Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
Rotterdam - nowy duch starego miasta
#1
Z racji, że od około trzech lat jest tu mój nowy dom a samo miasto wydaje się dosyć interesujące postanowiłem założyć wątek zdjęciowy, który jak najbardziej pasuje do tematu architektury i urbanistyki. Rotterdam to miasto, które podczas 1940 r zostało zbombardowane. Stare i zabytkowe centrum miasta legło całkowicie w gruzach a po wojnie postanowiono je szybko odbudować, niestety (lub stety) w kompletnie innym, niepasującym do holenderskiej architektury stylu. Potem przyszły szalone lata 70 i 80 w których powstało bardzo dużo kiczu i złej architektury a efektem dziś tego jest masa wyburzeń i praktycznie budowa nowego centrum. Rotterdam był w tym okresie takim królikiem doświadczalnym dla holenderskich architektów, chcących oddać się swoim wizjom i fantazjom z uwagi na fakt, że nie obowiązywały tu szczególne normy i przepisy co do powstających konstrukcji. Można było budować "gdzie się chciało" w przeciwieństwie do Amsterdamu, który podczas wojny nie ucierpiał a jego charakter i klimat należało bezwzględnie utrzymać. Od mniej więcej roku 2000 miasto przeżywa boom budowlany, powstaje masa projektów architektów znanych i uznanych na świecie jak i tych mniej osławionych. Samo miasto liczy 630 tysięcy mieszkańców (aglomeracja stadsregio Rotterdam ok 1,3 mln).
Rotterdam to miasto kontrowersyjne, dla jednego piękne i zachwycające a dla innego brzydkie, nudne, pozbawione "tego czegoś". Jednak dla miłośników architektury na pewno ciekawe i obowiązkowy punkt na mapie wycieczki, wszak to jedna z europejskich stolic architektury.
Na początek ogólny pogląd na miasto i dosyć standardowe zdjęcia ukazujące obraz miasta.

1.Nadziemna część metra przy nabrzeżu Rijnhaven
[Obrazek: clwe.jpg]

2.Odbicia w szklanej elewacji
[Obrazek: jiek.jpg]

3.Jeden z wielu mostów w Rotterdamie. Erasmusbrug - niewątpliwie symbol miasta.
[Obrazek: cfd6.jpg]

4.Widok na centrum
[Obrazek: s1dl.jpg]

5.Most kolejowy, który służy już jedynie jako atrakcja i zabytek, linia po wojnie została poprowadzona podziemnym tunelem pod rzeką i centrum
[Obrazek: csyi.jpg]

6.Willemsbrug
[Obrazek: 51o6.jpg]

7. Euromast - zbudowana w latach 60-tych wieża do dziś jest stałym punktem turystycznym z której widać całe miasto. Na szczycie mieści się restauracja
[Obrazek: o1s2.jpg]

8.Najwyższy budynek w Holandii - Maastoren
[Obrazek: crxv.jpg]

9.Wędkowanie w centrum miasta
[Obrazek: d8mx.jpg]

10. Wszystkie stare doki portowe w mieście przechodzą transformację. Tutaj Entreport, czyli mieszkania i część handlowa
[Obrazek: 3ur8.jpg]

11. Trochę "starego klimatu" który przetrwał zniszczenia
[Obrazek: xnzm.jpg]

12.Widok ogólny na stare serce miasta, które najbardziej ucierpiało. Dziś odbudowane w zupełnie innym stylu
[Obrazek: gn1m.jpg]

13. Słynne "kubik - domy" powstałe w latach 80-tych,
[Obrazek: f4kt.jpg]

14. I tutaj mamy jeden z niewielu budynków, które przetrwał wojnę. Het Witte huis, czyli biały dom, był pierwszym tak wysokim budynkiem w Europie. Za nim buduje się nowy Rotterdam
[Obrazek: phu9.jpg]

15.Blaak - centrum przesiadkowe tramwaj+autobus+kolej+metro
[Obrazek: sv5b.jpg]

16. W dalszym ciągu Blaak - tutaj powstała pierwsza na świecie Markthal, w której połączono funkcje usługowe i mieszkalne. Otwarcie nastąpiło 5 października i już odwiedziło ją ponad milion osób. Jest to jeden z pierwszych etapów do transformacji tej części miasta, która dawniej była tzw "wygwizdajewem". Później wrzucę zdjęcia Markthal jak tylko wybiore się na miasto
[Obrazek: hpxb.jpg]

Jakość tych zdjęć nie powala, bo robiłem wszystko na standardowych ustawieniach, dopiero kolejne są nieco lepsze Wink
W następnych postach będzie trochę starego klimatu.
  Odpowiedz
#2
Bardzo czysto i przyjemnie. Podobają mi się wszystkie zdjęcia. Coś takiego chciałbym widzieć w polskich miastach. Nie widać chaosu jaki panuje w Polsce. Miasto Rotterdam budowane jest bardzo przemyślanie. Najbardziej podoba mi się ten węzeł przesiadkowy. Mam nadzieję ujrzeć coś takiego w Cities: Skylines Smile.
  Odpowiedz
#3
Generalnie Holandia jest bardzo czysta, podobnie jak Niemcy. Jedynie rejony w których przeważają emigranci, obcokrajowcy są mniej przyjazne pod tym względem. Problem w polskich miastach polega na tym, że jest masa reklam, które zakrywają wszystko, tworzą chaos i są nieestetyczne. Gdyby to wszystko zlikwidować przestrzeń już wyglądałaby inaczej. Drugi problem to meble miejskie. Tysiące rodzajów ławek, nawierzchni, latarni ulicznych... W Holandii to wszystko jest spójne, nie krzyczące kolorami i estetyczne, pasujące do otoczenia.
Taki węzeł by się przydał. W jednym miejscu można skorzystać z autobusu, tramwaju, zjechać schodami w dół na pociąg a jeszcze niżej do metra.
  Odpowiedz
#4
Trochę zazdroszczę życia w tym Rotterdamie. Nasza polska architektura i urbanistyka jest niestety jeszcze 100 lat za zachodem; komuna zrobiła swoje, a starzy wyjadacze tkwią za biurkami nie dając szansy młodym z już innym spojrzeniem na świat. U nas w wielu (żeby nie napisać we wszystkich) miastach jeszcze niestety liczą się znajomości i układziki oraz to, który (tańszy), a nie lepszy! projekt wygra w przetargu....

Mieszkam już 6 lat w Krakowie i z moich obserwacji i tego co słyszę miasto to powinno się ogrodzić murem i zrobić z niego skansen - nie uważacie, że miasto powinno ŻYĆ i być dla ludzi!? Tutaj z każdego budyku, który ma z 20 lat można już zrobić zabytek po to by na niego chuchać i dmuchać. Rozumiem o cenne zabytki należy dbać, co nie oznacza, że należy je zamknąć na klucz i się nim przyglądać. Byłem kiedyś w Dreźnie, co mnie bardzo zaskoczyło (pozytywnie) to to, że niemcy odbudowują to miasto by było właśnie dla ludzi - parking podziemny pod rynkiem "starego miasta", nowoczesne kamienice w śródmieściu (równie dobrze mogli odbudować wszystko 1:1 jak to zrobiono z Warszawą, ale oni najwidoczniej uznali, że miasto ma to do siebie, że się rozwija i gna do przodu by stawać się bardziej funkcjonalnym i przyjaznym dla swoich mieszkańców. Nie wiem czy wiecie w Dreźnie UNESCO postawiło miastu warunki, (ponieważ oni (miasto) chcieli wybudować nowy most co automatycznie burzyłoby jakiś "historyczny" krajobraz) - albo UNESCO albo most - już chyba wiecie co wybrali, a z czym się pożegnali Smile

Kraków posiada ogromne i charakterystyczne budynki, które od lat straszą i nie ma na nie pomysłu, a sprawy w sądach ciągną się latami. Najlepszym przykładem jest "Szkieletor" http://pl.wikipedia.org/wiki/Szkieletor - wieżowiec praktycznie w centrum miasta który nigdy nie był obłożony nawet ewewacją. Kłócą się, a to o cień, a to o to że będą na niego ptaki wpadać jak go dokończą, do tego teraz dochodzą ogromne długi za to że nic z tym nie zrobiono...śmiech na sali, na zachodzie by go wysadzili w 3 minuty i byłoby po kłopocie. Inny przykład to bydynek dawnego hotelu Cracovia przy Błoniach http://pl.wikipedia.org/wiki/Hotel_Cracovia - tutaj też są jaja, ponieważ sprzedano budynek inwestorowi, po czym jakiś czas później z budynku nagle zrobiono zabytek. Budynek dawnego hotelu Forum (po drugiej stronie Wisły od Wawelu) podobnie: http://figeneration.pl/tajemnicze-dzieje-hotelu-forum.
  Odpowiedz
#5
Mówi się, że miasto zyskuje zabytki w swojej zabudowie co najmniej 100 lat od powstania budynku i wtedy tworzy się charakter i dusza miasta. W takim razie Rotterdam tej duszy jeszcze nie ma, cały cza się tworzy. Jedynie to co przetrwało wojnę (katedra, ogromny gmach ratusza, dzielnica Delfshaven, het Witte Huis i nieliczne inne budynki) są wartością historyczną o którą miasto bardzo dba. Reszta to przybytek współczesności, którą miasto wymienia i tak przykładowo w dzielnicy Kralingen poszło z dymem 5 przecznic zabudowy mieszkaniowej z lat 60tych aby wymienić ją na bardziej funkcjonalną, lepszą i zwyczajnie ładniejszą. Rotterdam nie ma z tym problemu, masa budynków została wysadzonych lub rozebranych (głównie koszmarków powojennych), sporo też w planach wiernych rekonstrukcji. W ciągu 3 lat od kiedy tu mieszkam otoczenia dosłownie zmienia się z dnia na dzień. W 2014 i na 2015 rok Rotterdam został wybrany najlepszym miastem w Europie do zmieszkania a magazyn Forbes umieścił Rotterdam w dziesiątce najciekawszych miast świata.
  Odpowiedz
#6
To miasto musi być bardzo dobrym miejscem do zamieszkania. Strasznie żałuje że tam nie mieszkam. Przy okazji Bartku, mógłbym się ciebie zapytać jak wygląda komunikacja w Rotterdamie ?
  Odpowiedz
#7
Masz na myśli komunikację miejską, tak?
Na transport publiczny składa się system autobusów (33 linie miejskie i podmiejskie), tramwaje (14 linii) oraz 5 linii metra (6 linia w budowie - nadziemna, ok 30 km do plaży Hoek van Holland i 7 w fazie projektów przez nowy stadion, będzie stanowić południowo - wschodni pierścień) (62 stacje w chwili obecnej). System uzupełnia kolej podmiejska (8 dworców kolejowych w tym nowy dworzec główny otwarty w tym roku, kolejny powstanie w okolicy nowego stadionu i będzie stanowić zaplecze dla kolei międzynarodowej).
Na metro obowiązuje jedynie karta czipowa, którą się doładowuje elektronicznie lub w specjalnych urządzeniach, na pozostałe środki transportu można zakupić bilet jednorazowy, ale raczej z tego nikt nie korzysta, dla turystów są duże zniżki, np mozna nabyc kartę czipową na weekend za 12 euro i jeździć dowoli. Komunikacja jest bardzo punktualna. Wszystkie pojazdy mają jednolite barwy (szary z domieszką granatu i czerwieni), przystanki to już zupełnie inna bajka niż w Polsce, nawet nie będe pisał o estetyce i czystości. Na wszystkich przystankach zainstalowany jest dynamiczny rozkład jazdy, który pokazuje aktualny czas odjazdów i za jaki czas podjedzie dana linia autobusowa/tramwajowa/metro. Rotterdam posiada 4 węzły przesiadkowe kolej-metro-tramwaj-autobus, natomiast przy wszystkich dojazdach autostradowych do miejskiego ringu są parkingi typu park&ride, na którym możemy zostawić auto, zapłacić za parking i w cenie mamy przejazd do wybranego celu i powrót.
  Odpowiedz
#8
Kilka zdjęć z miasta, z komunikacją miejską w tle:

17.Eendrachtsplein - centrum miasta, autobus + metro
[Obrazek: 78929730.jpg]

18.Druga strona ulicy - tramwaj + metro
[Obrazek: 83867948.jpg]

19. Westblaak
[Obrazek: 75276602.jpg]



Koontynując poprzednią wycieczkę...

20. Sint Laurenskerk - największy kościół w Rotterdamie, szczęśliwie ocalał po bombardowaniu
[Obrazek: n3zw.jpg]

21. a w środku...
[Obrazek: 5ax5.jpg]

22. robi wrażenie
[Obrazek: 2oe5.jpg]

23. I placyk przed kościołem
[Obrazek: x6oi.jpg]

24. Boczna uliczka od kościoła, zabudowa powojenna, której Rotterdam sukcesywnie się pozbywa lub ją rewitalizuje.
[Obrazek: mqfh.jpg]

25. Najbliższa okolica
[Obrazek: vsnr.jpg]

26. I największy zabytkowy landmark w Rotterdamie - Stadhuis czyli ratusz miejski.
[Obrazek: 9x1b.jpg]

27. To jest skrzydło frontowe, łącznie są 4 takie skrzydła wypełniające cały kwartał ulic ze wspaniałym dziedzińcem w środku. Budynek jest ogromny, niestety mi się nie udało uchwycić jego rozmiarów.
[Obrazek: 56ci.jpg]
  Odpowiedz
#9
bardzo ładne zdjęcia. najbardziej spodobały mi się te z ratuszem i kościołem, pozatym widać że dbają nie tylko o główne ulice ale też o te boczne. no i oczywiście czysto i bez chaosu. mam nadzieje że pojadę tam na wakacje w tym roku
  Odpowiedz
#10
To jest fakt, dba się o wszystko bez wyjątku, dlatego nie ma tutaj jakiś specjalnych kontrastów pomiędzy poszczególnymi dzielnicami. Wiadomo centrum jest centrum, różni się charakterem, zabudową i ilością ludzi na ulicach, ale czysto jest praktycznie wszędzie.
  Odpowiedz

Witaj na Cities Skylines PL!
Aby dodać odpowiedź zaloguj się, lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zalogowani użytkownicy mogą odpowiadać w wątkach

Szybka rejestracja

Możesz także skorzystać z opcji szybkiej rejestracji za pomocą facebooka.



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 3 gości