Tutaj głównie możesz się mechaniką gry sugerować. Wszystkie momenty i cechy cima są dokładnie określone w grze (włącznie z jego dokładnym wiekiem i majątkiem), ale są ukryte przed graczem (np. właśnie wiek i majątek). Podobnie jest z handlem - strefy przemysłowe na eksport oraz ze sklepami, a sklepy z klientami też się rozliczają pieniężnie, ale my tego nie widzimy! My tylko mamy podatki.
Ale masz też widok informacyjny z przyciskiem szarego ludka, bodaj 5 od dołu przycisk w lewej kolumnie. Również ceny gruntów i poziom zadowolenia. I wszystko na usługi - zanieczyszczenie, hałas, pokrycie usługami itd.
1. Cykl życia cimów wynosi ok. 6 lat (ale są na to mody). Zwróć uwagę na to, że przez skokową rozbudowę miasta na milestonesy, dzieją się normalnie wyże i niże demograficzne.
2. Dzieci chodzą do podstawówek, młodzież do szkół średnich, młodzi dorośli studia lub praca - właśnie na młodych dorosłych działa przepis "nacisk na edukację". Dorośli na pewno idą do pracy (lub na bezrobocie, musisz balansować rynek pracy, by nie mieć zbyt dużego bezrobocia - zauważyłem że bezrobocie normalne w grze jest na poziomie tego w normalnym świecie - czyli 2%-3%). Dopiero dorośli się wyprowadzają. No i są emeryci.
3. Dzieci i emeryci potrzebują więcej usług zdrowotnych, a emeryci jeszcze więcej policji i straży pożarnej.
4. Niewydolne wyrzucanie śmieci wpływa negatywnie na zdrowie. Oczywiście zanieczyszczenie i hałas również.
5. Niektórzy chorzy przez zanieczyszczenie czy złe działanie usług, staną się trwale niezdolni do pracy.
6. W domkach zabudowy ekstensywnej, rodziny(1) i emerytów/studentów(2), znajdziesz w proporcjach 80%(1) do 20%(2). W zabudowie intensywnej, pół na pół. Rodziny z niskiej zabudowy preferują auto lub rower, z wysokiej - komunikację zbiorową. Rodziny w domach wysokiej zabudowy >>chyba<< też kreują mniej dzieci.
7. Lokale usługowe niskiej zabudowy raczej zatrudniają gorzej wykształconych, te wysokiej zabudowy - lepiej wykształconych. Specjalizacja turystyczna i wypoczynkowa - nie sprawdzałem, ale w widoku każdego budynku łatwo widać, kogo oczekują. Ale chyba niżej wykształconych, bo zawsze budynki tych specjalizacji są budowane jako niska zabudowa (mimo że są wieżowce), niezależnie od tego, której gęstości kratki rejonów namalujesz.
8. Pamiętaj, że przemysł produkuje towary i się normalnie z rozlicza pieniężnie na eksport czy ze sklepami, a sklepy z klientami. Dlatego produkcja i transport muszą być dopięte. Nie wiem, jak wygląda generowanie podatków z biur, bo ich działalność jest fejkiem. One nic nie potrzebują ani nie produkują. Po prostu dają miejsca pracy i jakoś magicznie płacą podatki. Również sprzedaż turystom i mieszkańcom jest dochodowa - każde rozliczenia (oprócz biur, bo nie wiem) wyglądają tak, że podatek liczy się od jednostki sprzedanego dobra. Jakakolwiek ta jednostka jest.
9. Do poziomu budynków jest tak: dla zabudowy mieszkaniowej i usługowej - gra robi jakieś voodoo ze szczęściem na danym obszarze oraz wartością gruntu. Dla biur i przemysłu to olewa i chamsko punktuje - przez różne wskaźniki świadczące o skuteczności usług, które mnoży razy wagi: transport cargo (dla biur nie), transport zbiorowy, policja|zdrowie|obsł.zmarłych, rozrywka, szkoła podst.|średnia|wyższa, hałas, opuszczenie bud., zanieczyszczenie.
To jest to, co pamiętam. Pewnie jest jeszcze więcej, może przypomnę sobie/sprawdzę.