




FPS Booster

[Obrazek: ?imw=268&imh=268&ima=fit&impolicy=Letter...erbox=true]

Pełna wersja FPS Boostera, zapewnie jeszcze większy wzrost FPS-ów. Co ważne, zawiera w sobie funkcje swojego "młodszego brata", więc nie trzeba (a nawet nie jest wskazane) posiadanie obydwu wersji na raz. Wystarczy ta, pełna Smile



Ultimate Level of Detail (ULOD)

[Obrazek: ?imw=268&imh=268&ima=fit&impolicy=Letter...erbox=true]

ULOD został zaprojektowany w celu zwiększenia poziomu detali, niemniej jednak może on być wykorzystany w zupełnie odwrotnym celu!

Spróbujcie użyć tych opcji:
  • Tree LOD distance: 300m
  • Prop LOD distance: 750m
  • Decal prop fade distance: 750m
  • Building LOD distance: Use game default
  • Network LOD distance: 750m
Im mniejsze ustawienia, tym szybciej gra będzie chodziła. Popróbujcie parę razy aby znaleźć "złoty środek" między jakością grafiki a płynnością gry.


Hide It!

[Obrazek: BDCFAAC3110DC6DD93FCA94FBC4834B0CDC7FAF3]

Podczas gdy ULOD zmniejsza skomplikowanie rzeczy wyświetlanych na ekranie, Hide It pozwala je kompletnie usunąć.

Największy zysk płynie z ukrywania takich rzeczy, które są bardzo często używane, np: przydrożne propy, bilbordy itp. Dostępna jest na prawdę długa lista rzeczy do ukrycia, wypróbujcie różne ustawienia by znaleźć te najlepsze dla siebie.


Dynamic Resolution (Fixed for 1.9!)

[Obrazek: B8EF75677914EE095F6C636E0B10C45A46921BC2]

Ekstremalny sposób na zmniejszenie obciążenia GPU to renderowanie świata w niższej rozdzielczości (mniejszej niż 100%) a następnie skalowanie go tak, by wypełnił cały ekran. Grafika będzie wyglądać lekko mówiąc źle, ale da to zauważalny efekt w postaci fps-ów, jeżeli to właśnie twoja karta graficzna jest wąskim gardłem specyfikacji komputera.
  Odpowiedz
#6
Mody ukrywające propy:

Jeżeli posiadasz słabą kartę graficzną, usunięcie niechcianych propów może przynieść efekty w postaci podbicia fps-ów.

Hide It!

[Obrazek: BDCFAAC3110DC6DD93FCA94FBC4834B0CDC7FAF3]

Wspomniany wyżej.


Tree and Vehicle Props

[Obrazek: ?imw=268&imh=268&ima=fit&impolicy=Letter...erbox=true]

Jeżeli subskrybujesz dużą ilość "propów pojazdów", lepszym rozwiązaniem (i przede wszystkim szybszym) może być ten mod, który konwertuje pojazdy (i drzewa!) w propy, to oznacza szybsze ładowanie i gwarantuje redukcję zużycia RAMu, ponieważ wykorzystywane są te same tekstury, siatki i materiały co w oryginalnych pojazdach/drzewach. Pamiętaj tylko o odinstalowaniu starych "propów pojazdów".


Remove Road Props

[Obrazek: ?imw=268&imh=268&ima=fit&impolicy=Letter...erbox=true]

Drogi zawierają dużą ilość propów, a twoja mapa zawiera dużą ilość dróg. W komentarzach znajdziemy dużo opinii, mówiących, że rzeczywiście udało się zwiększyć ilość klatek na sekundę. Szczególnie efektywne na słabych komputerach.


Remove Decoration Sprites ("Grass" and "Rocks")

[Obrazek: ?imw=637&imh=358&ima=fit&impolicy=Letter...erbox=true]

Pozwala na usunięcia trawy i kamieni z mapy.


No Buoys Mod

[Obrazek: 11CE0A8260059BA3415D50157C69F4D78C054DDA]

Usuwa boje z tras promów.


Prop Remover

[Obrazek: 3084EEEBE4A508FACFD1739C42933C4D95FCAF3F]

Usuwa dużą część brzydkich propów z budynków aby uporządkować strefy mieszkalne i komercyjne.


Prop it Up! 1.4.4

[Obrazek: ?imw=268&imh=268&ima=fit&impolicy=Letter...erbox=true]

Usuwa praktycznie każdy prop lub drzewo z dowolnego budynków bądź nawet całej mapy, jaki tylko wybierzesz. (Przyspiesza ładowanie gry, zwiększa płynność rozgrywki)
  Odpowiedz
#7
Mody redukujące ruch:

Ograniczają natężenie ruchu lub rodzaje i ilość pojazdów. Przydatne dla słabszych komputerów ale również dla dużych miast, gdzie powoli zbliżasz się do limitu pojazdów, mieszkańców czy ścieżek (tras)..

Optimised Outside Connections

[Obrazek: ?imw=637&imh=358&ima=fit&impolicy=Letter...erbox=true]

Bardziej uzupełnia pojazdy cargo, co oznacza, że będziesz potrzebował mniejszej ich ilości do przewiezienia tego samego ładunku. (Nie będzie już pojazdów zapełnionych w 40%, większość powinna być całkowicie załadowana)


Rebalanced Industries

[Obrazek: ?imw=268&imh=268&ima=fit&impolicy=Letter...erbox=true]

Ten mod równoważy przemysł i zmniejsza ruch w rolniczych dzielnicach przemysłowych.


Advanced Vehicle Options

[Obrazek: F907559A1EE6C32BFD18F0BB5261E84632208586]

Możesz zapobiec pojawianiu się niektórych pojazdów, co może pomóc na starszych komputerach lub tych ze słabą kartą graficzną.

Wskazówka: Użyj Mesh Info by zidentyfikować pojazdy ze zbyt dużą ilością trójkątów.


No Seagulls

[Obrazek: ?imw=268&imh=268&ima=fit&impolicy=Letter...erbox=true]

Usunięcie mew (w końcu to też pewien rodzaj ruchu, prawda?) może dodać ci kilka bonusowych fps-ów, szczególnie w dużych miastach i na słabszych komputerach.


Remove All Animals

[Obrazek: DE9869464D3E0228350A3270E1DB77D478783FF5]

Usuwa zwierzęta; pomaga zmniejszyć obciążenie procesora oraz sprawia, że karta graficzna renderuje mniej rzeczy. 


No Deathcare

[Obrazek: A55234F8458CAB49D679BD219CBE392848FE7771]

Pozbywa martwych ludzi (dosłownie ich usuwa), uwalniając tym samym przestrzeń do życia. Zmniejsza liczbę karawanów na drodze. Dobry dla starszych komputerów:


Pollution, Death, Garbage and Crime Remover Mod

[Obrazek: 7AF02A7042A05B7351A9FD95E96BF7FA8DC00A9A]

Jeszcze bardziej drastyczne, usuwa wszystkie śmierci, śmieci i przestępczość (czyli mniej pojazdów na drogach)
  Odpowiedz
#8
Inne przydatne modyfikacje

Te modyfikacje są przydatne do zredukowania obciążenia starszych komputerów lub tych, ze słabszymi kartami graficznymi.

Tree Movement Control

[Obrazek: 91A3FDB553567AD1FCBA8C4E411FD0B466F0127E]

Wyłączenie ruchu drzew może zwiększyć ilość fps-ów, jeżeli twoja karta graficzna jest słabsza.


Clouds & Fog Toggler

[Obrazek: 0E5C8233DF204B12B2D1B76D23DDF7E156AA2F4C]

Wyłączenie chmur i mgły pomoże słabszym kartom graficznym. Niektórzy jednak zgłosili ten mod, jako redukujący fps-y więc upewnij się że przetestowałeś jego efekty na swoim komputerze.


No Problem Notifications

[Obrazek: ?imw=268&imh=268&ima=fit&impolicy=Letter...erbox=true]

Wyłączenie powiadomień o problemach może pomóc słabszym GPU i starszym komputerom.
  Odpowiedz
#9
#6 Wychodzenie z gry

[Obrazek: ?imw=268&imh=268&ima=fit&impolicy=Letter...erbox=true]

Tak, możesz nawet przyspieszyć wychodzenie z gry korzystając z jednej prostej modyfikacji! Opisaliśmy już ją w naszej serii "Najlepszych modyfikacji miesiąca": https://citiesskylines.pl/temat-Najlepsz...2#pid16652

Konkretnie chodzi tutaj o modyfikację Instant Return to Desktop. Myślę, że nie trzeba się nad nią więcej rozwodzić Wink
  Odpowiedz
#10
#7 Wydajność sprzętu

Na koniec kilka słów o optymalizacji naszego sprzętu, czyli podzespołów.

Benchmarking

Użytkownicy systemu Windows mogą skorzystać z bezpłatnej aplikacji User Benchmark do testowania komponentów oprogramowania sprzętowego. Przeprowadza ona testy szybkości na każdym z podzespołów sprzętowych (procesor, pamięć RAM, dysk, grafika itp.), A następnie porównuje je z wynikami tysięcy innych użytkowników na całym świecie.

Jeśli któryś z twoich podzespołów działa wolno, w porównaniu do innych użytkowników z tym samym komponentem, program poinformuje cię o tym, a ty następnie będziesz mógł dowiedzieć się, dlaczego. Często może być konieczna aktualizacja sterowników (zawsze pobieraj najnowsze sterowniki ze strony producenta) lub ewentualnie dostosowanie ustawień w BIOS-ie. Na przykład moja pamięć działała bardzo wolno (zapomniałem ustawić prędkość w BIOS po wymianie płyty głównej):

[Obrazek: B507060B0BCC706E6BB589E93B51C058C82BEAC3]
*fragment ten jest tłumaczeniem poradnika, ja sam nie miałem problemów z pamięcią Wink*

Chłodzenie

Jeżeli twoje podzespoły się przegrzewają, doprowadza to do spadku ich wydajności. System ogranicza ich taktowanie w celu zmniejszenia temperatury jaką wydzielają.

Upewnij się, że wszystkie twoje wentylatory, radiatory i filtry powietrza nie są zapchane kurzem! Pogarsza on ich właściwości chłodzące i sprawia że w komputerze panuje większa temperatura. To z kolei prowadzi do przegrzewania się podzespołów w wyniku czego ograniczana jest ich wydajność.

Podkręcanie (overclocking)

Overclocking wymusza szybsze działanie twoich podzespołów, ale niesie ze sobą pewne ryzyko. Może fizycznie zniszczyć twój procesor, ram, czy kartę graficzną.

Nowoczesne płyty główne przeznaczone do gier zazwyczaj zawierają funkcje automatycznego podkręcania podzespołów, które wykonają większość czynności za ciebie, ale i tak w dalszym ciągu będziesz musiał zgłębić nieco ten temat by nie narobić sobie szkód i uzyskać dobre efekty.

Podkręcanie procesora da z reguły lepsze efekty niż podkręcanie karty graficznej.

Pamiętaj też, żeby na bieżąco monitorować temperaturę podkręconych podzespołów, by uniknąć dosłownie ich spalenia.
  Odpowiedz

Witaj na Cities Skylines PL!
Aby dodać odpowiedź zaloguj się, lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zalogowani użytkownicy mogą odpowiadać w wątkach

Szybka rejestracja

Możesz także skorzystać z opcji szybkiej rejestracji za pomocą facebooka.



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 29 gości